printlogo


کد خبر: 162330تاریخ: 1395/5/30 00:00
اخبار

نفت ۵۰ دلاری شد
در حالی که اعضای اوپک قرار است ماه میلادی آینده نشستی را برای تقویت بازار نفت برگزار کنند قیمت نفت برای نخستین بار در 2 ماه گذشته از ۵۰ دلار عبور کرد. به گزارش تسنیم، قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر سیر صعودی را طی کرده است و برای نخستین‌بار از مرز 50 دلار عبور کرده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات دیروز برابر 51 دلار و 10 سنت معامله شد که بالاترین رقم ثبت شده برای قیمت نفت در 2 ماه گذشته بود. قیمت نفت در این روز نسبت به 3 هفته گذشته 20 درصد رشد داشته است اما تحلیلگران هشدار دادند این افزایش بیش از حد بوده بویژه از آن جهت که مذاکرات برنامه‌ریزی شده بین اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان از جمله روسیه برای مهار مازاد عرضه، بعید است به نتیجه‌ای ملموس بینجامد. در بازار نفت آمریکا نیز قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به 48 دلار و 60 سنت رسیده است.


عضو شورایعالی کار انتقاد کرد
تضعیف کارگران با اصلاحیه جدید قانون کار
لایحه اصلاح قانون کار در حالی تقدیم مجلس شد که در آخرین نشست مشورتی سه‌جانبه ملی تصویب شده بود کارگروه ویژه‌ای برای بررسی دوباره تغییرات احتمالی با توجه به اتهاماتی که به این قانون وارد است، تشکیل شود. علی خدایی، عضو شورایعالی کار با اشاره به به‌مخاطره افتادن امنیت شغلی کارگران و معیشت آنان در صورت تصویب اصلاحیه قانون کار به فارس گفت: این اصلاحیه تضعیف جامعه کارگری را هدف قرار داده است. خدایی افزود: پس از بررسی و رایزنی نتایج اصلاح قانون باید برای بررسی نهایی به شورایعالی کار بازمی‌گشت. وی با تصریح اینکه موضوع اصلاح قانون کار با توجه به ماده 73 قانون برنامه 5 ساله پنجم طرح شده بود، تصریح کرد:‌ لازم است در این‌باره این ماده قانونی دوباره بازخوانی شود. خدایی افزود: دولت موظف است قانون کار و تأمین اجتماعی را با رعایت شرایط سه‌جانبه‌گرایی و دریافت نظرات شرکای اجتماعی خود و با رعایت برخی شرایط اصلاح کند. خدایی ایجاد انعطاف برای حل اختلافات کارگران و کارفرمایان، تقویت بیمه بیکاری و همچنین همسویی منافع کارگران و کارفرمایان و دولت با رویکرد حمایت از تولید و سه‌جانبه‌گرایی را از شرایط اصلاح قانون کار دانست و گفت: تقویت شرایط و وضع جدید کار، تقویت تشکلات کارگری و کارفرمایی و همچنین تضمین حق قانونی اعتراض صنفی برای این  تشکل‌ها از دیگر موارد است. وی با تأکید بر اینکه باوری به اصلاح قانون کار نداریم، تصریح کرد: همه اشکالات و معایب گفته شده برای قانون کار ناشی از عدم اجرای دقیق قانون و صدور آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مغایر قانون است. خدایی افزود: در اصلاحیه جدید فقط حذف قسمتی از مواد حمایتی قانون کار از کارگران مورد توجه قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین موضوع آن حذف تبصره یک ماده 7 قانون کار است که دولت را مکلف کرده بود حداکثر زمان موقت برای کار موقت را تعیین کند. همچنین در ماده 27 شرط تایید نهاد کارگری کارگاه برای اخراج کارگر حذف شده که در تضاد با تقویت تشکلات در ماده 73 قانون است.


سازمان حمایت با محتکران شکر برخورد کند
تأخیر در واردات شکر از سوی برخی واردکنندگان و کارخانه‌ها صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی باید با محتکران این کالا برخورد کنند که عامل گرانی شکر شده‌اند. علی‌اکبر مهرفرد، قائم‌مقام وزیر کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: گرچه برخی تأخیرها در واردات شکر صورت گرفته اما آنقدر زیاد نبوده که اثری جدی روی بازار شکر داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر عرضه شکر به اندازه کافی در بازار صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه قیمت بازار شکر هم اکنون رو به آرامش است، ادامه داد: به میزانی که شکر در بورس عرضه می‌شود به فروش نمی‌رسد. در واقع کمتر از عرضه شکر در بورس از سوی شرکت بازرگانی دولتی و بخش خصوصی معامله صورت می‌گیرد و در حال حاضر براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شکر ۲۵۲۰ تومان است. همچنین از 5 تا 10 شهریور نیز شکر تولید داخل امسال در بازار عرضه می‌شود. وی تأکید کرد: اگر شخص یا اشخاصی اقدام به احتکار شکر کرده‌اند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف به رسیدگی به این موضوع و ارسال پرونده‌های محتکران به سازمان تعزیرات حکومتی است.


Page Generated in 0/0050 sec