printlogo


کد خبر: 162190تاریخ: 1395/5/27 00:00
پایگاه نوژه آشیانه سوخوهای روسی برای عملیات علیه تروریست‌ها

مسکو و تهران قراردادی نظامی امضا کرده‌اند که به موجب آن هواپیماهای روسی از فرودگاه همدان برای حمله به مواضع داعش در سوریه استفاده می‌کنند. این خبر را روز گذشته راشاتودی منتشر کرد و به سرعت توسط مقامات نظامی روسی تایید شد. روز گذشته وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد شماری از بمب‌افکن‌های بلند‌برد توپولف «Tu-22 M3» از پایگاه هوایی همدان در غرب ایران(نوژه) پرواز کرده و مواضع داعش و جبهه‌النصره در سوریه را هدف قرار داده‌اند. طبق این گزارش، این حملات هوایی، 5 انبار مهم تسلیحات، پایگاه‌های آموزشی و 3 مقر فرماندهی این گروه تروریستی را تخریب کرده است. دریادار «کوموییدف» رئیس کمیته دفاعی دوما درباره استفاده از پایگاه هوایی ایران برای انجام حمله جنگنده‌های روسیه به مواضع داعش در سوریه گفت این اقدام موجب ذخیره سوخت و افزایش حجم بار بمب‌هایی که بمب‌افکن‌های روسیه می‌توانند آن را حمل کنند می‌شود. نشریه «مسکو تایمز» گزارش کرد استفاده از پایگاه هوایی همدان، زمان پرواز را برای جنگنده‌های روسیه بیش از نیم ساعت کاهش می‌دهد. طبق این گزارش، بمب‌افکن‌ها پیش از این، حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را از جنوب روسیه انجام می‌دادند. دکتر «کنستانتین سیکف» رئیس آکادمی مصائب ژئوپولیتیکی می‌گوید استفاده از پایگاه هوایی ایران، قابلیت حملات هوایی روسیه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. وی به شبکه «ریانووستی» گفت: «پرواز (به سوریه) از موزدوکا (در روسیه) حدود 3هزار کیلومتر است و به بمب‌افکن
«Tu-22 M3»، اجازه می‌دهد حداکثر بار بمب بین 5 تا 8 تن حمل کند». این گزارش ادامه می‌دهد پرواز بمب‌افکن‌های روسیه از ایران به مفهوم آن است که خلبانان تنها 700 کیلومتر باید پرواز کنند و به بمب‌افکن‌ها اجازه می‌دهد تا 22 تن بمب‌ حمل کنند. سیکوف تصریح کرد: «بهره‌وری مبارزه 3 برابر افزایش یافته است».
شلیک موشک‌های «کالیبر» از حریم هوایی ایران
علاوه بر پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه‌های هوایی ایران، منابع روسی از درخواست مسکو از ایران و عراق برای استفاده از حریم هوایی این 2 کشور جهت شلیک موشک‌های بال‌دار کالیبر خبر دادند. «ولادیمیر کوموییدف» رئیس کمیته دفاع مجلس دوما و فرمانده سابق ناوگان دریایی روسیه خاطرنشان کرد: عراق و ایران کانالی هوایی برای عبور موشک‌های روسیه از حریم هوایی‌شان ایجاد خواهند کرد.
تاکید شمخانی بر همکاری راهبردی تهران - مسکو
علی شمخانی، مقام عالی هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی - امنیتی ایران با سوریه و روسیه، از آغاز همکاری‌های سازنده و گسترده میان ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت سخن گفت و افزود: این همکاری شرایط را برای تروریست‌ها بسیار دشوار کرده و این روند با آغاز عملیات جدید و گسترده تا نابودی کامل آنها ادامه خواهد داشت. وی افزود: آتش‌بس با گروه‌هایی که هویت مشخصی ندارند و دائم برای فرار از قرار گرفتن در فهرست تروریست‌ها نام‌های جدید برای خود انتخاب کرده و به هیچ تعهدی پایبند نیستند، بی‌معنا است. دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: جلوگیری از اقدام معارضان در سوءاستفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی باید به عنوان رویکردی غیرقابل اجتناب در ضربه زدن به گروه‌های تروریستی مورد توجه قرار گیرد. شمخانی یادآور شد: در این رابطه اقدامات مناسبی نیز تاکنون صورت گرفته و حتی ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم با وجود حملات کور و انتحاری تروریست‌ها متوقف نشده است.
 


Page Generated in 0/0059 sec