printlogo


کد خبر: 162229تاریخ: 1395/5/27 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا غرق در خوشگذرانی، لوئیزیانا غرق در سیل و توفان
اوبامای بی‌خیال مانند بوش

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور ایالات متحده از تعطیلات تابستانی بازگشت اما نه به خاطر توفان و سیل‌زدگان 4 ایالت جنوب شرقی آمریکا، بلکه برای جمع‌آوری پول برای کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها.
این در حالی است که باراک اوباما روز دوشنبه پس از یک هفته تاخیر در ایالت سیل‌زده لوئیزیانا اعلام وضعیت اضطراری کرد و این بی‌تفاوتی او به مردم مصیبت‌زده، خیلی‌ها را به قیاس میان او و جورج بوش پسر در موقعیتی مشابه واداشته است.
از شنبه هفته گذشته تندبادهای مهیب و توفان‌های شدید در ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی، آلاباما، جورجیا و لوئیزیانا در منطقه جنوب شرقی آمریکا خسارت بسیاری به مردم و دولت وارد آورده و باعث مشکلات تردد، قطعی برق و عدم امکان تهیه‌ مواد غذایی شده‌ است. همچنین بر اثر توفان و سیل صدها خانه‌ مردم تخریب شده و ده‌ها تن کشته و مجروح شده‌اند.  4 محله واقع در شمال و شرق باتون روژ-تانجیپاهوا، سنت هلنا، باتون‌روژ شرقی و لیوینگستون- در ایالت لوئیزیانا به‌عنوان مناطق فاجعه‌زده اعلام شده‌اند. به گزارش نیویورک‌تایمز، تنها روز دوشنبه گذشته در این ایالت بیش از 11 هزار نفر در 70 پناهگاه مستقر شدند که جمع پناهجویان را به 20 هزار نفر رساند. بنا به گفته «مایکل استیل» سخنگوی دفتر امنیت داخلی و آمادگی برای شرایط اضطراری دفتر فرماندار، احتمالاً تعداد بیشتری به این پناهگاه منتقل خواهند شد. به گفته استیل پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در تمام هفته بارندگی صورت خواهد گرفت و تشدید سیلاب مناطق مختلف ایالت لوئیزیانا را تهدید می‌کند که احتمال می‌رود با ادامه بارندگی در هفته جاری، تعداد بیشتری مجبور به ترک خانه‌های خود شوند. سیل تاکنون در لوئیزیانا جان 7 نفر را گرفته و هزاران خانه تخلیه شده‌اند. «جان بل ادواردز» فرماندار ایالت لوئیزیانا با اعلام این مطلب افزود تاکنون بیش از هزار تن از ساکنان ایالت، از خطر گرفتار شدن در سیلاب نجات داده شده‌اند.  اما در تمام این مدت باراک اوباما کجا بود؟ در تعطیلات تابستانی 16 روزه خود در زمین‌های گلف آفتابی جزایر هاوایی و تاکستان‌های مارتاس واین‌یارد. او حتی حاضر نشد دستور حالت اضطراری در لوئیزیانا را بموقع امضا کند. تازه او دیروز در حالی از مرخصی بازگشت که مقصدش نه بازدید از مناطق بحران‌زده، بلکه یک ضیافت شام با هدف جمع‌آوری پول برای کمپین مالی دموکرات‌ها بود. به گزارش آسوشیتدپرس این مراسم در جزیره مارتاس‌ واین یارد واقع در جنوب شرقی ایالت ماساچوست در مناطق خوش آب و هوای شمال شرقی آمریکا برگزار شد که طی آن 60 سرمایه‌دار بزرگ قرار بود رقمی چند ده میلیونی را به پای اوباما و هیلاری کلینتون در راه رسیدن به کاخ سفید بریزند. بهای بلیت این مراسم برای حضور به اصطلاح خیرها بیش از 33 هزار دلار بود. حال باید دید واکنش مردم این مناطق به نامزد مورد حمایت او، هیلاری کلینتون چیست؟
تا اینجا بسیاری از مردم بحران‌زده معتقدند تاخیر دولت اوباما در امداد‌رسانی به این مناطق یادآور بی‌مسؤولیتی و ناکارآمدی دولت جورج بوش در مواجهه با حادثه مشابهی است که 11 سال پیش رخ داد. 29 آگوست 2005 بر اثر یک توفان سهمگین، رودخانه می‌سی‌سی‌پی در نقاطی از شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا طغیان کرده و
80 درصد این شهر عمدتا سیاه‌نشین را به زیر آب برد. این توفان منجر به آوارگی بیش از یک‌میلیون نفر و کشته شدن حدود 1300 نفر شد و با 70 میلیارد دلار خسارت، پرهزینه‌ترین بلای طبیعی در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رود، به گونه‌ای که بر اثر آن خسارت‌ها کسری بودجه فدرال در اواخر سال 2005 به حدود 500 میلیارد دلار رسید. در همان حال جورج بوش و دولتش که تمام حواس‌شان به لشکرکشی به عراق و افغانستان بود در کمال حیرت گفتند نمی‌توانند کار چندانی برای سیل‌زدگان بکنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، آن سیل بخش مهمی از عتماد جامعه به حزب جمهوری‌خواه را برد و حالا همان حادثه در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری یک رئیس‌جمهور دموکرات در حال
تکرار است.
 

گارد ملی برای سرکوب تظاهرات میلواکی
تظاهرات مردم شهر میلواکی در ایالت ویسکانسین آمریکا در اعتراض به قتل یک جوان 23 ساله سیاه توسط پلیس وارد سومین شب خود شد. شهردار میلواکی نیز در واکنش به این خشونت‌ها که دست‌کم به زخمی شدن 11 پلیس و آتش زدن چندین خودرو و ساختمان انجامیده، وضعیت منع آمدوشد در این شهر اعلام کرد. به گفته تام بَرت، وضعیت منع آمدوشد فقط برای نوجوانان بوده و از ساعت 22 روز دوشنبه آغاز شده است. پلیس میلواکی با اعلام اینکه افسر پلیسی که به سمت اسمیت 23 ساله شلیک کرده نیز سیاهپوست بوده است سعی در آرام کردن معترضان داشت اما موفق نشد. اعتراضات از یکشنبه‌شب شدت گرفت، زمانی که یک پمپ بنزین به آتش کشیده شد و آتش‌نشانان نتوانستند به دلیل تیراندازی، حریق را مهار کنند. در جریان این اعتراضات، همچنین چند خودروی پلیس به آتش کشیده شد. فرماندار ویسکانسین نیز برای مقابله با موج اعتراضات، از گارد ملی آمریکا درخواست کمک کرده است.


Page Generated in 0/0071 sec