printlogo


کد خبر: 162113تاریخ: 1395/5/25 00:00
پروژه تشکیل یک امیرنشین سلفی در شرق سوریه
افشای سند اطلاعاتی‌محرمانه از رابطه اوباما و داعش

گروه بین‌الملل: با آنکه دونالد ترامپ در آخرین اظهاراتش از اتهام وارده به باراک اوباما و هیلاری کلینتون درباره تاسیس سازمان تروریستی داعش کمی پا پس کشید و آن را شوخی دانست اما گویا او حقیقتا بند محرمانه‌ای را که نباید آب داده و در جنگ لفظی با رقیب از اسرار سیاه حاکمیت آمریکا پرده برداشته است.
یک گزارش اطلاعاتی محرمانه که اخیرا توسط تارنمای افشاگر «ناظر قضایی» منتشر شده است از حمایت دولت اوباما از مخالفان سلفی دولت بشار اسد که در همکاری تنگاتنگ با القاعده بودند و کمک به تشکیل گروه تروریستی داعش در سوریه از این طریق پرده برمی‌دارد. به گزارش اسپوتنیک، این گزارش اطلاعاتی دفاعی محرمانه که از پنتاگون به بیرون درز کرده و  مربوط به سال ۲۰۱۲ است؛ در زمان افشا شدن هنوز مهر «محرمانه» روی آن نقش بسته بود. این گزارش محرمانه کاملا گویای سیاست خارجی کاخ سفید در زمان هیلاری کلینتون مبنی بر تشکیل سازمانی مانند داعش با استفاده از ساختار القاعده و قبایل سلفی و فرماندهان بعثی در شرق و شمال سوریه و غرب عراق است. بر این اساس  ائتلاف مخالفان بشار اسد که از حمایت آمریکا برخوردار بوده و تحت هدایت و رهبری «القاعده عراق» (AQI) و «دولت اسلامی عراق» (ISI) قرار داشتند، به سرعت به یکدیگر ملحق شده و شبکه تروریستی داعش را تشکیل دادند. همچنین افشا می‌کند «در حالی که آمریکا در تبعیت از قوانین ضد ترور داخلی خود از ارائه کمک و حمایت‌های مستقیم به «القاعده عراق» (AQI) و «دولت اسلامی عراق» (ISI) امتناع می‌کرد، مقامات وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون بخوبی از ارتباطات بسیار نزدیک این شورشیان به اصطلاح «میانه‌رو» با شبه‌نظامیان تروریست آگاه بودند».
بدین ترتیب،‌ آمریکا در جنگ نیابتی خود علیه دولت بشار اسد با قرار گرفتن مقابل جبهه النصره- یکی از وابستگان پیشین القاعده- با مخمصه‌ای مشابه روبه‌رو شد.
در این گزارش پیشنهاد یکی از فرماندهان عراقی القاعده به نام العدنانی به ماموران اطلاعاتی آمریکا برای بهره‌گیری از قبایل سنی عراق علیه نظام بشار مطرح شده است: «القاعده عراق از طریق سخنگوی دولت اسلامی عراق (ISI)- ابومحمد العدنانی- از مسلمانان سنی عراق بویژه قبایل ساکن در مناطق مرزی (میان عراق و سوریه) خواست تا علیه رژیم سوریه وارد جنگ شوند.نیروهای مخالف [بشار اسد] در تلاش برای به دست گرفتن کنترل مناطق شرقی (حسکه و دیرالزور) در مجاورت استان‌های غربی عراق (موصل و الانبار) و همچنین مرزهای کشور همسایه- ترکیه- هستند.امکان تشکیل یک امیرنشین سلفی در شرق سوریه (حسکه و دیرالزور) به طور علنی یا غیرعلنی وجود دارد و این دقیقاً همان چیزی است که قدرت‌های حامی مخالفان [بشار اسد] خواستار آنند». این بخش از گزارش می‌تواند به احتمال زیاد به مثابه درخواستی برای تشکیل «خلافت» داعش در سوریه تفسیر شود. در دسامبر ۲۰۱۲ و تنها چند ماه بعد از تهیه این گزارش محرمانه، رئیس‌جمهور باراک اوباما اعلام کرد این معارضان را «نمایندگان مشروع مردم سوریه» می‌داند.
در واقع، معارضانی که از سوی دولت اوباما به عنوان «نمایندگان مشروع مردم سوریه» معرفی شده بودند، از هدایت پیشگامان شبکه تروریستی داعش- یعنی القاعده عراق و دولت اسلامی عراق- برخوردار بودند. علاوه بر این، واشنگتن نیز با توسل به سیاست «جهل جعلی» به ارائه کمک و تسلیحات و حمایت از سایر شاخه‌های این معارضان پرداخت در حالی که می‌دانست این گروه‌ها به طور بالقوه به مثابه یک مجرا عمل خواهند کرد. دلایل و شواهد گواه آن هستند که دولت اوباما از درک و فهم مناسب خطری که شبکه تروریستی داعش به همراه داشت، عاجز ماند و حتی ارزیابی «مایکل فلین» مدیر پیشین آژانس اطلاعات دفاعی اوباما که با جزئیاتی پیچیده ظهور و گسترش گروه جهادگرایان را پیش‌بینی می‌کرد، مورد غفلت قرار گرفت.
گفتنی است سیاست آمریکا در استفاده از افراط‌گرایان جهادگرا در جنگ‌های نیابتی یادآور حمایت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا- از مجاهدان افغان در دوران ریاست‌جمهوری ریگان است که به ظهور «اسامه بن لادن» مغز متفکر تروریسم و شبکه تروریستی القاعده انجامید.
 


Page Generated in 0/0038 sec