printlogo


کد خبر: 161811تاریخ: 1395/5/20 00:00
اخبار

اصلاحیه بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه
کارت سوخت حذف می‌شود بنزین گران نمی‌شود
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از مصوبه این کمیسیون برای حذف کارت سوخت و تک‌نرخی ماندن بنزین در جلسه این کمیسیون خبر داد.  محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه، بندهای «ب» و «ج» تبصره 14 قانون بودجه درباره کارت سوخت، پلکانی شدن قیمت بنزین و جرم‌انگاری برای دریافت یارانه از سوی کسانی که مشمول دریافت نیستند از متن قانون بودجه 95 حذف شد. وی افزود: به موجب این مصوبه و در صورت رای موافق نمایندگان در صحن علنی، کارت سوخت حذف شده و بنزین تک‌نرخی باقی می‌ماند.  وی ادامه داد: کمیسیون همچنین با حذف تبصره 22 قانون بودجه 95 که در اصلاحیه پیش‌بینی شده بود، مخالفت کرد که بر این اساس 5 هزار میلیارد تومان بودجه دفاعی در قانون بودجه باقی می‌ماند. مفتح با اشاره به اصلاح تبصره 35 قانون بودجه 95 نیز گفت: به موجب این مصوبه نحوه پرداخت این بدهی باید به‌گونه‌ای باشد که باعث افزایش پایه پولی نشود و این بدهی نیز حتما مبتنی بر قانون ایجاد شده باشد. کمیسیون همچنین برای تشویق مردم به پرداخت هر چه سریع‌تر وام‌های بانکی و تامین بخشی از بدهی بانک‌ها از این طریق تصویب کرد در صورت پرداخت اصل وام دریافتی کمتر از 100 میلیون تومان از سوی مردم، سود وام از محل تسعیر نرخ ارز پرداخت و جریمه آن نیز بخشیده شود.  وی تصریح کرد: به موجب مصوبه کمیسیون در تبصره 36، بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی و اوراق خزانه پرداخت می‌شود. همچنین با تصویب تبصره 37 به دولت اجازه داده شد 8 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان بیمه سلامت را از طریق اوراق مالی اسلامی تادیه کند.


قیمت مصوب مرغ؛ ۷۵۰۰ تومان
قیمت هر کیلوگرم مرغ براساس هزینه‌های تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌ شد که این نرخ به تایید وزیر جهاد کشاورزی نیز رسیده است. محمد یوسفی، رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت:  مردم چه می‌دانند افزایش قیمت ذرت به چه دلیل است یا کاهش یا افزایش جوجه‌ریزی به چه دلیل انجام می‌شود. برای آنها ثبات قیمت‌ها در بازار مصرف مهم است. وی افزود: مردم یک روز می‌بینند مرغ 5 هزار تومان و یک روز  7 تا 8 هزار تومان به فروش می‌رسد اما باید اذعان داشت مرغ 7 هزار و 500 تومان گران نیست و نباید جای نگرانی برای این قیمت وجود داشته باشد. وی افزود:  هر 2 ماه یک بار کارگروهی متشکل از فعالان بخش خصوصی و تشکل‌ها با حضور معاون تولیدات دامی و مدیرکل دفتر طیور،  قیمت تمام‌شده مرغ را براساس قیمت نهاده‌ها، جوجه و هزینه‌های تولید محاسبه می‌کند. یوسفی خاطرنشان کرد: قیمت روز هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری از 4 هزار و 800 تومان تا 5 هزار تومان است. همچنین مرغ آماده به طبخ در میادین میوه و تره‌بار 7 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسد. وی افزود: از مردم درخواست می‌شود درصورتی‌که یک فروشگاه در سطح شهر مرغ را به قیمت بالاتری از نرخ تعیین‌شده به فروش می‌رساند، از وی خرید نکرده و به میادین میوه و تره‌بار مراجعه کنند. یوسفی همچنین از عدم همراهی سازمان حمایت برای حضور در جلسات کمیته‌ بررسی قیمت و حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده انتقاد کرد.

واردات تیلاپیا و دفن قزل‌آلا
افزایش تعرفه واردات ماهی تیلاپیا در سال ‌جاری بر میزان واردات این محصول به کشور بی‌تاثیر است چراکه متاسفانه سودی که از واردات این کالا نصیب واردکنندگان آن می‌شود، به قدری زیاد است که افزایش تعرفه بر این مساله بی‌فایده است. ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه سال قبل بیش از۶۰ میلیون دلار تیلاپیا وارد شد به مهر گفت: در دنیا، تیلاپیا را ماهی فقرا می‌نامند اما در ایران به‌عنوان محصولی لوکس عرضه می‌شود. قاسمی با بیان اینکه عدم نظارت دستگاه‌های مسؤول سبب شده تیلاپیا با قیمت بالا در کشور به فروش برسد، افزود: این ماهی کیفیت غذایی بالایی ندارد که ارزش زیادی داشته باشد. وی درباره سرانه مصرف آبزیان در کشور گفت: به اعتقاد ما سرانه مصرف آبزیان بین
 5/6 تا ۷ کیلوگرم و به اعتقاد سازمان شیلات 5/10 کیلوگرم است.


Page Generated in 0/0060 sec