printlogo


کد خبر: 162110تاریخ: 1395/5/25 00:00
روحانی: رشد اقتصادی به بیش از 4/4 درصد رسیده است
آمارهای شبانه!

اسدالله خسروی: رشد اقتصادی کشور ناگهان 4/4 درصد اعلام شد تا همه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و مردم غافلگیر شوند. حسن روحانی که در سی‌امین سفر استانی خود به استان کهگیلویه و بویر احمد سفر کرده است، در جمع مردم یاسوج اظهار کرد: خوشحالم به شما مردم غیور یاسوج اعلام کنم که دیشب مرکز آمار اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در 3 ماه اول سال 4/4 درصد بوده است. براساس این گزارش، اعلام رشد اقتصادی 4/4 درصدی برای بهار 95 در شرایطی است که نرخ رشد اقتصادی در بهار 94 تنها 5/0 درصد و در پایان سال گذشته 9/0 درصد بوده و رشد 4/4 درصدی در 3‌ماه نخست امسال می‌تواند نشانه‌ای از یک جهش بزرگ اقتصادی در سال 95 باشد یا اینکه شاخص‌های آماری برای تعیین نرخ نهایی رشد اقتصادی فرق کرده است! روحانی دیروز گفت: خوشحالم در جمع شما مردم یاسوج اعلام کنم که براساس آمار سازمان آمار کشور که دیشب (شنبه) اعلام شد، رشد اقتصادی کشور در 3 ماهه اول امسال 4/4 بوده است. روحانی به آمار شبانه‌ای اشاره می‌کند که مرکز آمار آن را چند ساعت بعد از اظهارات روحانی روی خروجی قرار داد! به عبارت بهتر مرکز آمار به جای انتشار رسمی، به روحانی آمار داده تا آن را اعلام کند! به گفته کارشناسان، حتی اگر آمار رشد اقتصادی 4/4 درصدی در بهار 95 هم صحیح باشد، چون روحانی آن را زودتر از مرکز آمار اعلام کرده می‌تواند مورد نقد شدید قرار گیرد، چرا که شائبه آمار دستوری به وجود می‌آید و نباید کسی در مقام ریاست‌جمهوری از مرکز آمار جلوتر باشد!
روحانی چه گفت؟
حسن روحانی دیروز در یاسوج گفت: روزی که دولت یازدهم تشکیل شد، رشد اقتصادی کشور منفی 8/6 بود اما امروز به بیش از 4/4 رسیده که این نشان‌دهنده غیرت و استقامت مردم است.
وی گفت: امروز اگر توانستیم روزهای سختی که دشمنان برای ما فراهم کردند و قیمت نفت را به یک‌سوم و یک‌چهارم رساندند، پشت سر گذاشته و به رشد حدود 5 درصدی برسیم، به معنای اعتماد مردم به دولت‌شان و ایجاد همدلی و همزبانی میان ملت و دولت است. روحانی ادامه داد: مردم غیور ما شعار امسال رهبری را اجرا کردند و با همدلی و همزبانی میان دولت و ملت، در یک نقطه شکوهمندی قرار گرفتیم که ملت ما نه با شعار بلکه با عمل، مقاومت، حمایت و اطاعت از رهبری نشان دادند دنیا نمی‌تواند چیزی به مردم ایران تحمیل کند.
آخرین آماری که از رشد اقتصادی اعلام شد یکی، دو ماه پیش بود که مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی پایان سال 1394 را اعلام کرد. مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کل سال ۹۴ را با احتساب نفت یک‌درصد و بدون آن را 9/0درصد محاسبه و اعلام کرد نرخ رشد بخش صنعت منفی ۲/۲درصد شد. مرکز آمار ایران گزارش داد، براساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت (به‌قیمت بازار) در کل سال 1394، 9/0 درصد بوده است. نتایج یادشده حاکی است رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 4/5، گروه صنعت منفی 2/2 و فعالیت‌های گروه خدمات 2/0درصد رشد داشته است. مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی کل سال 94 را با احتساب نفت یک درصد محاسبه کرد.
آمارها علمی باشد
عضو اتاق بازرگانی ایران به «وطن امروز» گفت: از آنجایی که رشد اقتصادی برگرفته از رونق اقتصادی در بخش‌های مختلف نظیر تولید، سرمایه‌گذاری یا اشتغال است بنابراین با توجه به درگیر بودن اقتصاد کشور با رکود عمیق، بیکاری و رشد نقدینگی و نبود سرمایه‌گذاری، بالا رفتن رشد اقتصادی کشور دارای ابهام است. مسعود دانشمند با بیان اینکه در اقتصادهای شکوفای دنیا نیز انتظار رشد اقتصادی حدود 4 درصد در 4 ماه بعید به نظر  می‌رسد، تصریح کرد: رئیس‌جمهور در اعلام رشد اقتصادی و هر شاخص اقتصادی دیگر باید مبانی محاسباتی آن را نیز به مردم اعلام کند تا مردم نیز به آمارهای اعلام شده اعتماد کنند. وی افزود: زمانی که رکود در کشور حاکم است نباید انتظار رشد اقتصادی داشت.
آمارهای غیرشفاف بی‌اعتمادی را در پی دارد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اعلام آمار رشد اقتصادی کشور و رسیدن آن به رقم 4/4 درصد از سوی رئیس‌جمهور به «وطن‌ امروز» گفت: چنین اظهاراتی آن هم از سوی مقام ریاست‌جمهوری با توجه به روند کند اقتصاد کشور جای تامل دارد و مشاوران رئیس‌جمهور باید آدرس درست اقتصادی و آمار واقعی و صحیح را به شخص رئیس‌جمهور ارائه دهند. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «وطن امروز» تصریح کرد: معمولا آمارهای اقتصادی باید از سوی مراجع مشخص و رسمی چون مرکز آمار ایران یا مرکز آمار اقتصادی بانک مرکزی اعلام شود و انتشار یابد تا برای مردم شبهه‌ای ایجاد نشود. وی با بیان اینکه نرخ شاخص‌های اقتصادی چون تورم، نقدینگی، رشد اقتصادی و... باید مستند و واقعی اعلام شود و انتشار یابد، اظهار داشت: اگر آمار شاخص‌های اقتصادی از سوی مرجع رسمی و قانونی منتشر نشده باشد و یا قبل از انتشار رسمی به صورت شفاهی اعلام شود احتمال اینکه با تعابیر غلط یا بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسؤولان همراه شود وجود دارد.

 


Page Generated in 0/0074 sec