printlogo


کد خبر: 162179تاریخ: 1395/5/27 00:00
نامه نعمت‌زاده به روحانی درباره طرح کارت خرید ‌کالای بسته خروج از رکود:
مردم استقبال نکردند

گروه اقتصادی: نامه نعمت‌زاده به روحانی رسما نشان داد طرح خروج از رکود دولت یازدهم با شکست مواجه شده است.  به گزارش «وطن‌امروز» دولت در پاییز سال گذشته با تبلیغات فراوان از طرح‌های خروج از رکود رونمایی کرد که کارت خرید اعتباری کالا یکی از آنها بود اما به علت برنامه‌ریزی نادرست و ابتدایی، این طرح با شکست مواجه شد و از کارت اعتباری خرید کالا استقبالی صورت نگرفت. وزیر صنعت در نامه‌ای به روحانی با اعتراف به این موضوع و انداختن تقصیرها روی دوش بانک مرکزی و فضای بروکراتیک در این طرح خواستار آسان شدن شرایط استفاده از کارت خرید اعتباری شد. نعمت‌زاده صراحتا اعلام کرده، با گذشت 10 ماه از آغاز اجرای طرح کارت اعتباری کالا، این طرح تاکنون بلااجرا باقی مانده است. در نامه‌ای که از طرف نعمت‌زاده وزیر صنعت خطاب به رئیس‌جمهور نوشته شده، آمده است: احتراماً به استحضار می‌رساند طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با هدف «خروج از رکود» در مهرماه سال 1394 اعلام و ضوابط آن از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و جهت اجرا ابلاغ شد. با عنایت به اینکه این طرح می‌توانست در جهت رونق بازار کالاهای مصرفی با دوام نقش بسزایی داشته باشد، لیکن پس از گذشت 10 ماه از ابلاغ به جهت احتیاط‌های بیش از حد در تدوین ضوابط و فرآیند بروکراتیک و همچنین محدود نمودن جامعه هدف و تعیین سقف پایین درآمدی تاکنون بلااجرا باقی مانده است. لذا لازم است با اصلاح دستورالعمل‌های قبلی به شرح ذیل طرح یادشده عملیاتی و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
1- کلیه افراد شاغل و بازنشسته کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌های اجتماعی رسمی کشور که حقوق و مزایای ماهانه آنان کمتر از 30 میلیون ریال است، مشمول دریافت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بوده و بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.
2- مهلت استفاده از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از زمان تحویل به متقاضی به مدت 6 ماه تعیین شود.
3- با توجه به سپری شدن تاریخ طرح مذکور، زمان اجرای طرح حداقل تا پایان سال جاری تمدید شود. شایان ذکر است با عنایت به اینکه در اجرای این طرح، شرکت‌های تولید‌کننده داخلی 5 درصد از سود تسهیلات را به عنوان تخفیف تقبل نموده‌اند و از طرفی سود تسهیلات بانکی در حال حاضر به 18درصد کاهش یافته است، عملاً یارانه سود تسهیلات برعهده واحدهای تولیدی بوده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شبکه بانکی نمی‌بایست محدودیت مبالغ پیش‌بینی شده قبلی را لحاظ نماید. خواهشمند است با توجه به بلاتکلیفی تولیدکنندگان و متقاضیان این طرح،‌ مراتب در اولین جلسه ستاد هماهنگی امور اقتصادی و با حضور اینجانب مطرح و اتخاذ تصمیم گردد.
اعتبار کارت‌های خرید کالا تمدید شد
در همین حال بانک مرکزی با ارسال ابلاغیه‌ای به بانک‌ها درباره کارت خرید کالای ایرانی، مهلت اجرای طرح کارت اعتباری کالا را تا پایان سال تمدید کرد. حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن لوازم خانگی در این‌باره به فارس، اظهار داشت: مهلت اجرای طرح کارت اعتباری کالا، پایان تیر امسال بود که برای فراهم شدن امکان استفاده بیشتر از این طرح، بانک مرکزی مدت اجرای طرح را تا پایان سال تمدید کرد. غزنوی ادامه داد: در طول روزهای سپری‌شده از مرداد به‌دلیل اینکه مهلت صدور کارت اعتباری کالا تمدید نشده بود، کارتی صادر نشد اما عده‌ای از این مساله سوءاستفاده کردند و دلیل عدم صدور کارت‌ را عدم استقبال مردم عنوان کردند. وی با بیان اینکه برخی افراد به دنبال عرضه محصولات خانگی خارجی به جای تولیدات داخلی هستند، افزود: در اجرای طرح کارت اعتباری کالا، محصولاتی مانند تلویزیون، مایکروفر و ماشین ظرفشویی که داخلی‌سازی بالایی ندارند، قرار نگرفته است. به گفته وی، تاکنون حدود 40 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید کالا در قالب طرح کارت اعتباری پرداخت شده که بیش از سه‌چهارم این رقم به لوازم خانگی اختصاص دارد و بقیه آن بابت خرید محصولات دیگر مانند تولیدات نساجی، باتری خودرو، مبلمان و چینی و بلور پرداخت شده است. به‌گفته وی، بیشترین محصول خریداری‌شده با کارت اعتباری، یخچال فریزر بوده است.


Page Generated in 0/0056 sec