printlogo


کد خبر: 161855تاریخ: 1395/5/20 00:00
انتقاد شدید نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی از عملکرد ضعیف بانک مرکزی
یک سال از سرگردانی سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج گذشت

گروه اقتصادی: سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج(ع) بعد از 10 ماه سرگردانی دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و برای حل مشکلات خود دست به دامن نمایندگان مجلس شدند. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی  مجلس نیز دیروز اعلام کرد عملکرد بانک مرکزی در قبال این موسسه و مبحث ساماندهی موسسات مالی بسیار ضعیف بوده است. به گزارش «وطن امروز»، موسسه مالی ثامن‌الحجج(ع) سال‌ها اقدام به تبلیغات وسیع با این عنوان که فعالیت این موسسه تحت نظر بانک مرکزی است کرده و توانست اعتماد مردم را به خود جلب و پول‌های هنگفتی را جمع کند، بدون اینکه نظارتی از سوی بانک مرکزی در نحوه عملکرد چنین موسسه‌ای صورت گیرد. بنا به این گزارش، اواخر مردادماه سال گذشته که موسسه مالی و اعتباری «ثامن‌الحجج» از سوی قائم‌مقام بانک مرکزی غیرمجاز اعلام شد، سپرده‌گذاران برای خروج پول‌های خود به شعب این موسسه هجوم بردند اما با دست خالی برگشتند. سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج(ع) از اینکه این موسسه یک‌شبه غیرمجاز اعلام شده شگفت‌زده شدند. بانک مرکزی به جای ساماندهی جدی، سپرده‌گذاران را سرگردان کرد و گفت که مردم نباید در موسسه‌ای که نام آن در لیست مجوزدارهای بانک مرکزی نیست سپرده‌گذاری می‌کردند. حال در پی اعلام غیرمجاز بودن ثامن‌الحجج(ع) از سوی کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی، وی همان روز‌های اولیه اعلام کرد که این موسسه در مسیر ساماندهی قرار دارد اما این در حالی است که با گذشت یک سال هنوز خیلی از سپرده‌گذاران این موسسه سرگردانند و به پول‌های‌شان نرسیده‌اند. پس از اینکه سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج(ع) نتوانستند به پول‌های‌شان برسند خیلی از آنها به نشانه اعتراض دست به تجمع در مقابل ساختمان بانک مرکزی زدند و خواهان رسیدگی مسؤولان به حل مشکلات‌شان شدند. البته ولی‌الله سیف پس از مدت‌ها درباره موسسه ثامن‌الحجج(ع) اظهارنظر کرد و خبر خوشی به سپرده‌گذاران داد. او در جمع خبرنگاران درباره تعیین تکلیف موسسه اعتباری ثامن‌الحجج(ع) گفت: این موسسه قبلا مجوزی از بانک مرکزی نداشته اما با همکاری بانک مرکزی و چند دستگاه دیگر، مسائل آن به‌تدریج حل می‌شود و سپرده‌گذاران می‌توانند به‌تدریج سپرده‌های خود را پس بگیرند. به هر حال بانک مرکزی در پی ساماندهی این موسسه مسؤولیت اداره آن را به بانک پارسیان سپرد و سپرده‌گذارانی که تا مبلغ 35 میلیون تومان پول در این موسسه داشتند از طریق بانک پارسیان پول خود را دریافت کردند اما مابقی سپرده‌گذاران همچنان منتظر دستور بانک مرکزی و رسیدگی آن برای رسیدن به پول‌های‌شان هستند. با این وجود بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان دلیل نابسامانی ثامن‌الحجج(ع) را ضعف بانک مرکزی عنوان می‌کنند.
بانک مرکزی پاسخگوی مردم باشد
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در این‌باره گفت: بانک مرکزی ادعا می‌کند تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج(ع) فاقد مجوز است پس چگونه چندین سال با تبلیغات گسترده و بیش از 450 شعبه در سراسر کشور فعالیت داشته است؟ حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به مدیریت ضعیف بانک مرکزی در کنترل موسسات اعتباری، گفت: هر چند بی‌تدبیری بانک مرکزی در مدیریت و کنترل موسسات مالی و اعتباری مشهود است اما در درجه اول باید از افرادی که بی‌محابا در تعاونی‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری می‌کنند، انتقاد کرد. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد مشکوک بسیاری از موسسات اعتباری غیرمجاز، اذعان کرد: وقتی یک موسسه یا تعاونی اعتباری سود بسیار بالایی می‌دهد باید مشکوک شد به فعالیت آن و اینکه کمی تحقیق کنیم که در چه راهی قرار است این سپرده‌ها مصرف شود که سود حاصل از آن بیشتر از همه بانک‌هاست. وی در ادامه اظهار داشت: در مرحله دوم هم باید به عملکرد بانک مرکزی ایراد گرفت؛ اگر امروز بانک مرکزی ادعا می‌کند تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج(ع) فاقد مجوز است پس چگونه چندین سال با تبلیغات گسترده و بیش از 450 شعبه در سراسر کشور فعالیت داشته است؟ موسوی‌لارگانی با بیان اینکه ادغام تعاونی ثامن‌الحجج(ع) با بانک پارسیان یکی از مصوبات جلسه مجلس با بانک مرکزی بود که محقق نشد، افزود هم‌اکنون به عنوان نماینده مردم در مجلس با جدیت این پرونده را پیگیری می‌کنیم تا هرچه زودتر مشکلات سپرده‌گذاران حل شود. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه مشکل مردم درباره موسسه مالی ثامن‌الحجج(ع) با ادغام این موسسه در بانک پارسیان در حال رفع است، گفت: بانک مرکزی باید پاسخگوی قصور خود در نظارت بر وضعیت موسسات مالی غیرمجاز باشد. موسوی‌لارگانی با اشاره به فعالیت غیرمجاز موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج(ع)، گفت: ادغام موسسه ثامن‌الحجج(ع) با بانک پارسیان اقدامی است که برای تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و کارمندان این موسسه در نظر گرفته شده است. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهمال بانک مرکزی در رشد قارچ‌گونه موسسات مالی غیرمجاز مشهود است، افزود: بانک مرکزی باید پاسخگوی چگونگی فعالیت موسسات مالی غیرمجاز که دارای شعب فراوان در سراسر کشور هستند باشد.
تجمع دوباره
سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج(ع) دیروز در اعتراض به حل نشدن مشکلات خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. سپرده‌گذاران معتقدند بی‌تدبیری دولت و بانک مرکزی موجب شده یک سال سپرده‌گذاران سرگردان شوند و مشخص نیست این سرگردانی چه موقع حل می‌شود. از طرفی بانک مرکزی اعتقاد دارد مردم نباید در موسسه‌ای که مجوز ندارد سپرده‌گذاری می‌کردند. محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی اما روش مسؤولان فعلی بانک مرکزی در ساماندهی موسسات غیرمجاز را عامل اصلی سرگردانی مردم دانسته و گفته است در دولت سابق هزاران تعاونی و موسسه غیرمجاز ساماندهی شدند اما کسی سرگردان نشد و این نشان می‌دهد روش مسؤولان فعلی در ساماندهی صحیح نیست.


Page Generated in 0/0064 sec