printlogo


کد خبر: 162349تاریخ: 1395/5/30 00:00
فاز نخست قطار شهری با 3 ایستگاه سال 96 راه‌اندازی می‌شود
متروی قم در ایستگاه آخر!

عملیات اجرایی خط اول متروی قم از سال 88 در این شهر آغاز شده و با وجود مشکلات اعتباری قرار است بخشی از این پروژه مهم حمل‌و‌نقل درون‌شهری که شمال شرق شهر را به جنوب شرق متصل می‌کند تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد.
به گزارش فارس از قم، مترو یکی از سریع‌ترین و امن‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی شهری است. امروز بسیاری از شهرهای بزرگ جهان برای رفع معضل ترافیک و تراکم بالای ترددهای شهری استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی را در برنامه خود قرار داده‌اند. با این وجود اما بارها و بارها اختصاص اعتبار و تأمین منابع مالی برای ایجاد قطار شهری در قم مورد غفلت واقع شده است. با اینکه شهرداری‌ها نقش اصلی را در تأمین منابع مالی خطوط قطار شهری ایفا نمی‌کنند و تصمیم‌گیری درباره این سیستم‌های حمل‌ونقلی بر عهده دولت‌ها بوده و شورای قطار شهری در شهرها با مدیریت استانداران است اما پیگیری این نهاد بالاخره زمینه را برای احداث نخستین خط مترو در قم فراهم کرده است. در نیمه دوم سال 88 بود که عملیات اجرایی احداث خط A متروی قم با اعتباری بالغ بر هزار و 100 میلیارد تومان توسط  قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با زمانبندی 5 ساله آغاز شد. با وجود کلنگ‌زنی خط متروی قم اما به دلیل نبود دستگاه حفاری مکانیزه قریب به 2 سال حفاری تونل مترو از مسیر مسجد مقدس جمکران به صورت دستی انجام شد که نتیجه مناسبی در بر نداشت و شهریور 92 بود که بالاخره دستگاه حفار TBM در مسیر تونل متروی قم از سمت قلعه‌کامکار مستقر شد. با این وجود اما مشکلات اعتباری موجب شد این پروژه آنچنان که باید سرعت خوبی نداشته باشد و در حال حاضر قریب به 2 سال از زمانبندی اولیه عقب است. پس از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در قم در سال گذشته، مدیران خبر از شتاب پروژه‌های قطار شهری از جمله مترو در قم دادند. طبق گفته معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم بخش اعظم مشکلات اعتباری مترو حل شده و این پروژه تا پایان سال 96 راه‌اندازی خواهد شد. علیرضا قاری‌قرآن با بیان اینکه راه‌اندازی خط یک متروی قم به 2 فاز تقسیم‌بندی شده است، اظهار کرد: در فاز نخست مسیر قلعه‌کامکار تا میدان مطهری و در فاز دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه‌اندازی می‌شود. معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم تصریح کرد: مسیر قلعه‌کامکار تا میدان مطهری دارای 6 ایستگاه است که برای سرعت بخشی به پروژه عملیات اجرایی ایستگاه‌ها آغاز شده و تنها
3 ایستگاه را در فاز نخست به طور کامل راه‌اندازی می‌کنیم و مابقی را تا اسکلت پیش خواهیم برد و به مرور به چرخه بهره‌برداری می‌رسانیم. شهردار قم نیز در این زمینه با اشاره به وضعیت پیشرفت قطار شهری قم و جزئیات اجرایی آن گفت: در صورتی که مشکل تأمین واگن‌ها، معارضات ایستگاه‌ها و مشکلات جنبی پروژه حل شود، عزم مدیریت شهری بر این است که فاز نخست را تا سال آینده راه‌اندازی کند. سیدمرتضی سقاییان‌نژاد با بیان اینکه خط یک متروی قم با 5/14 کیلومتر طول از قلعه‌کامکار تا مسجد مقدس جمکران با 14 ایستگاه در حال احداث است، تصریح کرد: ایستگاه مطهری در آینده به ظرفیتی ویژه برای شهر تبدیل شده و مرکز تبادل مسافر مترو، مونوریل و اتوبوس خواهد بود. البته باید گفت مهم‌ترین نگرانی در مسیر تکمیل این پروژه مهم در حمل‌ونقل درون‌شهری تأمین واگن‌های مورد نیاز این پروژه برای افتتاح است. مدیران شهری خبر از پیش‌بینی خرید 100 واگن در فاز نخست مترو داده‌اند و این در حالی است که اگر قبل از پایان سال اقدامات لازم برای خرید واگن‌ها انجام نشود بازهم شاهد تأخیر در افتتاح این پروژه خواهیم بود. مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز با اشاره به وضعیت تأمین واگن‌های متروی قم تصریح کرد: مسؤولان سازمان جلسات متعددی با شرکت‌های چینی، ژاپنی و اروپایی برای تأمین واگن‌های مترو داشته‌اند که در حال بررسی شرایط و پیشنهادات این شرکت‌ها هستیم. ابراهیم نیلیه با بیان اینکه تأمین واگن‌های متروی قم از طریق فاینانس انجام می‌شود، افزود: برای خط نخست مترو 26 رام قطار 5 واگنه در نظر گرفته شده که در فاز اول 4 رام قطار با 20 واگن را استفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به تلاش مجموعه قطار شهری برای تأمین بهترین، کم‌هزینه‌ترین و باکیفیت‌ترین واگن‌ها برای متروی قم، گفت: سعی داریم برای افتتاح پروژه در افق 96 بزودی قرارداد خرید واگن‌ها را امضا کنیم.
 


Page Generated in 0/0051 sec