printlogo


کد خبر: 161825تاریخ: 1395/5/20 00:00
دلسردی کشاورزان کرمانشاهی از کشت چغندر
مطالبات سال گذشته چغندرکاران پرداخت نشد!

چغندرکاران کرمانشاهی بعد از گذشت حدود یک‌سال هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده و در ازای بخشی دیگر از مطالبات مجبور به دریافت شکر از کارخانه شده‌اند. در حالی ‌که حدود یک سال از تحویل محصول چغندرکاران کرمانشاهی گذشته و حدود یک ماه دیگر نیز برداشت چغندر قند در سال جدید آغاز خواهد شد اما هنوز هم بخشی از مطالبات سال گذشته این کشاورزان پرداخت‌نشده است. کشاورزانی که به امید درآمدزایی نسبت به کشت چغندر قند اقدام کرده و آن را تحویل کارخانه داده‌اند حال پس از شنیدن وعده‌های چندین‌ باره و پیشنهادهایی نظیر دریافت شکر به‌جای مطالباتشان چیزی که باید، عایدشان نشده است. مواردی نظیر خشکسالی‌، گرانی نهاده‌های کشاورزی، آتش‌سوزی مزارع و... در سال‌های اخیر بسیاری از کشاورزان را در تنگنا قرار داده است و حال عدم پرداخت مطالبات آنها در این زمان طولانی آنها را دلسردتر از گذشته خواهد کرد. کشت چغندر قند به دلیل کمبود آب و خشکسالی طی سال‌های اخیر بشدت کاهش‌ یافته که عدم پرداخت مطالبات نیز موجب خواهد شد تمایل کشاورزان به کشت این محصول کم و کمتر شود.
یکی از چغندرکاران کرمانشاهی ضمن ابراز نارضایتی از عدم پرداخت بخشی از مطالبات بعد از سپری شدن چندین ماه از تحویل محصول خود، به مهر گفت: سطح زیرکشت محصول چغندر قند ما در سال گذشته پایین بود اما با این ‌وجود توانستیم برداشت قابل ‌توجهی از آن داشته باشیم. وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات چغندرکاران در سال‌های اخیر همواره با مشکل مواجه بوده است، افزود: متأسفانه این عدم ایفای تعهدات کشاورز را برای کشت چغندر قند دلسرد و بی‌انگیزه می‌کند. این کشاورز با بیان اینکه کارخانه پیشنهاد دریافت شکر را به ‌جای مطالبات به کشاورزان داده است، گفت: این وضعیت نیز به نفع کشاورزان نبوده، چراکه قیمتی که کارخانه شکر را به کشاورزان می‌دهد بالاتر از قیمتی است که در بازار از کشاورز خریداری می‌شود.  وی با اشاره به خسارت‌هایی که به کشاورزان در نتیجه عدم دریافت بموقع مطالبات، متوجه آنها می‌شود، افزود: باید برای جلوگیری از تضییع اینگونه حقوق کشاورزان نظارت‌های بیشتری صورت گرفته و این قشر زحمتکش مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.  یکی از مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز عدم کشش بازار را دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان عنوان کرده و می‌گوید: قیمت فروش هر کیلو شکر ۲۳۰۰ تومان از سوی کارخانه‌های قند در نظر گرفته‌ شده بود و همین موضوع باعث شده بود این محصول خریداری نداشته و پرداخت مطالبات چغندرکاران با مشکل مواجه شود. اسماعیل پرویزی‌فر افزود: همچنین کشاورزان می‌توانستند به‌ جای دریافت مطالبات از کارخانه‌هایی که محصول خود را به آنها تحویل داده‌اند شکر دریافت کنند.  وی همچنین دلیل دیگر پرداخت نشدن مطالبات را نیمه تعطیل بودن تعدادی از کارخانه‌های قند عنوان کرده و می‌گوید: کارخانه‌های قند نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات چغندرکاران را ندارند که این مساله تا اندازه‌ای به دلیل پرداخت نشدن یارانه‌های مربوط توسط دولت است.  پرویزی‌فر تصریح کرد: براساس تصمیمات گرفته ‌شده، باید به ازای هر کیلوگرم چغندر قند امسال ۳۰۰ تومان به‌عنوان یارانه به کارخانه‌های قند پرداخت می‌شد در حالی ‌که از سال گذشته تاکنون هیچ یارانه‌ای به آنان داده نشده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این باره به مهر گفت: از مطالبات سال گذشته چغندرکاران کرمانشاهی حدود ۸۰ درصد پرداخت ‌شده و ۲۰ درصد از این مطالبات همچنان باقی‌مانده است.  خسرو شهبازی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که محصول خود را به کارخانه‌های خارج از استان تحویل داده‌اند مطالبات خود را به‌ طور کامل دریافت کرده‌اند و ۲۰ درصد مطالبه باقی‌مانده مربوط به کارخانه‌های قند اسلام‌آباد و بیستون است.
دریافت شکر به جای بخشی از مطالبات
شهبازی با بیان اینکه چغندرکاران به ‌جای برخی مطالبات خود شکر دریافت کرده‌اند، افزود: همچنین بخشی دیگر از این مطالبات به ‌صورت دریافت سم، بذر و...  بوده است.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پایان گفت: با بررسی‌های صورت گرفته چغندرکارانی که هنوز مطالبه دارند هرکدام تاکنون موفق به دریافت
۷۰ درصد از مطالبات‌شان شده‌اند.


Page Generated in 0/0053 sec