گروه اقتصادی: طرح خرید کالای ایرانی با کارتهای اعتباری که دولت به منظور رونق تولید و تحرکبخشی بازار لوازم خانگی ارائه داد سرانجامی نداشت چرا که تولیدکنندگان و فروشندگان کالا و لوازم خانگی کشور معتقدند این طرح نه فقط به این صنف کمک نکرد بلکه باعث تشدید رکود نیز شده است، آنگونه که اکنون بازار لوازم خانگی مشتری ندارد. بنا به این گزارش، دولت پس از حمایت مالی از خودروسازان با هدف خروج اقتصاد و مراکز تولید از رکود، طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را مطرح کرد تا از این طریق تحرک خاصی در بازار خرید و فروش و تولید لوازم خانگی بهوجود آورد اما از آنجایی که این طرح از ساختار درست و برنامهریزی اصولی منسجمی برخوردار نبود، بنابراین هیچگاه نتوانست برای تولیدکنندگان داخلی و تحرکبخشی بازار و در نهایت مصرفکنندگان موثر واقع شود. در اینباره رئیس اتحادیه لوازم خانگی از بیمشتری ماندن کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی خبر داد. محمد طحانپور از بیمشتری ماندن کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی خبر داد و با اشاره به اینکه این کارتها با وجود افزایش گروه تحت پوشش و سقف وام بازهم مورد استقبال قرار نخواهد گرفت، افزود: مردم باید برای استفاده از کارتهای اعتباری حق انتخاب داشته باشند. وی با اشاره به تولید 3 برند معروف کرهای در کشور تصریح کرد: این کالاها از کیفیت بسیار مناسب برخوردار بوده است. طحانپور اشتغال 10 هزار نیروی کار را ثمره تولید این برند معروف در کشور دانست و افزود: تاکنون بیش از 150 کانتینر ماشینآلات روز دنیا برای تولید یک برند معروف کرهای به کشور وارد شده است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به تولید لوازم خانگی با برند و کیفیت کرهای در ایران گفت: کرهجنوبی، کشورمان را به عنوان پایگاهی در خاورمیانه انتخاب کرده است و توزیع کالای تولیدی را در بازارهای هدف به عهده خواهد داشت. وی موفقیت و استقبال مردم از کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی را درگرو وارد کردن این برند معروف به فهرست خرید دانست و ادامه داد: نام این برند، خارجی اما تولید داخلی است که در صورت قرار گرفتن در لیست خرید کارتهای اعتباری، این طرح را 50 درصد موفق خواهد کرد. طحانپور، مردم را نسبت به خرید برخی برندهای ایرانی بیرغبت دانست و گفت: در این طرح تاکنون فقط یک برند ایرانی بهصورت محدود فروش داشته که دلیل آن فقط وجود فروشگاه در سطح شهر است. وی با اشاره به افزایش گروههای تحت پوشش این طرح تصریح کرد: در مرحله دوم اجرای این طرح از سوی دولت و بانک مرکزی، نهادهای بنیاد شهید، قوهقضائیه و سازمان ثبت اسناد نیز مجاز به دریافت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی هستند اما باز هم اتفاقی نخواهد افتاد. به گزارش تسنیم، رئیس اتحادیه لوازم خانگی، ایران را در 2 تا 3 سال آینده محل صادرات لوازم خانگی با برند کرهای و تولید داخل دانست و ادامه داد: در ترکیه نیز کالاها تحت لیسانس و با نام برندهای آلمانی و ایتالیایی ساخته و در دیگر کشورها فروخته میشود که ایران نیز باید از این شیوه
استفاده کند.
انتقاد از اجرای طرح کارت اعتباری
البته رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی اخیرا نیز با بیان اینکه اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا ناامیدکننده بود، تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار لوازم خانگی با عرضه بیش از تقاضا روبهرو است و تولیدکنندگان باید کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند تا بتوانند در بازار باقی بمانند. محمد طحانپور درباره وضعیت بازار لوازم خانگی و اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اظهار کرد: طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی موفق نبوده و اگرچه اصل کار بسیار خوب بود اما در عمل موفق نبود. وی با اشاره به اینکه سقف کارتهای اعتباری 6 میلیون تومان بود، تصریح کرد: روند اجرای طرح بسیار ناامیدکننده بوده و بنا بود که جلساتی در راستای رفع مشکلات طرح و افزایش بانکها برگزار شود. رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی نرخ سود 12 درصدی را تنها مزیت طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: بسیاری از سازمانها و فروشگاهها هماهنگ کرده و شرایط فروش کالا به صورت اقساط را فراهم کردهاند.
طحانپور با اشاره به اینکه مردم به جایی رسیدند که کالای با کیفیت و به میزان مصرف خریداری میکنند، تاکید کرد: در گذشته به دلیل کمبود عرضه مردم هر نوع کالایی را خریداری میکردند اما اکنون با توجه به عرضه بیش از تقاضا مردم فقط به اندازه نیاز و آن هم در زمان نیاز خریداری میکنند و شرایط مانند گذشته نیست که از حالا برای آینده جهیزیه خریداری کنند. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کارخانههای خوب که محصولاتشان کیفیت دارد و خدمات پس از فروش مناسب ارائه میدهند، مشکل ندارند، گفت: اینکه گفته میشود بازار پر از کالاهای خارجی است و تولیدکنندگان با مشکل روبهرو هستند درست نیست زیرا مردم کالای با کیفیت را انتخاب میکنند. به گفته او، برخی تولیدکنندگان انتظار دارند که در بازار رقیبی برای آنها وجود نداشته باشد و درهای مملکت را ببندیم تا کالایی وارد کشور نشود که چنین کاری درست نیست. رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی درادامه درباره تعطیلی کارخانههای تولید لوازم خانگی تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی که خصوصیسازی شدند مشکلاتشان برطرف شده است. وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی تولیدکننده باید کیفیت محصولات خود را ارتقا داده و قیمت را نیز مدیریت کند، خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای صنفی فروشنده لوازم خانگی نیز افزایش یافته و نباید 1500 واحد صنفی در سهراه امینحضور وجود داشته باشد.