printlogo


کد خبر: 162223تاریخ: 1395/5/27 00:00
رمزگشایی از مجادله ایران و AFC در شب بازی با عراق در جام ملت‌ها
مرگ شاه سعودی در حذف تیم ملی نقش داشت؟

مهدی طاهرخانی :حالا یک‌سال و اندی از بازی جنجالی  تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل عراق در جام ملت‌های استرالیا می‌گذرد. دیداری که با اخراج عجیب مهرداد پولادی همراه شد تا تیم کی‌روش بازی پیش افتاده را در نهایت مساوی کند و در ضربات پنالتی با جام وداعی تلخ داشته باشد. اما حالا بعد از نزدیک به 2 سال از اتفاقات عجیب شب آن بازی رمزگشایی می‌کنیم. در شب بازی با عراق کادر سرپرستی تیم‌ملی با یک بحران عجیب مواجه شد که به خاطر بعضی مسائل سعی کردند هیچ خبری به رسانه‌ها درز پیدا نکند. دقایق اولیه بامداد روز جمعه سوم بهمن‌ماه 93 بود که ناگهان تلویزیون رسمی عربستان با قطع برنامه‌های عادی‌اش خبر مرگ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه 90 ساله این کشور را اعلام کرد.
 کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از مطلع شدن از مرگ شاه سعودی با فراخواندن سرپرستان ایران و تیم‌ملی عراق به آنها ابلاغ کرد باید یک دقیقه قبل از انجام بازی به این مناسبت، 2 تیم در میانه میدان سکوت یک دقیقه‌ای کنند. مهدی محمدنبی، دبیر وقت فدراسیون فوتبال که در آن برهه به عنوان سرپرست تیم‌ملی در استرالیا بود، با توجه به حساسیت‌های موجود خبر را بلافاصله به تهران مخابره کرد. اما واکنش تهران چیز دیگری بود. به سرپرست تیم‌ملی ابلاغ شد به «هیچ» عنوان با یک دقیقه سکوت قبل از بازی نباید موافقت کنید. جالب است بدانید این «تنها» شرط تیم‌ملی برای حضور در این میدان عنوان شد.
وقتی مهدی محمدنبی پاسخ تهران را به مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت، آنها ابتدا مقاومت کردند اما وقتی سماجت و اصرار ایران را دیدند از ترس اینکه مبادا اتفاق بدی در آغاز دیدار ایران و عراق رخ دهد، AFC به وضوح عقب‌نشینی کرد و پیشنهادش را دال بر سکوت یک دقیقه‌ای پس گرفت. سرپرست تیم‌ملی فوتبال ایران وقتی  مطمئن شد هیچ اجباری به انجام این کار نیست، سرانجام موفق شد مجوز حضور تیم‌ملی در این بازی را از تهران اخذ کند. با این وجود در آن نبرد، داور سرشناس استرالیایی، به بدترین شکل ممکن با ایران برخورد کرد و با یک اخراج که می‌توانست آن را مدیریت کند، مقدمات باخت تیم کی‌روش را مهیا کرد. شاید نگاه بدبینانه‌ای باشد اما شاید کنفدراسیون فوتبال آسیا به گونه‌ای قصد انتقام از تیم ایران را داشت. شاید هم تنها یک اتفاق بود.
با این وجود بعد از حذف تیم‌ملی فوتبال ایران، کنفدراسیون فوتبال آسیا از روز بعدش با خیال آسوده موفق شد یک دقیقه سکوت را در آغاز بازی‌های آن مرحله اجرا کند. شاید صعود ایران دردسر عظیمی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا در بر داشت، چرا که از تهران به صورت ویژه تاکید شده بود تا روز آخر بازی‌ها آنها اجازه سکوت در ابتدای هیچ نبردی را به مناسبت مرگ شاه سعودی ندارند.
 


Page Generated in 0/0059 sec