printlogo


کد خبر: 161602تاریخ: 1395/5/17 00:00
آمریکا سوریه را زمین سوخته تحویل می‌دهد
آزادسازی کامل منبج

گروه بین‌الملل:‌ شبه‌نظامیان چند ملیتی متشکل از کردهای سوریه، گروه تروریستی پ‌ک‌ک، مزدوران اروپایی، آمریکایی و ارتش آمریکا از 2 ماه پیش منبج در حلب را در محاصره خود قرار داده‌اند و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول بمباران محلات مسکونی آن به بهانه حضور تروریست‌های تکفیری داعش هستند. در ادامه درگیری‌های شدید در این شهر که چیزی از زیرساخت‌های آن باقی نمانده است و ساکنانش از بیم جنایت‌های داعشی‌ها و بمباران جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، شهر را ترک می‌کنند، گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» (وابسته به معارضان) اعلام کرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» به طور کامل داعش را در شهر استراتژیک منبج در شمال این کشور شکست داده‌اند و کنترل آن را در دست گرفته‌اند. نیروهای دموکرات سوریه که بیشتر آنها را شبه‌نظامیان کرد تشکیل می‌دهند، بیش از 2 ماه است عملیات گسترده‌ای را با پشتیبانی هوایی و اطلاعاتی آمریکا برای کنترل بر شهر منبج آغاز کرده‌اند؛ شهری که تنها راه باقیمانده برای ارتباط میان عناصر داعش در شرق حلب و مناطق میانی سوریه محسوب می‌شود. با این حال بنا به گفته منابع محلی، درگیری‌ها در منبج همچنان ادامه دارد و نیروهای دموکرات سوریه تلاش دارند گروه‌های کوچکی از عناصر داعش را که در برخی مناطق شهر موضع گرفته‌اند، به تسلیم وادارند یا از بین ببرند. شهر منبج از آنجا که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد برای آنکارا نیز بسیار مهم است و دولت ترکیه پیش‌تر بارها هشدار داده بود اجازه کنترل کردها بر این شهر را نخواهد داد.
ائتلاف آمریکایی عامل قتل غیرنظامیان
همزمان برخی فعالان سوری با گرد‌آوری مدارکی اعلام کرده‌اند حملات هوایی ائتلاف آمریکایی علیه داعش، منجر به مرگ صدها غیرنظامی در سوریه شده است. گروه طرفدار حقوق‌بشر و ضد داعش موسوم به «رقه بی‌صدا قتل‌عام می‌شود» اعلام کرد حملات هوایی نیروهای ائتلاف منجر به مرگ مردم بی‌گناه در شهر منبج در شمال سوریه شده است. در بیانیه این گروه آمده است: «نیروهای ائتلاف در حملات خود در حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها) در این شهر از سیاست زمین سوخته استفاده می‌کنند». این گروه حقوق‌بشری ادامه داد حملات هوایی نیروهای ائتلاف و شبه‌نظامیان کرد علیه تروریست‎های داعش، زندگی نزدیک به
3 هزار غیرنظامی را که در این شهر سکونت دارند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مساله در حالی جدی‌تر می‌شود که چندی پیش و در پی بمباران یک روستا در اطراف منبج از سوی هواپیماهای آمریکایی دست‌کم 100 غیرنظامی کشته شدند. داعش از خروج مردم از شهر منبج جلوگیری می‌کند و ادامه بمباران این شهر از سوی نیروهای ائتلاف و گلوله‌باران آن از سوی نیروهای کرد باعث شده شرایط در این شهر رو به وخامت بگذارد. بمباران منبج باعث شده تاسیسات زیربنایی این شهر به‌طور کامل از بین برود. مردم در این شهر از داشتن برق محروم هستند و به آب قابل شرب دسترسی ندارند. اوضاع در این شهر به قدری وخیم است که امکان دفن مردگان در قبرستان نیز وجود ندارد و اجساد در حیاط منازل دفن می‌شوند. شبه‌‌خبرگزاری اعماق- که سخنگوی داعش محسوب می‌شود- نیز صبح شنبه تصاویری از بخش‌های مختلف شهر منبج منتشر کرد که ویرانی بخش اعظم بافت مسکونی آن را نشان می‌دهد. طبق اعلام گروه «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» از آغاز عملیات آزادسازی منبج که بیش از 3 ماه از آن می‌گذرد، دست‌کم 399 نفر کشته شده‎اند که 100 تن آنها کودک و 50 نفر دیگر زن بوده‎اند. در تازه‌ترین جنایات این ائتلاف در منبج، روز گذشته هواپیماهای آمریکایی برای چهارمین بار غیرنظامیان را هدف قرار دادند. بنا بر اخبار دریافتی، 23 غیرنظامی در حملات آمریکا به منطقه سوق‌الهال منبج و 21 تن دیگر نیز در حملات آمریکا به منطقه حی‌الصناعه کشته شدند. از سوی دیگر منابع میدانی سوریه گفتند: ائتلاف آمریکایی تنها نانوایی شهر منبج را که برای ساعات محدودی نان مردم شهر را تامین می‌کرد هدف گرفتند. ساختمان شرکت مخابرات منبج نیز کاملا در حمله هوایی ائتلاف آمریکایی نابود شد.
پنجمین شکست تروریست‌ها در حلب
گزارش‌ها از جبهه حلب نیز حاکی است برای پنجمین‌بار ارتش سوریه موفق شده حمله ‌تکفیری‌ها را در محور جنوب غربی حلب ناکام بگذارد. تکفیری‌ها در حمله خود برای تسلط بر دانشکده نظامی با هدف شکستن محاصره‌ای که ارتش سوریه علیه آنها اعمال کرده، شکست خورده‌‌اند. بر این اساس، حمله افراد مسلح عصر جمعه به دانشکده نظامی کاملا شکست خورد، چرا که ارتش توانست بار دیگر مقرهای خود را به دست آورده و مناطق تحت کنترل خود را امن کند. یک منبع نظامی از دانشکده نظامی تاکید کرد نیروهای سوریه امنیت دانشکده نظامی و منطقه اطراف آن را کاملا تقویت کرده‌اند. این منبع خاطرنشان کرد یگان‌های مدافع دانشکده 3 خودروی بمب‌گذاری شده که آماده انفجار بود و نیز خودروهای دیگر را منهدم کردند. در عین حال منابع مخالف سوریه عصر جمعه اعلام کردند نیروهای دولتی دست به ضدحمله‌ای برای بازپس‌گیری مناطق گروه‌های مخالف در دانشکده نظامی در منطقه الراموسه در حلب زدند. منابع میدانی پیش‌تر گفته بودند گروه‌های شورشی و تکفیری این دانشکده را تحت کنترل دارند و به این ترتیب تنها چند متر با شکستن محاصره شرق حلب فاصله داشتند. تسلط بر دانشکده نظامی گامی مهم برای شکستن محاصره مناطق شرقی حلب است اما گروه‌های شورشی موفق بدان نشدند. رسانه جنگ سوریه نیز از کشته شدن بیش از ۴۰۰ تکفیری از گروه‌های شورشی مختلف از ابتدای عملیات در جنوب غرب حلب خبر داد.

عذرخواهی سعودی‌ها  از تروریست‌های حلب
یک نشریه سعودی به دلیل «شورشی» نامیدن گروه‌های مسلح در حلب که بعضی از آنها مورد حمایت عربستان هستند، از این گروه‌ها و مخاطبان خود عذرخواهی کرد. به گزارش العالم، نشریه سعودی «الریاض» که این موضوع را یک «خطای غیرعمد» نامید از مخاطبان خود عذرخواهی کرده است. انتشار خبری توسط «الریاض» که در آن گروه‌های تروریستی مورد علاقه سعودی‌ها را شورشی نامید و در مقابل از نیروهای ارتش سوریه با عنوان نیروهای دولتی یاد کرده بود، موجی از واکنش مخاطبان را به دنبال داشت که در شبکه اجتماعی توئیتر به این مطلب اعتراض کردند و استعفای سردبیر نشریه و عذرخواهی از عناصر مسلحی که «احساسات آنها در حلب جریحه‌دار شده است» را خواستار شدند. این نشریه سعودی هم فورا به دلیل این موضوع از مخاطبان خود عذرخواهی کرد.


Page Generated in 0/0059 sec