printlogo


کد خبر: 162479تاریخ: 1395/6/1 00:00
50 کشته و ده‌ها زخمی در بمب‌گذاری داعش در شهر غازی‌عینتاپ
عروسی خون در ترکیه

گروه بین‌الملل: شهر غازی‌عینتاپ (قازان‌تپه) واقع در جنوب‌شرقی ترکیه، همجوار با سوریه، شنبه‌شب شاهد انفجاری در یک مراسم عروسی بود. در اثر این انفجار 50  نفر کشته و حدود ۱۰۰ تن زخمی شده‌اند. مقامات پلیس ترکیه گفته‌اند انفجار احتمالا از نوع انتحاری بوده است.
به گفته آنان، مهاجم مواد انفجاری را با خود به میان جشن عروسی که در خیابان در حال برگزاری بوده برده و آنجا خود را منفجر کرده است. حزب اپوزیسیون دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که متعلق به کردهای این کشور است گفته این مراسم عروسی مربوط به یک خانواده کرد بوده و بیشتر قربانیان این انفجار کرد بوده‌اند. در میان قربانیان این حادثه چندین کودک وجود دارند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه این انفجار را حمله تروریستی دانسته و آن را محکوم کرده است. محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز انفجار غازی‌عینتاپ را انتحاری دانسته است. شبکه تلویزیونی NTV نیز از یک حمله انتحاری سخن گفته است.  رئیس‌جمهوری ترکیه گفته گروه داعش این حمله انتحاری را انجام داده است. هم‌مرز بودن محل انفجار با مناطقی از سوریه که تحت کنترل داعش است، این ظن را تقویت کرد، داعش نیز مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفت. اندکی پس از وقوع انفجار، رادیوهای دولتی در ترکیه از پخش خبرهای مربوط به برخی گروه‌ها در این‌باره منع شدند. این دستورالعمل پیش‌تر نیز در حملات انتحاری صادر شده بود. خبرگزاری آناتولی علت صدور این بخشنامه از سوی اردوغان را «جلوگیری از تحریک مردم ترکیه توسط عاملان انفجار از طریق استفاده از حساسیت‌های قومی و مذهبی برای اهداف خود» عنوان کرد. براساس این دستورالعمل تفاوتی میان گروه «پ‌ک‌ک» که در ترکیه ممنوع‌ است با جبهه اسلامی تحت رهبری فتح‌الله گولن و نیز داعش وجود ندارد و پخش خبرهای همه این گروه‌ها ممنوع شده است. شهر غازی‌عینتاپ در جنوب‌شرقی ترکیه و در مرز سوریه واقع شده و یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. در جنوب‌شرقی ترکیه گروه «پ‌ک‌ک» و نیز داعش مستقر هستند و تاکنون چندین حمله تروریستی در این منطقه انجام داده‌اند.  همچنین یگان‌های کرد مدافع خلق «YPG» نیز بخش‌هایی از مناطق مرزی سوریه با ترکیه را در اختیار دارند و یکی از مهم‌ترین متحدان نیروهای غربی در جنگ علیه داعش هستند. مرزهای جنوبی ترکیه در جوار سوریه و نیز مناطق شرقی این کشور، طی ماه‌های گذشته شاهد خشونت‌ها، بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌های مرگباری بوده است که هم «پ‌ک‌ک‌» و هم داعش در آنها دست داشته‌اند. تنها 2 روز پیش از این، انفجارهایی در مناطق کردنشین، دست‌کم 13 کشته و بیش از 120 زخمی برجای گذاشت که نخست‌وزیر ترکیه، حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ‌ک‌‌ک» را مسؤول آن انفجارها معرفی کرده بود.
ییلدریم: اجازه تجزیه سوریه را نمی‌دهیم
نخست‌وزیر ترکیه طی گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌نگاران شاخص این کشور، چشم‌انداز جدید سیاست خارجی ترکیه درباره سوریه را مطرح کرد. بن علی ییلدریم هفته پیش در مصاحبه با «مصطفی کارالی اوغلو» از شبکه کارار گفت دولت آنکارا قصد دارد در 3 محور پیشنهاداتی را با تهران برای حل موضوع سوریه مطرح کند.
به گفته ییلدریم، از نظر آنکارا «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه می‌تواند بخشی از فرآیند انتقالی باشد اما نباید در آینده سوریه جایگاهی داشته باشد. این عقب‌نشینی بزرگی برای سیاست خارجی ترکیه پساکودتا محسوب می‌شود، چرا که پیش از آن آنکارا حتی آغاز مذاکرات صلح و فرآیند انتقالی را منوط به رفتن اسد کرده بود. نخست‌وزیر ترکیه در این گفت‌وگو بار دیگر بر اهمیت نقش ایران و روسیه در حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم با مشارکت ایران، کشورهای عربی خلیج (فارس)، آمریکا و روسیه به راه‌حلی برای بحران سوریه دست یابیم». او همچنین با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه اعلام کرد «اجازه تجزیه سوریه را نمی‌دهیم.» اما در عین حال پیش شرطی گذاشت مبنی بر اینکه هیچ‌یک از قومیت‌ها یا مذاهب در نظام این کشور برتری نداشته باشند که مشخصا منظور او به اصالت علوی بشار اسد و بخشی از دولتمردان و نظامیان عالیرتبه بود. همچنین ییلدریم بدون هیچ اشاره‌ای به اینکه آیا ترکیه به درخواست روسیه مبنی بر بستن مرزهایش با سوریه به روی تروریست‌ها عمل خواهد کرد یا نه، وعده داد «در 6 ماه آینده در مساله سوریه فعال‌تر خواهیم شد.» بازگشت آوارگان سوری به این کشور نیز موضوع دیگری است که ییلدریم خواهان حل آن شده است.  او در عین حال با مطرح کردن مساله کردهای سوریه  و گفتن اینکه «نظام سوریه کم‌کم در حال پی بردن به خطر کردهاست» موضعی مشترک با حرف‌های اخیر مافوق خود در حزب عدالت و توسعه یعنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مطرح کرد. اردوغان اخیرا با هشدار به غرب درباره پیامدهای ارسال اسلحه به خاک سوریه و اینکه  نیمی از این سلاح‌ها به دست یگان‌های مدافع خلق کرد و نیمی دیگر به دست داعش افتاده است، دولت‌های اروپایی و آمریکا را فریبکار خواند اما بعد ناگهان اعلام کرد در صورت لزوم، ارتش این کشور برای هدف قرار دادن نیروهای کرد به شمال سوریه حمله می‌کند!
پوتین به اردوغان تسلیت گفت
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی ضمن ابراز تسلیت به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پی انفجار اخیر در مراسم  عروسی در شهر غازی عینتاپ ترکیه که 50 کشته برجای گذاشت، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها با ترکیه در راستای مقابله با تروریسم اعلام کرد. براساس اعلام سرویس مطبوعاتی کرملین، پوتین در این نامه با اشاره به انفجار تروریستی در مراسم عروسی در شهر غازی عینتاپ گفت: بار دیگر با این حادثه تروریستی مشاهده کردیم که تروریسم نه‌تنها قوانین جامعه متمدن را نمی‌شناسد بلکه حتی اصلی‌ترین اصول اخلاقی بشریت را زیر پا می‌گذارد.
 


Page Generated in 0/0058 sec