printlogo


کد خبر: 161714تاریخ: 1395/5/18 00:00
با ورود نیروهای ویژه ارتش و مقاومت احتمال بازپس‌گیری منطقه «راموسه» افزایش یافت
شکاف شکننده محاصره حلب

در یکی از بی‌امان‌ترین حملات زامبی‌وار تروریست‌های تکفیری به مواضع ارتش و مقاومت سوریه در جنوب غربی حلب، محاصره آنها در شهر به شکل شکننده‌ای شکسته شد اما با توجه به نوار باریک اشغال شده بعید است این اتفاق بر محاصره تروریست‌ها در بخش شرقی شهر تاثیری گذاشته و تحولی جدی در روند پیشروی‌های ماه‌های اخیر ارتش در این منطقه به وجود آید. محله الراموسه در جنوب غربی حلب که منطقه مسکونی 1070 و پادگان بزرگ نیروهای دولتی و دانشکده‌های نظامی در آن واقع شده، از یک هفته پیش آماج حملات نیروهای تروریستی جفش (جبهه فتح‌الشام) یا همان جبهه النصره سابق به همراه 21 گروهک متحدش از جمله ارتش آزاد، احرارالشام، جبهه النصره، ترکستان شرقی چین و اجناد قفقاز قرار گرفت تا حلقه محاصره تکفیری‌ها شکسته شود. در این مدت منابع رسانه‌ای تکفیری بارها خبرهایی کذب مبنی بر سیطره بر این منطقه منتشر کردند تا روحیه نیروهای خود را بالا ببرند. گفته می‌شود در نبرد شامگاه شنبه تا بامداد یکشنبه بیش از 15 هزار نفر در همه رده‌ها در منطقه‌ای محدود شرکت داشته‌اند که نشان از شدت جنگ دارد. سرانجام به دنبال امواج پیاپی حملات انتحاری و سرازیر شدن سیل تروریست‌ها به راموسه این اتفاق بامداد دیروز رخ داد و قسمت جنوبی حلقه محاصره حلب شکست. به گزارش فارس، از اواخر شنبه‌شب  تروریست‌های تحت سرکردگی نورالدین زنگی و همچنین فیلق‌الشام، جفش ترکستانی حملات مجدد خود را از شرق روستای المشرفه، ارتفاعات احد و موته به مواضع نیروهای سوری و مقاومت در دانشکده نظامی و توپخانه آغاز کردند. آنها توانستند این 2 دانشکده را با خط‌شکنی نیروهای ترکستانی (که بسیار جنگجو هستند) به‌طور کامل اشغال کنند و سپس حملات خود را از 2 محور دانشکده فنی و الراموسه آغاز کردند و توانستند علاوه بر دانشگاه، بخش وسیعی از مرکز، شمال و غرب منطقه راهبردی الراموسه را نیز تصرف کنند که شامل بخش‌های مهمی از جمله گاراژ الراموسه و میدان الراموسه است. عناصر تروریستی پس از این حملات، خود را به منطقه «سادکوب» واقع در شرق الراموسه رساندند و محاصره را شکستند. اما نیروهای جیش‌الفتح که در پادگان و مناطق اطراف آن رخنه کرده‌اند با توجه به زیر آتش بودن باریکه‌ای که تحت کنترل خود درآورده‌اند امکان بهره‌گیری از آن را برای جابه‌جایی تجهیزات و نیروهای‌شان ندارند. اسکای‌نیوز عربی از کشته شدن ۵۰ نیروی دولتی در درگیری‌های صبح دیروز نزدیک به دانشکده فنی هوایی پادگان راموسه خبر داده و دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه در لندن نیز  اعلام کرده مجموعا بیش از ۷۰۰ تن از 2 طرف در آخرین موج درگیری‌های کشته شده‌اند. با توجه به شواهد موجود بویژه تاکتیک تلفات گیری ارتش که حتی برای دفع نفرات مهاجم از شلیک توپ و موشک ضد تانک از فاصله نزدیک استفاده شده، عمده تلفات از آن تروریست‌ها بوده‌ است. طبق برآوردها طی یک هفته گذشته 30 درصد سازمان رزم مجموعه 22 گروه تروریستی تحت محاصره در حلب نابود شده است. «عیسی محمدالحرباوی» ملقب به ابوالیزید یکی از سرکرده‌های احرارالشام نیز در این نبرد به هلاکت رسید.
آخرین اهرم اردوغان و آمریکا
البته اهمیت سقوط راموسه و پادگان بزرگ ارتش واقع در آن برای تکفیری‌ها و معارضان میانه‌رو متحدشان فقط به شکافتن حلقه محاصره خلاصه نمی‌شود بلکه همزمان با رسیدن نیروهای چندملیتی تحت حمایت آمریکا به منبج در شمال شرقی حلب و همچنین سفر رجب طیب اردوغان  به مسکو برای معامله با همتای روس خود درباره سوریه، این دستاورد موقتی تروریست‌ها می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار بر نظام سوریه و متحدانش تلقی شود.  در مقابل دمشق منطقه جنوب غرب حلب را منطقه نظامی باز(جنگی) اعلام کرد.این امر باعث شد نیروهای ارتش 2 دانشکده تسلیحات و توپخانه را تخلیه کرده و در خطوط دفاعی جدیدی موضع بگیرند. اما به گفته یک کارشناس نظامی در منطقه، حمله شدید جفش و متحدانش از جبهه جنوب غربی حلب،  با حمایت خارجی است و افسران و عناصر اطلاعاتی خارجی(احتمالا ترکیه‌ای) آن را طرح‌ریزی می‌کنند.  «محمد کمال الجفا» ناظر اتاق عملیات حلب به فارس گفته است هواپیماهای سوری کاروانی از تروریست‌ها که از خاک ترکیه و ریف ادلب عازم جنوب حلب بود را هدف گرفتند. او همچنین فاش کرد که عملیات تروریست‌ها برای شکستن محاصره حلب از سوی اتاق عملیاتی در انتاکیه هدایت می‌شود. یکی از تجمعات تروریست‌ها در جنوب حلب هدف حمله بالگردهای سوری قرار گرفت که تیم خبری الجزیره قطر هم آنجا بود و همه زخمی شدند.
آمادگی برای پاتک سنگین
بلافاصله پس از عقب‌نشینی تاکتیکی سربازان سوری از پادگان، صبح روز یکشنبه نیروهای ویژه ارتش سوریه و حزب‌الله به فرودگاه «النیرب» در حلب وارد شده و برای کنترل اوضاع در جبهه‌های جنوبی مستقر شدند. در این میان حضور نیروهای ویژه شکست ناپذیرحزب‌الله لبنان  موسوم به «گردان رضوان» در منطقه امیدواری‌های بسیاری برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته به وجود آورده است. همچنین 2 هزار نفر از نیروهای زبده مقاومت اسلامی نجبای عراق نیز وارد حلب شدند. اگرچه بخشی از تروریست‌ها نیز توانسته‌اند محله الشیخ سعید در داخل حلب را  تحت کنترل گرفته و خط ارتباطی با تروریست‌ها در محله الراموسه را شکل دهند اما به‌رغم شکسته شدن محاصره تروریست‌ها، مناطق تحت نفوذ ارتش از جمله «الحمدانیه» در امنیت کامل است و خطری اهالی منطقه را تهدید نمی‌کند. هواپیماهای سوری و روسی نیز با بمباران مواضع یادشده استفاده راهبردی دشمن از این گذرگاه بسیار باریک را برای انتقال نیرو به سمت محله‌های شرقی حلب بسیار دشوار و عملا غیر ممکن کرده و باعث فرسودگی آنها خواهد شد. ضمنا علاوه بر اینکه تلفات تکفیری‌ها طی یک هفته حملات بی‌وقفه به جنوب حلب بسیار زیاد بوده- بیش از 2 هزار نفر- آنها مسلما طی روزهای آینده تلفات بسیار بیشتری را برای حفظ این گذرگاه متحمل می‌شوند. به گزارش تسنیم از دمشق به نقل از یک منبع نظامی، نیروهای ارتش و مقاومت هم‌اکنون در نقاط مهمی از منطقه «الراموسه» شامل کارگاه سیمان و العامریه و نقطه 606 متمرکز شده‌اند. ضمنا با حجم انتقال نیرو و تجهیزات به فرودگاه نظامی «النیرب» احتمال دارد مناطق سقوط کرده پادگان و حوالی آن طی پاتکی سنگین از زمین و هوا آزاد شوند. در نخستین مرحله جنگنده‌های سوریه و روسیه مناطق دانشکده‌های نظامی تسلیحات و توپخانه را که به دست تروریست‌ها افتاده بشدت بمباران کردند.

 

شورای نظامی تروریست‌های سوری در آنکارا
آنکارا پایتخت ترکیه اخیرا میزبان نشست معارضان سوری و نمایندگان ۲۴ گروه تروریستی حاضر در شمال سوریه بوده است. به گزارش فارس، احمد بری، رئیس ستاد مشترک گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد این نشست را در جهت تشکیل قریب‌الوقوع شورایعالی نظامی برای داخل سوریه دانست. بری به وبگاه خبری
«عنب بلدی» وابسته به معارضان اعلام کرد این شورا قرار است تا هفته آینده تشکیل شود. او گفت: «چند روز پیش با ریاض حجاب هماهنگ‌کننده کل معارضان، انس العبده رئیس ائتلاف [معارضان] و حدود 24 گروه حاضر در شمال سوریه در آنکارا پایتخت ترکیه درباره این موضوع نشستی داشتم». این در حالی است که گروه تروریستی ارتش آزاد با آنکه توسط غربی‌ها میانه‌رو خوانده می‌شود عملا به بازوی تروریست‌های تکفیری «جبهه النصره» که ادعای جدایی از القاعده را دارند تبدیل شده است. بری نیز با اعلام اینکه جبهه النصره باید روابطش را با ارتش آزاد تحکیم ببخشد بر این حقیقت صحه گذاشت. این سرکرده تروریست ارتش آزاد همچنین گفت تروریست‌های مسلح جبهه جنوب سوری واقع در درعا هنوز پاسخی به فراخوان حضور در شورای نظامی مزبور نداده‌اند.
 


Page Generated in 0/0076 sec