گروه اجتماعی: دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از بازنگری مصوبه مهدهای کودک توسط این شورا خبر داد. محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اعلام این خبر بیان داشت: شورایعالی انقلاب فرهنگی باید در زمینه مهدهای کودک تصمیمگیری کند زیرا مهدها به لحاظ آموزشی، اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. مخبردزفولی به ایسنا عنوان کرد: مصوبه مهدهای کودک از سالها قبل در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده بود اما پس از مدتها با بررسیهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که آن مصوبه قبلی نیز نیاز به بازنگری دارد. وی خاطرنشان کرد: برای این بازنگری نیاز به تهیه گزارش جامع از وضعیت مهدهای کودک در کل کشور داشتیم و در این زمینه با بهزیستی، آموزشوپرورش و سایر نهادهای ذیربط در امور مهدهای کودک همکاری کردیم؛ تاکنون نیز جلساتی را با حضور وزیر رفاه، وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار کردهایم. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: تاکنون مواردی در ارتباط با مصوبه جدید تهیه و آماده شده که امیدواریم آخرین مراحل و مسائل آن نیز طی و در دستور کار شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد. مخبردزفولی یادآور شد: مهدهای کودک دارای جایگاه مهمی هستند و به لحاظ آموزشی، اجتماعی و فرهنگی بسیار اهمیت دارند به همین دلیل نظارت بر فعالیت آنها باید در دستور کار دستگاههای ذیربط همچون بهزیستی و آموزشوپرورش قرار گیرد. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر در سطوح سیاستگذاری، هماهنگی و امور اجرایی مهدهای کودک سراسر کشور در حال برنامهریزی و تصمیمسازی هستیم. وی اظهارداشت: امیدواریم با انجام بازنگریهای لازم توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی، دیگر شاهد بروز برخی مشکلات در زمینه امور فرهنگی و آموزشی مهدهای کودک نباشیم.
مغفول ماندن نظارت دقیق
این در حالی است که رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده نیز درباره موضوع تربیت کودکان و مراحل کارشناسی و سیاستگذاریهای لازم در این حوزه توضیحاتی ارائه داده است. کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به مشکلات اصلی تربیت پیش از دبستان و مهدهای کودک در کشور اظهار داشت: برخلاف اهمیت تربیت اوان کودکی از منظر اسلام و صاحبنظران تربیتی، کشور در حوزههای گوناگون مربوط به این دوره مانند کتاب کودک، اسباببازی، انیمشین و همچنین مهدهای کودک با خلأ یا ضعف جدی در وجه سیاستگذاری مواجه است و این موضوع، چالشهایی را نیز در عرصه اجرا به وجود آورده است. به گفته وی، مراجع قانونی درباره مراکز پیش از دبستان تصمیمهای متفاوت و متعارضی گرفتهاند و ابهام و تداخل به همراه تعدد نهادهای مسؤول باعث شد برخی اقدامات لازم و مهم مانند نظارت دقیق بر محتوا مغفول بماند. همین موضوع به ارائه برنامههای نامناسب در برخی مهدهای کودک (مانند آموزش رقص و موسیقی و ترویج فرهنگ اختلاط در بین کودکان با برگزاری استخرهای مختلط) منجر شده است. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان اصلیترین مرجع سیاستگذاری فرهنگی و آموزشی کشور لازم است ضمن تدوین سیاستهای مناسب، مصوبات گذشته خود را بازنگری و اصلاح کند تا قبل از دست رفتن فرصتها کودکان ایرانی را دریابیم. وی یادآور شد: بهعنوان جمعبندی، براساس پژوهشهای صورت گرفته در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، میتوان چنین گفت ضعف و فقدان سیاستگذاری در حوزه محتوا باعث گسترش و نفوذ برخی الگوهای تربیتی نامناسب و ضدارزشی به برنامههای مراکز پیش از دبستان و غلبه سکولاریسم تربیتی در بخش قابل توجهی از این مراکز شده است، ضمن اینکه متأسفانه تاکنون با واسپاری مسؤولیت سطوح متفاوت سنی (مهدکودک تا دانشگاه) به سازمانهای گوناگون، برخلاف یکپارچگی و توازن مورد اشاره اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی کشور عمل کردهایم.