گروه اقتصادی: روز گذشته کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصویب شد. البته جزئیات قانون برنامه باید مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین کمیتههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برنامه ششم توسعه را بررسی و پیشنهادهای خود را به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ارائه میدهند تا کمیسیون نیز جزئیات آن را مورد بررسی قراد دهد. در همینباره محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد برخی وزرا هم برخی بندهای برنامه ششم را تایید نمیکنند. پورابراهیمی باور دارد آنچه را دولت در لایحه برنامه ششم به مجلس ارائه کرده، دستنیافتنی است و یک داستانی برای خودش شده است. وی افزود: چیزی که دولت آن را با عنوان برنامه به مجلس ارائه کرده بود برنامه نبود و تنها یکسری احکام را پیشنهاد کرده بود. دولت میخواست مجوز این احکام را از مجلس بگیرد بعداً خودش آن را تنظیم کند؛ این کار نه در 5 برنامهای که پس از انقلاب تصویب کردیم و نه در تاریخ کشور سابقه نداشته است. وی با اظهار اینکه متوسط نرخ رشد اقتصادی در گذشته در کشور حدود 2 درصد بوده است، گفت: چگونه میخواهیم این 2 درصد را در شرایط رکود به 8 درصد در برنامه ششم تبدیل کنیم؟ نرخ 7 درصدی بیکاری در نظر گرفته شده در برنامه ششم نیز بسیار دور از دسترس است و شاید این آمار ما را با واقعیتهای امروز جامعه روبهرو نکند. همچنین عبدالرضا مصری، نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت قانون گفت: قانون در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه، لحاظ نشده است. وی افزود: در لایحهای که دولت با عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارسال کرده است چیزی به عنوان برنامه نمیبینیم. وی تاکید کرد: اعتقادی به رد کلیات لایحه بودجه و برنامه ندارم، زیرا در مجلس اجازه و اختیار قانونی داریم تا تغییرات لازم را در این لوایح اعمال کنیم. از سوی دیگر عینالله شریفپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان مدیریت و برنامهریزی باید خروجی ۵ برنامه گذشته را مشخص میکرد و پس از آسیبشناسی بخشهای مختلف برنامه ششم ارائه میشد. نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس خاطرنشان کرد: در لایحه برنامه ششم، هیچگونه برنامهای برای رفع تبعیض ارائه نشده است بهطوریکه نرخ بیکاری در برخی استانها صفر و در برخی 15 درصد است که این امر سبب کوچ قومی و قبیلهای از استانی به استان دیگر میشود و مشکلاتی از قبیل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بهبار میآورد.
نفوذ امنیتی در برنامه ششم
کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هم با اشاره به اینکه دولت یک سال فرصت داشت و به همین علت انتظار این بود برنامه جامع و کارشناسی شده به مجلس ارائه شود، گفت: لایحه برنامه ششم توسعه برنامه کاملی نبوده و از پیوستگی لازم برخوردار نیست. کاظم جلالی افزود: الان 2 برخورد را میتوانیم انجام دهیم؛ یکی اینکه لایحه رد و به دولت بازگرداننده شود و دیگری اصلاح آن است. وی با اشاره به اینکه امسال برای یک سال برنامه پنجم توسعه تمدید شد و 15 آذر هم دولت باید لایحه بودجه سال 96 را به مجلس ارائه کند، ادامه داد: این لایحه یا باید براساس برنامه پنجم نوشته شود که بنای مجلس به تمدید برنامه پنجم نیست یا باید براساس برنامه ششم نوشته شود که هنوز تصویب نشده است. جلالی تصریح کرد: رویکرد کلی مجلس ضمن انتقاد به برنامه ششم توسعه، خیرخواهانه است که باید بر لایحه موجود کار کنیم. پیشنهاد ما این است که کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مدیریت کار را به دست بگیرد و با دولت رایزنی کند تا مسائل اساسی و بنیادی کشور در برنامه دیده و صورتبندی شود و دولت هم باید آن را جزو لایحه خود ببیند تا برنامه از انسجام لازم برخوردار شود. سیدحسین نقویحسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه مواردی از نفوذ امنیتی وجود دارد، گفت، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این موارد را اصلاح میکند. حسینی در اینباره تصریح کرد: ماده 30 لایحه برنامه ششم توسعه، نیروهای مسلح را مکلف کرده است تا همه اقدامات خود را در زمینه روابط خارجی با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام دهند که اقدامی نادرست و نابجاست و نفوذ امنیتی در این برنامه مشهود است که باید اصلاح شود. وی با بیان اینکه مأموریت ذاتی نیروهای مسلح کاملاً مشخص و عیان است، افزود: این ماده باعث میشود مأموریت نیروهای مسلح دچار تزلزل شود و اقتدار خود را از دست بدهند. وی اضافه کرد: براساس قانون، نیروهای مسلح تحت امر فرماندهی کل قوا هستند و در اقدامات سیاست خارجی حتماً هماهنگیهای لازم را با دستگاههای همتراز خود دارند.
بیتوجهی به بخش کشاورزی
از سوی دیگر عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلاتی که بخش کشاورزی لایحه برنامه ششم توسعه دارد، این است که موضوع اشتغال پایدار در این بخش مورد توجه جدی قرار نگرفته است. وی دراینباره اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلاتی که این لایحه دارد این است که به مسائل مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی بویژه در بخش کشاورزی توجه چندانی نشده و باید راهکارهای عمیقتری برای رفع مشکلات این حوزه ارائه شود. وی ادامه داد: بهعنوان نمونه در بندهای آورده شده در برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی به اشتغال پایدار این بخش توجه چندانی نشده و راهکارهای خروج از رکود آن هم بهقدر کافی عمیق نیست. وی حوزه آب را یکی از راهبردیترین بخشهای برنامه ششم توسعه دانست و افزود: در حوزه ذخیره آب برنامههای دوراندیشانهای که مورد انتظار و توقع نمایندگان بود، آورده نشده است. حاتمیان افزود: مدیریت قنوات، هرزآبهای جاری و دیگر موارد ذخیره آب در این لایحه کلاً مورد فراموشی قرار گرفته که باید به آن توجه بیشتری شود، از همین حیث کمیسیون کشاورزی با توجه به راهبردهای اقتصاد مقاومتی در حال اصلاح مشکلات این لایحه است. در همین حال ایرج ندیمی، مشاور نوبخت درباره اینکه چرا اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم لحاظ نشده، گفت: اقتصاد مقاومتی یک بسته مشخص است و مجلس نمیتواند آن را تغییر دهد، پس ارسال آن به مجلس توجیه ندارد و دولت به همین جهت در برنامه راجع به اقتصاد مقاومتی بحثی نکرده است.