printlogo


کد خبر: 162372تاریخ: 1395/5/31 00:00
واکنش صریح وزیر دفاع درباره حضور هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان
پرواز علیه داعش
پایگاهی در اختیار روس‌ها نگذاشتیم بلکه تسهیلاتی برای عملیات علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار دادیم

گروه سیاسی: وزیر دفاع در اظهاراتی صریح درباره حضور برخی هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان گفت این موضوع از توافقات ایران و روسیه در جنگ مشترک علیه داعش در سوریه است و ارتباطی به مجلس شورای اسلامی ندارد. سردار محمد دهقان تصریح کرد که ایران پایگاهی در اختیار روس‌ها قرار نداده و صرفا تسهیلاتی در اختیار روس‌ها قرار گرفته است. وی همچنین تصریح کرد تا هر زمانی لازم باشد، این تسهیلات که ممکن است تغییر نیز کند؛ در اختیار روس‌ها قرار خواهد گرفت. اظهارات وزیر دفاع در حالی است که اعلام خبر سوختگیری هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه همدان وجه دیگری از ائتلاف ایران و روس‌ها در نبرد علیه داعش در سوریه را نشان داد. با موافقت ایران، هواپیماهای روس به جای سوریه، در ایران سوختگیری می‌کنند و آماده می‌شوند تا سرعت عملیات‌ها علیه تروریست‌ها در سوریه چندین برابر شود. این اقدام ایران و تسریع عملیات‌های هوایی در سوریه، باعث شده تا توفیقات فراوانی بر روی زمین نصیب جبهه مقاومت شود.  به گزارش «وطن امروز» در ایران اما برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع معترض شده‌اند. 20 نماینده مجلس که عمدتا اصلاح‌طلب و از حامیان برجام هستند؛ طی نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی در این‌باره شده‌اند. برخی از آنها می‌گویند روس‌ها نیز باید به ایران اجازه دهند از پایگاه‌های نظامی آنها استفاده کنیم. البته آنها توضیح نداده‌اند ایران از پایگاه‌های روسیه علیه کدام هدف استفاده کند! روز گذشته سردار محمد دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران توضیحات صریحی درباره حضور چند هواپیمای روسیه در پایگاه شکاری نوژه همدان ارائه کرد. سردار حسین دهقان در یک نشست خبری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ارتباطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد: ما به هیچ عنوان پایگاهی در اختیار روس‌ها نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار دادیم. سردار دهقان گفت: تا هر زمان که لازم باشد به روس‌ها اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه را خواهیم داد و ممکن است هواپیماهای آنها در آنجا مسلح شوند یا تغییرات جزئی هم صورت بگیرد.
اسد درخواست کرده بود
وزیر دفاع در ادامه به موضوع اس 300 نیز اشاره کرد و گفت این سامانه تا ماه آینده به طور کامل در اختیار ایران قرار می‌گیرد. او همچنین گفت حضور هواپیماهای روسیه در پایگاه نوژه برای جنگ علیه داعش در سوریه، به درخواست دولت سوریه و پس از توافق تهران و مسکو انجام شد. سردار دهقان می‌گوید بزودی نتیجه این توافق را در سوریه خواهیم دید. به گزارش فارس، سردار دهقان گفت: یکی از مواردی که در دولت یازدهم در بالاترین سطح سیاسی میان رؤسای جمهور ایران و روسیه پیگیری شد بحث بر سر موشک‌های اس 300 بود. وی درباره موضوع شکایت ایران از روسیه بر سر این موضوع نیز اظهار داشت: شکایت قبلی بنا بود زمانی که طرف مقابل قرارداد را به طور کامل اجرا کرد پس‌گرفته شود که ما هم این کار را کردیم. دهقان در عین حال افزود: البته اگر در ادامه مسیر روس‌ها این قرارداد را اجرا نکنند حق شکایت خواهیم داشت. وزیر دفاع گفت: روس‌ها می‌خواستند به‌جای اس 300، سامانه اس 400 و آنتی 2500 بدهند که ما قبول نکردیم. دهقان افزود: بخش عمده‌ای از سامانه اس 300 تحویل شده و مابقی آن نیز در حال بارگیری است که ظرف ماه آینده به ایران منتقل خواهد شد. وی گفت: ارتباط ایران با روسیه در جهت ارتقای همکاری در سطوح راهبردی است و پذیرش هواپیماهای روس هم در همین راستا بود که به خواست دولت سوریه و همکاری دوجانبه ایران و روسیه صورت گرفت. وزیر دفاع ادامه داد: داعش امروز نفس‌های آخر را می‌کشد و در آینده نتیجه اقدام ایران و روسیه در سوریه را خواهید دید. وی همچنین برخی اخبار درباره نصب اس 400 توسط روس‌ها در همدان را تکذیب کرد. وی همچنین از مذاکره ایران با روسیه و چین برای برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی و امداد دریایی خبر داد.
نااهلان سعودی و منافقین نحس
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های سعودی در قبال مسائل منطقه تصریح کرد: عربستان در تمام زمینه‌ها در یمن شکست خورده و در باتلاق فرو رفته است. وزیر دفاع گفت: به نااهلان سعودی اعلام می‌کنیم منافقین آنقدر نحس هستند که با هر که پیوند برقرار کنند این نحوست به آنها نیز منتقل می‌شود. سردار دهقان گفت: پرونده پارچین در شورای حکام و آژانس انرژی اتمی بسته شده است اما اینکه بر مبنای پروتکل الحاقی یا «ان‌پی‌تی» درخواست‌هایی در این‌باره شود، انجام آن مشروط به قبول کردن طرف مقابل است که در این راستا عربستان و برخی کشورها پول‌هایی خرج می‌کنند ولی موفق نخواهند شد. وزیر دفاع ادامه داد: ترکیه نیز به یکی از پایگاه‌های عمده حمایت از داعش تبدیل شده بود اما آنها دیدند که سرمایه‌گذاری‌شان به باد رفته و امنیت‌شان به خطر افتاده و امروز دولت ترکیه به این واقعیت رسیده و دیده که چه ظرفیت‌هایی علیه‌اسلام به کار رفته است. وزیر دفاع درباره کمک ایران به مقاومت نیز اظهار داشت: هر جا، هرکسی برای مقابله با اسرائیل از ما کمک بخواهد، این کار را بی‌دریغ انجام خواهیم داد. سردار دهقان درباره تسلیح کرانه باختری نیز گفت: این کار باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام شود و هر جریانی که در این مسیر قدم بردارد را کمک خواهیم کرد.
خرید کلاشنیکف‌های جدید
ماجرای خرید کلاشنیکف‌های نسل جدید از روسیه نیز در نشست خبری وزیر دفاع مطرح شد. سردار دهقان درباره خرید تسلیحات سبک از جمله کلاشنیکف توسط ایران اظهار داشت: تمرکز ما در 10 سال اخیر به دلیل اولویت‌دهی به صنایع هوافضا، دریایی و پدافندی در تولید سلاح‌های سبک مثل کلاش کم شده بود که مقدار تولید ما نیازمان را تامین نمی‌کرد اما با توجه به شرایط بحرانی در منطقه، نیاز به این سلاح‌ها بیشتر حس شد لذا خریدی در این‌باره صورت گرفت که عمدتا سرمایه‌گذاری در جهت تقویت زیرساخت‌های تولید داخل است. وی از نمایش سامانه موشکی «باور373» در نمایشگاه امروز [یکشنبه] صنعت دفاعی خبر داد و گفت این سامانه آماده تست است و امسال نیز عملیاتی می‌شود. وزیر دفاع تصریح کرد: وقتی سامانه‌ای رونمایی می‌شود، این سامانه باید جدید باشد نه سیستم ارتقا‌یافته. سردار دهقان خاطرنشان کرد: محصولات نظامی ایران به 5 قاره جهان صادر می‌شود.
طلایی‌نیک: منظور سردار دهقان این است که نیازی به مصوبه مجلس نیست
روز گذشته پس از نشست خبری سردار محمد دهقان، وزیر دفاع، سردار طلایی‌نیک، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع توضیحاتی درباره اظهارات وزیر ارائه کرد. سردار سرتیپ دوم پاسدار رضا طلایی‌نیک درباره برخی برداشت‌ها از اظهارات سردار دهقان در نشست خبری صبح دیروز درباره همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه پرواز هواپیماهای روسیه از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان تصریح کرد:منظور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این است که اینگونه پشتیبانی‌های عملیاتی نیاز به مصوبه مجلس ندارد و توسط مراجع مذکور در چارچوب قوانین و مقررات، هماهنگ و اجرا می‌شود.


Page Generated in 0/0060 sec