printlogo


کد خبر: 162314تاریخ: 1395/5/30 00:00
ظرفیت کنکور 750 هزار نفر است که 620 هزار نفر با پول وارد دانشگاه‌ها می‌شوند!
کفه سنگین دانشگاه‌های پولی

گروه اجتماعی: شکاف طبقاتی این روزها در بحث آموزش پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها نمود پیدا کرده است، انواع مدارس با عناوین گوناگون و ردیفی از برنامه‌های آموزشی متنوع با دریافت پول دانش‌آموز گزینش می‌کنند. انواع دانشگاه‌ها در رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی متعدد نیز با دریافت پول دانشجو می‌پذیرند.
ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در کنکور ۹۵، ۷۵۰ هزار و ۲۶۹ نفر است که حدود ۱۳۹ هزار و ۵۰۷ ظرفیت در کنکور سال ۹۵ به دوره‌های روزانه (بدون شهریه)  و حدود ۶۲۰ هزار و ۵۵۵ ظرفیت نیز به دوره‌های تحصیلی با دریافت شهریه اختصاص دارد. این در حالی است که پذیرش دانشگاه‌ها در دوره‌های روزانه محدود است و طبق اعلام مدیران سازمان سنجش هم‌اکنون 15 درصد کل دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده و شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند اما از آنجایی که دانشگاه‌ها برای اداره خود با مشکلات متعددی مواجه هستند طرحی برای گسترش پذیرش دانشجو در رشته‌های روزانه وجود ندارد.
به گزارش تسنیم، دانشگاه‌های گوناگون با راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد با دریافت شهریه اقدام به جذب دانشجو می‌کنند که بخشی از این ظرفیت‌ها به جذب دانشجو بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی اختصاص دارد.
ورود پولی به دانشگاه
با توجه به وضعیت جذب دانشجو در کنکور سال 95 در گروه‌های آزمایشی گوناگون در رشته ریاضی 49 هزار و 845 نفر در دوره‌های روزانه پذیرش می‌شوند و سهم پذیرش در سایر دانشگاه‌های پولی 203 هزار و 197 نفر است. همچنین در گروه تجربی نیز سهمیه دوره روزانه 47 هزارو 876 نفر و سهم پذیرش در دانشگاه‌های پولی 107 هزار و 476 نفر است. در گروه علوم انسانی نیز سهم دوره‌های روزانه 24 هزار و 420 نفر و سهم پذیرش در دانشگاه‌های پولی274 هزار و 527 نفر اعلام شده است. در گروه زبان انگلیسی 3 هزار و 767 نفر در دوره روزانه پذیرش می‌شوند و سهم پذیرش در دانشگاه‌های پولی 19 هزار و 252 نفر است.
620 هزار ظرفیت برای دریافت شهریه ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در کنکور 95، 750 هزار و 269 نفر است که با احتساب ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه در گروه آزمایشی هنر و دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی حدود 139 هزار و 507 ظرفیت در کنکور سال 95 به دوره‌های روزانه (بدون شهریه) و حدود 620 هزار و 555 ظرفیت نیز به دوره‌های تحصیلی با دریافت شهریه اختصاص دارد. این در حالی است که بیشترین سهم پذیرش دانشجو براساس شهریه در گروه علوم انسانی و پس از آن گروه علوم ریاضی مشهود است. بر این اساس روند حاکم برنظام آموزش و پرورش و آموزش عالی از حرکت در مسیر دریافت هزینه‌های آموزش از متقاضیان حکایت دارد، روندی که گسترش آن می‌تواند سوالاتی را در بحث عدالت آموزشی مطرح کند و اینکه در چنین نظامی اقشار ضعیف جامعه تا چه اندازه امکان رقابت و دستیابی به مدارج بالای علمی را دارند؟
سه چهارم ظرفیت‌ها پولی است
در عین حال آمار کلی پذیرش در کنکور ۹۵ نشان می‌دهد با توجه به سهمیه مناطق محروم و دوره روزانه که تنها دوره‌هایی هستند که پذیرش در آنها بدون هزینه است و با توجه به  شرایط دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، بیش از چهارپنجم ظرفیت به شهریه‌ای‌ها اختصاص دارد. دوره‌های مجازی، نیمه‌حضوری، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و مشترک همگی از جمله دوره‌هایی هستند که داوطلبان باید شهریه بپردازند. بر همین اساس، از ظرفیت ۷۵۰ هزار و ۲۶۹ نفری که تاکنون اعلام شده است تنها ۱3۹ هزار و ۵07 نفر به دوره روزانه اختصاص دارد و مجموع شهریه‌ای‌ها ۶۲۰ هزار و 555 نفر است. آمارها نشان می‌دهد با وجود اینکه
۶۰ درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند و قصد مدیران آموزش عالی محدود کردن این گروه و جهت دادن صحیح به انتخاب رشته داوطلبان بوده اما افزایش چند برابری گروه علوم انسانی و کاهش شدید در گروه علوم تجربی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.


Page Generated in 0/0053 sec