printlogo


کد خبر: 161713تاریخ: 1395/5/18 00:00
المپیک

نگاهی به نتایج ایرانی‌ها
نخستین روز از مسابقات سی‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک در شرایطی سپری شد که تعدادی از اعضای کاروان ایران از دور رقابت‌ها کنار رفتند و تنها یک عنوان ششمی نصیب تیرانداز کشورمان شد. نخستین روز از مسابقات سی‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک برزیل در حالی روز شنبه ۱۶ مردادماه پیگیری شد که شاهد رقابت نمایندگان ایران در رشته‌های دوچرخه‌سواری استقامت جاده، تیراندازی بانوان، قایقرانی روئینگ و پینگ‌پنگ‌بازان کشورمان با رقبای جهانی خود بودیم. نخستین روز از مسابقات تیراندازی با حضور الهه احمدی و نجمه خدمتی 2 نماینده ایران در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر پیگیری شد، مسابقه‌ای که برای همه مهم و حساس بود. حساسیت این بازی به حدی بود که توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد را به این سالن کشاند. الهه احمدی تیرانداز شایسته ایران در دومین حضور خود در این رقابت‌ها با ایستادن در رده چهارم دور مقدماتی، جواز حضور در مرحله فینال را کسب کرد. نجمه خدمتی ۲۰ ساله در این دور تیرهای خود را در زمانی زودتر از رقبا به هدف زد و نتوانست به مرحله فینال راه یابد. خدمتی در روزهای آینده در ماده دیگری از تفنگ مسابقه دارد، اما الهه احمدی در فینال با وجود شایستگی‌هایش تنها با امتیاز اندکی عنوان ششم دوره قبل خود را در المپیک تکرار کرد و در حالی که از مصائب و مشکلاتش و ندیدن فرزندش در چند ماه اخیر می‌گفت، با چشمانی اشکبار رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ برزیل را ترک کرد. در این ماده که نخستین مسابقه المپیک برای توزیع مدال بود، تیرانداز آمریکایی نخستین مدال رقابت‌ها و نخستین مدال طلای کشور خود را کسب کرد. در پایان این دیدارها الهه احمدی به خبرنگاران گفت: به حقم در المپیک نرسیدم، خستگی به تنم ماند. سطح این رقابت‌ها با حضور قهرمانان جهان بسیار بالا بود. ماه‌ها تلاشم و دوری از فرزندم برای کسب موفقیت در این رقابت‌ها نتیجه نداد. در نخستین روز از رقابت‌های المپیک شاهد برگزاری مسابقات در بخش دوچرخه‌سواری استقامت جاده مردان بودیم. مسابقات این بخش با حضور ۱۴۴ رکابزن برتر جهان از ۶۱ کشور در مسیر سخت ۲۴۰ کیلومتری جاده‌های ریو برگزار شد؛ مسابقه‌ای که بیش از ۶ ساعت طول کشید. در این مسابقه ابتدا قادر میزبانی ۴۰ ساله با سابقه یک بار حضور در المپیک در نیمه راه دچار حادثه بدی شد و به همین دلیل از دور مسابقات کنار رفت. سپس صمد پورسیدی در نخستین تجربه المپیکی‌اش به عنوان دومین رکابزن ایران در نیمه راه باز ماند و در نهایت آروین معظمی‌گودرزی به عنوان جوان‌ترین دوچرخه‌سوار ایران در المپیک برزیل نتوانست به خط پایان برسد. به این ترتیب دوچرخه‌سواری همچون ادوار گذشته در بخش استقامت جاده نتیجه درخورتوجهی کسب نکرد و باز هم رکابزنان از خط پایان المپیک نگذشتند. در این ماده رکابزن کشور بلژیک با زمان
۶ ساعت و ۱۰ دقیقه و ۵ ثانیه مدال طلا را از آن خود کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که وضعیت پورسیدی و معظمی در نیمه راه مشخص نبود. سایت فدراسیون دوچرخه‌سواری از حذف رکابزنان خبر می‌داد و رئیس فدراسیون از ادامه مسابقات آنها می‌گفت! قمری رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پایان این مسابقات ناکامی ورزشکارانش را به دلیل عدم تمرین بر روی سنگفرش‌ها خواند و گفت: رکابزنان ما تمرینی روی سنگفرش نداشتند و در میدانی به رقابت با رقبا پرداختند که حریفان از آنها قدرتر و امکانات‌شان بهتر بود. حادثه رخ‌داده برای قادر میزبانی رکابزن ایران، حضور وی را در مسابقه تایم‌تریل انفرادی هم در هاله ابهام فرو برده است و باید منتظر ماند و دید آیا وی می‌تواند در این ماده برای ایران پا بزند یا خیر.

پرونده پینگ‌پنگ‌بازان با حذف هر 3 نماینده ایران بسته شد
در مسابقات تنیس روی میز، ایران 3 نماینده خود را در روز اول به مصاف حریفان فرستاد. نیما عالمیان پینگ‌پنگ‌باز شایسته ایران در دور اول موفق به کسب برتری برابر حریفی از آمریکا شد و با این پیروزی به مرحله بعد صعود کرد. وی در این مرحله برابر رقیب رمانیایی خود رقابت سنگینی داشت، اما در نهایت مغلوب و از گردونه رقابت‌ها حذف شد. پیش از وی نوشاد عالمیان برادر وی هم در دیدار نخست برابر حریف اسلوونی مغلوب شد تا دومین برادران ایران در تاریخ بازی‌های المپیک به کار خود در این دیدارها پایان بدهند. ندا شهسواری بانوی پینگ‌پنگ‌باز ایران هم در مسابقه خود برابر نماینده بلاروس قرار گرفت، اما در این دیدار شکست خورد.


Page Generated in 0/0058 sec