printlogo


کد خبر: 162070تاریخ: 1395/5/25 00:00
چهارگوشه

تظاهرات معترضان سیاهپوست در میلواکی آمریکا به خشونت کشیده شد
قتل امام جماعت مسجد نیویورک
معترضان عمدتا سیاهپوست آمریکایی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و به دلیل تیراندازی و قتل یک شهروند توسط پلیس، خیابان‌های شهر میلواکی ایالت ویسکانسین را به آشوب کشیدند. گزارش رسانه‌های خبری، از درگیری خشونت‌آمیز بین پلیس و معترضان در شهر میلواکی حکایت دارد. در جریان این درگیری‌ها که شنبه‌شب رخ داد، یک پمپ گاز و چند خودروی پلیس به آتش کشیده شد و چندین تن نیز زخمی شدند. پلیس مدعی است شهروندی که در تعقیب و گریز از سوی پلیس کشته شده، مسلح بوده است. پلیس می‌گوید 2 افسر پلیس میلواکی دستور توقف خودروی 2 مظنون را داده بود که یکی از آنها پیاده شده و فرار می‌کند و با توجه به مسلح بودن این مظنون، یک افسر «کهنه‌کار» مجبور به تیراندازی و قتل وی می‌شود. این حادثه در پی چندین ماه اعتراضات به برخورد خشونت‌آمیز و قتل سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا صورت گرفته است. گزارش‌ها حاکی است، در سال 2015 بیش از 1150 شهروند آمریکایی به دست نیروهای پلیس این کشور کشته شده‌اند. تظاهرات معترضان به خشونت‌های مسلحانه، روز شنبه در نیویورک نیز برگزار شد که شرکت‌کنندگان آن مسلمانانی بودند که به قتل امام جماعت مسجدی در نیویورک معترض بودند. طبق این گزارش، مولانا آخونجی، امام جماعت مسجد جامع الفرقان و ثراءالدین، دستیار وی روز شنبه پس از نماز عصر در حالی که عازم خانه بودند در منطقه کوئینز هدف گلوله یک مهاجم قرار گرفتند و کشته شدند. مولانا آخونجی روحانی مورد احترامی بود که 2 سال پیش از بنگلادش به نیویورک آمد؛ وی بر اثر اصابت گلوله مستقیم در دم جان سپرد. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از کسانی که امام اخونجی را می‌شناخته، او را فردی «بسیار مذهبی و دین‌دار» توصیف کرده که «فقط به مسجد می‌آمد و بعد به خانه می‌رفت و رابطه‌ای با جهان بیرون نداشت». دستیار 64 ساله آخونجی نیز بشدت زخمی شد و بر اثر جراحات در بیمارستان درگذشت. معترضان خشمگین همچنین مواضع دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی آمریکا علیه مسلمانان را محکوم کردند. ترامپ اواسط آذر سال گذشته «ممنوعیت کامل ورود مسلمانان» به آمریکا را خواستار شده و گفته بود هیچ چاره‌ای جز تعطیلی مساجد وجود ندارد. تظاهرکنندگان این اظهارات ترامپ را در تشدید اسلام‌هراسی در آمریکا مؤثر دانستند و شعارهایی از جمله «تقصیر ترامپ است» و «مسلمانان از جرم متنفرند» سر دادند.


ربودن و کشتن هم‌حزبی اردوغان
منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند یک مقام حزب حاکم عدالت و توسعه به دست شبه‌نظامیان کرد ربوده و کشته شده است. به گفته این منابع، ناجی آدیامان، رئیس شاخه جوانان این حزب در منطقه «بیت شباب» در استان شرناق واقع در جنوب شرق ترکیه و برادرش فکرت روز جمعه در یک مرکز بازرسی امنیتی ربوده شده بودند. جسد ناجی آدیامان در حدود یک کیلومتری جایی که او و برادرش ربوده شده بودند، پیدا شده است. شبه‌نظامیان خودروی آن دو را آتش زده و سپس آنها را به منطقه کوهستانی مجاور منتقل کرده بودند.

حمله به قطار سوییسی
پلیس سوییس اعلام کرد یک مرد با چاقو و آتش به مسافران قطاری در شرق این کشور حمله برد و 7 نفر را زخمی کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس سوییس اعلام کرد مردی با استفاده از یک مایع قابل اشتعال، کوپه قطاری را به آتش کشید سپس با چاقو به 6 نفر، از جمله یک کودک 6 ساله حمله کرد. در بیانیه پلیس شهر سن‌گلان آمده که مهاجم یک مرد 27 ساله و تبعه سوییس است و حین حمله، خود نیز زخمی شده است. در این حمله علاوه بر یک کودک، 2 مرد 17 و 50 ساله و 3 زن 17، 34 و 43 ساله زخمی شدند و جراحت برخی از این افراد شدید است. حمله حدود ساعت 14:20 به وقت محلی در قطاری در حال حرکت در شرق سوییس و در امتداد مرز لیختن‌اشتاین و هنگامی رخ داد که در حال نزدیک شدن به ایستگاه سلز بین شهرهای بوک و سنوالد در ایالت سن‌گلان بود.


Page Generated in 0/0040 sec