printlogo


کد خبر: 161671تاریخ: 1395/5/18 00:00
چرا وزارت ارشاد واقعیت‌ها را اعلام نمی‌کند؟
پشت‌پرده لغو برخی کنسرت‌ها در کشور

گروه اجتماعی: در حالی این روزها خبر لغو کنسرت‌ برخی خوانندگان به سوژه‌ای برای هجمه به قوه‌قضائیه تبدیل شده که آن روی سکه این ماجرا موضوع دیگری را حکایت می‌کند. ماجرا از این قرار بود که برگزاری چند کنسرت در برخی شهرستان‌های استان خراسان رضوی با دستور دادستان لغو شد و پس از آن بود که موجی از تخریب‌ها علیه قوه‌قضائیه آغاز شد. متاسفانه در این پروژه تخریب، همزمان شبکه‌های غربی و ضد انقلاب و برخی عوامل اجرایی و دولتی همنوا شدند.
خطر وقوع مسائل ضداخلاقی
این در حالی است که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نودوهفتمین نشست خبری خود تعهد ندادن متولیان در برپایی کنسرتی بدون وقوع مسائل ضداخلاقی را علت اصلی لغو آن دانست و گفت: کنسرت‌هایی در استان‌های گوناگون برگزار شده و می‌شود اما در مواردی به دستور دادستان‌ عنوان شده که یا باید کنسرت برگزار نشود یا باید کسی متعهد شود مسائلی که خلاف عفت عمومی است، در این کنسرت‌ها انجام نشود. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در پاره‌ای موارد دادسرا به برگزارکنندگان یا کسانی که این محل را در اختیار آنها قرار داده‌اند، گفته است اگر کسی متعهد شود که اجازه نمی‌دهند عملی خلاف قانون و اخلاق در این کنسرت صورت گیرد، ما حرفی نداریم اما اگر چنانچه کسی متعهد نشود، دادستان براساس وظیفه عمومی، از برپایی آن جلوگیری می‌کند. در پاره‌ای موارد هم که کسانی توانستند تعهد بدهند کنسرت برگزار شده است. مواردی که کسی حاضر نشده متضمن شود که خلاف قانون و خلاف عفت عمومی کاری صورت نگیرد، دادستان جلوی آن را گرفته است و از این به بعد هم اگر چنانچه اقدامی از همین قبیل صورت گیرد، باز هم براساس وظایف قانونی ناگزیر هستند تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
حاشیه‌ها عامل اصلی لغو کنسرت‌ها
همچنین حجت‌الاسلام مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز اتفاقات رخ داده در حاشیه برخی کنسرت‌ها را عامل اصلی لغو آن عنوان کرده است. وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه قضا نظارت بر حسن اجرای قانون است، اظهار داشت: متأسفانه برخی مدیران به دلیل  انجام ندادن دقیق وظایف ذاتی و قانونی خود و پاسخگویی به افکار عمومی به فرافکنی اقدام می‌کنند که البته از بار مسؤولیت آنها نمی‌کاهد. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره برخی کنسرت‌ها به میزان اظهار داشت: چنانچه از ابتدا تمام وجوه شرعی و قانونی اینگونه مراسم‌ها رعایت شود دیگر نیازی به ورود دستگاه قضایی به اینگونه موارد نیست، بنابراین متولیان امر درباره کوتاهی‌های خود به افکار عمومی باید پاسخ دهند. وی افزود: متأسفانه در حاشیه برخی مراسم شاهد تخلف از شرع و قانون بوده‌ایم و قوه‌قضائیه براساس قانون مکلف است با تکیه بر اصل پیشگیری، از رویداد دوباره اینگونه حوادث جلوگیری کند. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: در جریان برگزاری یکی از همین کنسرت‌ها و براساس قانون و خواست مردم، از مدیران کنسرت خواسته شد درباره انجام نشدن اعمال خلاف شرع و قانون در جریان برگزاری کنسرت تعهد بدهند و در نهایت نه تنها این افراد از دادن تعهد خودداری کردند، بلکه دستگاه قضا را مقصر معرفی کردند که اقدامی خلاف قانون و اخلاق است که حتی قابل پیگرد است.
تقدیر مردم از دستگاه قضا
از سوی دیگر تقدیر مردم از مجموعه قضایی دادگستری استان خراسان رضوی درست چند روز پس از لغو یکی از کنسرت‌ها بخوبی نشان داد برخلاف اظهارات مدیران دولتی، دستگاه قضا به این موضوع براساس سلیقه شخصی ورود نکرده است.
هجمه به قوه‌قضائیه در حالی مطرح می‌شود که دادستان براساس قانون در هر شهرستانی به عنوان مدعی‌العموم و کسی که از حقوق عامه جامعه حمایت می‌کند، وظایف متعددی در حفظ فرهنگ و اخلاقیات جامعه دارد و هر زمان که احساس کند برگزاری مراسمی یا اقدامی بیم اخلال در امنیت را به همراه دارد می‌تواند با توجه به وظایفی که قانون برای وی تعریف کرده، پیش از برگزاری این مراسم دستور جلوگیری از برگزار شدن آن را صادر کند.
بروز ناهنجاری پس از برگزاری مراسم
غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی با اشاره به مشکلاتی که برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت معنوی کشور به وجود آورده بود، اظهار داشت: مشکلاتی که در محتوا و اجرای کنسرت‌ها و همچنین نحوه حضور شرکت‌کنندگان وجود داشت، باعث شد از ناحیه اقشار گوناگون مردم، حوزه علمیه و علما گلایه‌های گوناگونی درباره اجرای کنسرت‌ها  به دادستانی مرکز استان خراسان رضوی اعلام شود. وی با بیان اینکه بررسی‌های دادستانی نیز نشان داد که این گلایه‌ها قابل تایید است، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون اتفاقات اخلاقی ناگواری در حین اجرا یا پس از اجرای کنسرت‌ها به وقوع پیوسته است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تصریح کرد: پس از اعلام این گلایه‌ها از سوی اقشار گوناگون و همچنین بررسی‌های صورت گرفته، دادگستری استان خراسان رضوی تصمیم گرفت برای پیشگیری از برخی مسائل و اتفاقات اخلاقی، کنسرت‌ها اجرا نشود تا زمانی که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی موضوع مطرح و چارچوبی برای برگزاری کنسرت مشخص شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تشکیل شورای فرهنگ عمومی برای بررسی این موضوع هستیم، یادآور شد: هر تصمیمی که شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی بگیرد، اجرا خواهد شد اما تا قبل از آن به خاطر ماجراهای توأم با مشکلات اخلاقی بنا بر این است که کنسرتی اجرا نشود.
لغو کنسرت‌ها با محوریت پیشگیری
صادقی تصریح کرد: برگزار نشدن کنسرت‌ تا تصمیم‌گیری در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل ارشاد و ادارات ارشاد شهرستان‌ها اعلام و اطلاع‌رسانی شده است تا از صدور مجوز یا فروش بلیت یا اعلام این مراسم خودداری کنند اما متاسفانه برخی به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و دریافت پول از مردم، توقعی را برای آنها ایجاد می‌کنند و خود آنها باید به گلایه‌های مردم پاسخ دهند. پر واضح است لغو کنسرت‌هایی که تعداد آنها از انگشتان دست کمتر است و به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه تنها 9 مورد بوده با محوریت پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته و خواسته اصلی قوه قضائیه در این میان برگزاری کنسرت‌ها بدون بروز مسائلی است که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، موضوعی که تحقق آن به تعهد و صبوری مسؤولان دولتی و برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی نیاز دارد. پس انتظار می‌رود مسؤولان تا آن زمان از هرگونه اظهارنظر تبلیغاتی که موجبات تشویش اذهان عمومی و نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد خودداری کنند و بر قانون پایبند باشند.


Page Generated in 0/0062 sec