printlogo


کد خبر: 162474تاریخ: 1395/6/1 00:00
کمیل قاسمی نخستین نقره کاروان ایران را به دست آورد
طلایی که نقره شد

کشتی‌گیر سنگین وزن تیم‌ملی آزاد ایران با شکست در دیدار فینال به مدال نقره سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک دست پیدا کرد. این هشتمین مدال کاروان ورزش ایران بود که نخستین نقره هم محسوب می‌شود. دیدار فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد بازی‌های المپیک برزیل بامداد روز یکشنبه در سالن «کاری اوکا»ی شهر ریودوژانیرو برگزار شد که طی آن کمیل قاسمی با شکست ۳ بر یک برابر «طاها آکگول» از ترکیه مدال نقره سنگین‌وزن را از آن خود کرد. ضمن اینکه هشتمین مدال کاروان ورزشی ایران نیز به نام کمیل قاسمی ثبت شد.  قاسمی پیش از این موفق شده بود «جارویس کوری» از کانادا، «کمال عبدالمطلب» از مصر، «پیتریاشویلی» از گرجستان و «ترول دلاگنف» از آمریکا را شکست دهد و به دیدار فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم المپیک راه یابد.
قصد خداحافظی ندارم
دارنده مدال نقره کشتی آزاد سنگین‌وزن
سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک گفت: نتوانستم برنامه‌هایم را در دیدار فینال روی تشک پیاده کنم. کمیل قاسمی پس از شکست برابر حریف ترکیه‌ای و رسیدن به مدال نقره بازی‌های المپیک گفت: رقابت سختی بود، در فینال، حریفم کشتی‌گیر خوبی بود. من آمده بودم تا وی را شکست دهم اما نشد. وی ادامه داد: برنامه‌های زیادی داشتم تا طلا بگیرم اما نتوانستم برنامه‌هایم را روی تشک پیاده کنم. حریف ترکیه‌ای هم بهتر از من کشتی گرفت و توانست مدال طلا را از آن خودش کند. قاسمی با بیان اینکه به هر حال کشتی است، تصریح کرد: از حریف ترکم یک دور بیشتر کشتی گرفتم و تا حدی خسته‌تر بودم، من نماینده آمریکا را شکست دادم و اینجا هم تلاش کردم تا در فینال برنده شوم اما نشد. نایب قهرمان المپیک ریو در کشتی آزاد اظهار داشت: داور دیدار فینال می‌توانست به من اخطار ندهد اما همانطور که گفتم حریفم بهتر بود. ضمن اینکه من باید بهتر کشتی می‌گرفتم. کمیل قاسمی در پایان درباره برنامه‌های آینده‌اش و اینکه در دنیای قهرمانی خواهد ماند یا نه؟ گفت: خیلی سختی کشیدم تا به اینجا رسیدم، فعلا باید استراحت کنم اما همچنان در این عرصه خواهم بود.
هجمه زیادی روی کمیل بود
مربی کمیل قاسمی بعد از نایب قهرمانی شاگردش در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، گفت: کمیل در اوج هجمه‌هایی که علیه او درست شده بود به المپیک رفت و نقره گرفت. حسین نقیبی، یکی از مربیان سازنده کشتی مازندران با بیان اینکه کمیل قاسمی کار بزرگی را در المپیک ریو انجام داد، اظهار کرد: او در شرایط مناسبی از لحاظ روحی- روانی به المپیک نرفت و حتی تا یک هفته به اعزام هنوز درگیر هجمه‌هایی بود که در انتخابی تیم‌ملی برای او ایجاد شد. به هر حال او توانست در این وزن بدرخشد و با کسب نقره المپیک ریو به عنوان نخستین آزادکار 2 مداله ایران در ادوار بازی‌های المپیک لقب گیرد.  وی درباره حریف ترکیه‌ای کمیل قاسمی در فینال نیز گفت: طاها آکگول راه بسیار راحت و همواری را تا رسیدن به فینال طی کرد و با یک کشتی کمتر نسبت به کمیل قاسمی توانست به مدال طلای المپیک برسد. او به مراتب شاداب‌تر از کمیل در فینال ظاهر شد چراکه سختی زیادی تا رسیدن به این دیدار متحمل نشد. مربی تیم‌ملی کشتی آزاد با اظهار امیدواری به حضور پرقدرت کمیل قاسمی در رویدادهای مهم آتی، گفت: کمیل هنوز برای میادین بعدی فرصت دارد، چراکه سن و سال او برای یک کشتی‌گیر سنگین وزن حتی برای المپیک بعدی هم مناسب است. این آزادکار با اخلاق باید همچنان در میدان بماند و نشان دهد بی‌جهت نیست پرافتخارترین سنگین وزن المپیکی کشتی ایران است. نقیبی در پایان اظهار داشت: مدال‌آوری کمیل در المپیک ریو به همه ثابت کرد انتخاب او در پیکارهای انتخابی تیم‌ملی بی‌دلیل نبود و او توانست در عمل پاسخ منتقدان خود و پاسخ اعتماد رسول خادم را بدهد. کمیل با شایستگی به دوبنده تیم‌ملی دست یافت و در المپیک نیز ثابت کرد یک آزادکار ششدانگ و توانمند در وزن ۱۲۵ کیلوگرم است.
پایان کار تکواندو با حذف آخرین هوگوپوش مرد!
همچنین در آخرین روز از مسابقات تکواندوی سی و یکمین دوره المپیک ۲۰۱۶، سجاد مردانی نماینده وزن ۸۰+ کیلوگرم کشورمان به مصاف رقبای خود رفت. سجاد مردانی، نماینده تکواندوی ایران در این وزن دور نخست تکواندوکار تونگا را ۱۶ بر یک شکست داد و سپس برابر «ماهاماچو» از بریتانیا در وقت چهارم و با امتیاز طلایی نتیجه را واگذار کرد. با شکست این تکواندوکار برابر «رادیک عیس‌اف» از آذربایجان و نرسیدن او به دیدار نهایی، مردانی هم شانس حضور در گروه بازنده‌ها را از دست داد و از جدول مسابقات خارج شد. تکواندوی ایران با 3 نماینده در بخش مردان و یک نماینده در بخش بانوان راهی ریو شد. فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی با شکست برابر رقبای خود از دور رقابت‌ها کنار رفتند و تنها کیمیا علیزاده در بخش بانوان با کسب مدال برنز این رشته اولین مدال تاریخ زنان ایران در بازی‌های المپیک را از آن خود کرد تا در تاریخ ایران ثبت شود. ایران با 4 نماینده و کسب تنها یک برنز یکی از بدترین نتایج تکواندو را در المپیک به نمایش گذاشت. مقانلو، سرمربی تیم تکواندوی ایران پس از این شکست خاطرنشان کرد: «ما با 3 تکواندوکار به المپیک آمده بودیم تا بتوانیم مدال بگیریم اما نشد. با این حال از مردم به خاطر اینکه خوب نبودیم عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم بنده را به خاطر افتخارات 2 سال گذشته ببخشند. فقط از مردم عذرخواهی می‌کنم».
 


Page Generated in 0/0062 sec