printlogo


کد خبر: 162323تاریخ: 1395/5/30 00:00
سقوط سعودی

جنایات ائتلاف عربی، پزشکان بدون مرز را وادار به ترک یمن کرد
عربستان به فهرست سیاه بازمی‌گردد؟
گروه بین‌الملل:‌ پس از حمله عربستان‌ سعودی به یک بیمارستان پزشکان بدون مرز در یمن و کشته شدن 19 تن در جریان آن، این سازمان اعلام کرد پرسنل خود را از 6 بیمارستان در شمال یمن خارج می‌کند؛ اقدامی که ائتلاف عربی تحت امر سعودی‌ها را به تکاپو انداخته است. این حمله که در روز دوشنبه رخ داد، چهارمین حمله‌ از سوی این ائتلاف بود که تاسیسات وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز را هدف قرار داد و البته خونین‌ترین آنها نیز بود.  سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیمارستان‌هایی که این سازمان در آنها در 2 استان صعده و حجه فعالیت می‌کند، نه برای بیماران امن است نه برای کارمندان. این سازمان اعلام کرد این بیمارستان‌ها با حضور داوطلبان مردمی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. طبق بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز، مسؤولان ائتلاف عربی تاکید کرده‌اند به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند اما حمله اخیر نشان داد در کنترل بکارگیری قدرت برای جلوگیری از هدف قرار دادن این تاسیسات و بیماران داخل آن شکست خورده‌اند. این سازمان اعلام کرد به وعده‌های ائتلاف تحت امر عربستان اطمینان ندارد و از گفته‌های آنها که مدعی‌اند حمله به صورت اشتباهی انجام شد، قانع نشده است. طبق بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز، «تصمیم خارج کردن کارمندان به آسانی اتخاذ نشده اما گزینه‌ دیگری برای این سازمان وجود نداشت، چرا که اعتباری مبنی بر این امر وجود ندارد که طرف‌های درگیر از نهادهای درمانی و کارمندان و بیماران حفاظت می‌کنند». در همین حال ائتلاف سعودی که یمن را با جنگنده‌های خود هدف قرار می‌دهد و نهادهای حیاتی همچون بیمارستان‌ها و همچنین زیرساخت‌ها را مستثنا نکرده است، نسبت به تصمیم سازمان پزشکان بدون مرز برای خارج کردن کارمندان خود از شمال یمن اظهار تاسف کرد. هر چند اقدامات عربستان در یمن نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و مصداق جنایت جنگی و قابل پیگیری است اما سکوت مجامع بین‌المللی سبب شده سعودی‌ها احساس کنند آزادی عمل بیشتری در کشتار غیر‌نظامیان یمنی دارند.
همین اواخر بود که سازمان ملل با انتشار گزارشی عربستان را به سبب بمباران مدارس و بیمارستان‌ها در فهرست سیاه نیروهای نقض‌کننده حقوق کودکان قرار داده بود اما پس از چند روز بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با خارج کردن نام عربستان از این فهرست، اعلام کرد ریاض تهدید کرده بود در صورتی که  از فهرست سیاه کشورها و گروه‌هایی که حقوق کودکان را نقض می‌کنند، خارج نشود کمک مالی به برنامه‌های سازمان ملل را قطع خواهد کرد. تهدیدی که عربستان سعودی، چند روز پیش در پی افزایش انتقادهای سازمان ملل از عربستان‌سعودی در حمله به بیمارستان‌ها و مراکز غیرنظامی در یمن دوباره تکرار و تأکید کرد میلیون‌ها دلار کمک‌های مالی‌اش به سازمان ملل را قطع خواهد کرد. طبق اعلام مقام‌های مطلع سازمان ملل، بان‌کی‌مون، هفته گذشته بار دیگر ائتلاف تحت رهبری عربستان‌سعودی علیه یمن را به قرار گرفتن در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان تهدید کرد. نشریه فارین پالیسی، چهارشنبه با گزارش این خبر افزود احتمال دارد بان کی‌مون این تهدید را طی چند روز آینده در نامه‌ای به این ائتلاف اعلام کند.
تهدید بن‌لادن به سرنگونی آل‌سعود
 حمزه بن‌لادن در پیامی صوتی که چهارشنبه در یک سایت آمریکایی پخش شد از «جوانان سعودی که قادر به جنگ هستند» خواست عربستان را از هیمنه آمریکا نجات دهند و علیه رژیم این کشور شورش کنند. حمزه بن‌لادن (23 ساله) یکی از پسران اسامه بن لادن است که ماه مه ‌سال 2011 در حمله هوایی نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان کشته شد و ایمن‌الظواهری جای او را گرفت. حمزه پسر مورد علاقه اسامه بن‌لادن بود و پدرش می‌خواست وی را برای جانشینی خود به عنوان سرکرده القاعده آماده کند.
 


Page Generated in 0/0060 sec