printlogo


کد خبر: 162115تاریخ: 1395/5/25 00:00
گزارش اختتامیه چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع)
خادمان آستان دوست

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با تجلیل از خادمان برگزیده فرهنگ رضوی ایرانی و جهانی به کار خود پایان داد. به گزارش «وطن امروز» در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا(ع) از مجید مجیدی، جواد محدثی و غلامرضا صنعتگر تجلیل به عمل آمد.
خادمان آستان دوست
در اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) از خادمان برگزیده فرهنگ رضوی طی مراسمی تجلیل به عمل آمد که یکی از این افراد مجید مجیدی، نویسنده و کارگردان شناخته شده سینما بود که به دلیل کارگردانی و تولید آثار فاخر و ماندگار رضای رضوان مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین از خادمان دیگری چون آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه و رئیس حوزه‌های علمیه کشور به دلیل کمک به گسترش جشنواره امام رضا(ع) در بسیاری از نقاط جهان و ظرفیت‌سازی برای تکمیل و تدوین و نظارت بر تألیف دانشنامه امام رضا(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی،‌ پژوهشگر و محقق، به دلیل تألیف و ترجمه ده‌ها کتاب و مقاله در عرصه فرهنگ رضوی،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شهریاری، مدیر مؤسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به دلیل تولید آثار دیجیتالی و نرم‌افزارهای مرتبط در عرصه فرهنگ رضوی، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری به دلیل نهادسازی در دانشگاه‌ها با اجرای طرح نهضت رضوی، جواد نعیمی، نویسنده کودک و نوجوان به دلیل تولید ده‌ها اثر برای کودک و نوجوان در عرصه فرهنگ رضوی، سیدجلال درخشه، محقق و مدرس دانشگاه به دلیل سردبیری فصلنامه فرهنگ رضوی، مصطفی بهارلویی،‌ دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازاریان کشور به دلیل تأثیرگذاری در نهادینه‌سازی جشن‌های دهه کرامت با مشارکت گسترده مردمی اصناف و بازاریان و بزرگ عالم‌زاده، نویسنده، محقق و پژوهشگر به دلیل تألیف آثار متعدد در حوزه فرهنگ رضوی تجلیل به عمل آمد. همچنین غلامرضا صنعتگر،‌ خواننده کشورمان از دیگر خادمان امام رضا(ع) است که به دلیل تولید آثار هنری و آوایی رضوی در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.
 تجلیل از خادمان جهانی
در بخش بین‌المللی نیز از 8 چهره از 3 قاره جهان به شرح زیر تجلیل به عمل آمد. اصغر علی مولادینا از انگلستان که رئیس کنفدراسیون خوجه‌های شیعه اثنی‌عشری و مؤسس مراکز دینی و فرهنگی متعدد به نام امام رضا(ع) است. مفتاح فوزی رحمت از اندونزی که عضو برجسته اتحادیه ناشران جهان اسلام و مؤلف کتاب‌های هجرت حضرت معصومه و زیارت امام رضا(ع)‌ است. لیلا سورانی از لبنان که مؤلف کتاب جامع ابعاد زندگانی امامرضا(ع)‌است. شیخ محمد امین از پاکستان که ناشر چندین عنوان کتاب با موضوع ابعاد زندگانی امام رضا(ع) است. نورالدین دارآفرین از آذربایجان که مولف آثار منظوم با موضوع فرهنگ رضوی است. حجت‌الاسلام محمد مانی از سنگال که مؤسس مرکز اسلامی امام رضا(ع) در سنگال است.  حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی از عراق که رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی عراق و مؤسس مرکز فرهنگی - مذهبی امام رضا(ع) است و حجت‌الاسلام مصطفی بوعزیز از بلژیک که مدیر و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در بروکسل است.
 مسافران جاده ولایت
سیدجواد جعفری در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) طی سخنانی درباره برگزاری این رویداد مهم معنوی گفت: این احساسات هرکدام روایتی حیرت‌آور است و اگر روزی مستند شود کتابی قطور از روایت‌های واقعی و حادث شده را دربرمی‌گیرد.  دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: این جشنواره روایت پیرمرد مومنی است که اندک اندوخته‌اش را نذر جشنواره می‌کند و به گفته خودش این تنها کاری است که از عهده‌اش برآمده است یا روایت بانوی سالخورده 86 ساله‌ای است که نوه‌هایش او را تشویق می‌کنند در رقابت‌های علمی و فرهنگی جشنواره شرکت کند. جعفری ادامه داد: این جشنواره روایتی از ورزشکارانی است که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، مسیر جاده ولایت را از شلمچه تا خراسان به یاد ردپای امام طی 17 روز با دوی استقامت طی طریق می‌کنند یا روایت کتابدارانی است که 238 هزار نفر را برای رقابت کتابخوانی رضوی فرامی‌خوانند.  وی تاکید کرد: شاید این جشنواره روایت 565 هزار نفر از ارباب هنر، اصحاب فرهنگ و اهالی قلم باشد که آفرینش‌های بدیع از خامه، قلم و زبانشان در عرصه فرهنگ رضوی روییده است. دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا(ع) رمزگشایی جست‌وجوی هر قشری را در آینه فرهنگ رضوی ناشی از وجود امام رضا(ع) دانست و تبیین کرد: فرهنگ رضوی می‌تواند گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را حل کند.  جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ عامل دستیابی به آرمان اصلی ملت ایران است که همانا رسیدن به جامعه‌ای رشید، موحد، پرنشاط، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است، گفت: در همین راستا، با دستور مستقیم وزیر، تشکیل اتاق فکر در کنار هریک از برنامه‌های موضوعی جشنواره صادر شده است تا اثربخشی این رویداد بیش از پیش تضمین شود. وی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برای آسیب‌شناسی برنامه‌های موضوعی جشنواره واکاوی اساسی و همراهی عاشقانه 360 ساختار حقوقی اعم از دولتی، غیردولتی و مردمی را تشکیل داده‌ است، افزود: خادمان فرهنگ رضوی این دوره از جشنواره اعم از گستره ملی و بین‌المللی خادمان‌ فرهنگ‌رضوی از قاره اروپا، آفریقا و آمریکا که در این مجلس حضور دارند به سهم خود به پویایی جشنواره رونق مضاعف بخشیدند.
در پی عصاره‌ای از معارف رضوی
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن صبای صداوسیمای خراسان رضوی طی سخنانی، مشهدالرضا را نقطه کانونی حقیقت برشمرد و افزود: همه مشهد را به نام شهید این دیار یعنی امام رضا(ع)‌ می‌شناسند و از نقاط دور و نزدیک برای زیارت این امام همام به مشهدالرضا می‌آیند.  جنتی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ را چکیده و عصاره معارف رضوی دانست و یادآور شد: این جشنواره بزرگ‌ترین مسابقه و رقابت فرهنگی- هنری در جهان محسوب می‌شود که تأثیر و نفوذ آن در 77 کشور و 2400 نقطه جهان دیده می‌شود. وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار برگزاری جشنواره‌های تخصصی فیلم، تئاتر و موسیقی اهتمام جدی در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) دارد، اضافه کرد: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ با محوریت تولید شعر و فیلم در حالی به کار خود پایان می‌دهد که امسال در جشنواره فیلم رضوی بیش از 600 اثر و در جشنواره شعر رضوی 10 هزار قطعه شعر به رقابت پرداختند.


Page Generated in 0/0148 sec