printlogo


کد خبر: 162562تاریخ: 1395/6/3 00:00
معرفی آثار تازه منتشر شده در حوزه ادبیات داستانی و سینما
راز معمای بچه‌های بهشت

مرتضی اسماعیل‌دوست: کتاب، راهی مطمئن برای دستیابی به قدرت تشخیص میان پدیده‌های مختلف و  رسیدن به مبنایی درست و علمی برای قضاوت و اظهارنظر درباره مولفه‌هایی آگاهی‌بخش است. خوشبختانه در سال‌های اخیر منابع ارزنده‌ای از آثار مکتوب در شاخه‌های متنوعی از علوم و دانش‌های فنی در اختیار دوستداران کتاب قرار گرفته است که بخش مهمی از آن آثار ترجمه شده است.  بتازگی ناشری تخصصی به نام «چترنگ» در زمینه ادبیات و هنر فعالیت خود را آغاز کرده و در همان بدو امر با انتشار آثاری قابل توجه توانسته جایگاه خود را به اثبات رساند. نشر «چترنگ» در زمینه رمان خارجی تاکنون کتاب‌های «بیلیاردباز»، «شکار و تاریکی» و «برو دیدبانی بگمار» و در حوزه مجموعه داستان، آثاری چون «ماشین می‌ایستد و چند داستان دیگر» و «سه نامه و یک قصه و چند داستان دیگر» را منتشر کرده است. همچنین آثار قابل توجهی در زمینه ادبیات- تئوری، فلسفه و فیلمنامه نیز از این ناشر به چاپ رسیده است که به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.
«بچه‌های بهشت» نوشته مارسل کارنه، ژاک پره ور
فیلم «بچه‌های بهشت» یکی از ارزنده‌ترین آثار تاریخ سینماست که طی همکاری مشترک مارسل کارنه و ژاک پره ور حاصل شد. رئالیسم شاعرانه اثر و تفاسیر گسترده‌ای که از جهان معنای اثر قابل تحلیل است، موجبات توجه ویژه مخاطبانی جدی را خواهد گشود. کتاب «بچه‌های بهشت» از مجموعه «جهان سینما» در انتشارات «چترنگ» اطلاعاتی کامل از این اثر برجسته سینمایی را به دوستداران هنر هفتم ارائه کرده است. از معرفی فیلم و فیلمساز و نویسنده تا گفت‌وگو با آنها و ارائه شناسنامه فیلم و شرحی از زندگینامه مارسل کارنه و ژاک پره ور که می‌تواند تصویر روشنی از شمایل اثر پیش روی مخاطب قرار دهد.  فیلمنامه «بچه‌های بهشت» هم به شکلی تحلیلی و با ارائه زوایای نماها می‌تواند برای اهالی فیلمنامه نویس و فیلمساز درس‌آموز باشد.
 «برو دیدبانی بگمار» نوشته هارپر لی
«برو دید‌بانی بگمار»، دومین رمان هارپر لی، رمان ‌نویس آمریکایی است که در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ توسط انتشارات هارپرکالینز در ایالات متحده منتشر شد و انتشارات «چترنگ» در مجموعه «رمان خارجی» این اثر برجسته را ترجمه و منتشر کرده است.  هارپر لی که در کارنامه‌اش نگارش داستان مطرح «کشتن مرغ مقلد» را دارد، در «برو دیدبانی برگمار» نیز اثر روان و جذابی می‌آفریند که بسیاری از شخصیت‌های «کشتن مرغ مقلد» در آن حضور داشته و مضمونی ضد نژادپرستانه دارد و داستانی است از زبان یک دختر جوان، با همان شخصیت‌‌های اثر پیشین هارپر لی که ماجراهای داستان «کشتن مرغ مقلد» را روایت می‌‌‌کند. داستان «برو دیدبانی بگمار» یکی از مهم‌ترین اتفاقات نشر در این دهه بوده که به زبان‌های مختلف ترجمه شده و یکی از پرفروش‌ترین آثار جهانی به شمار می‌آید.
 «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی» نوشته پاتریشیا‌ های اسمیت
آثار معمایی همچون اجرای یک بازی است که مخاطب برای یافتن سرنخ‌های داستانی آن مشارکت می‌کند. کتاب «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی» نوشته پاتریشیا‌ های اسمیت با ترجمه مترجمی آشنا چون شاهپور عظیمی، درس گفتاری است از چگونگی نگارش داستان‌های معمایی و مولفه‌هایی از ایده‌پردازی تا چگونگی طراحی و پرورش داستان‌ها که نویسنده کتاب با استفاده از تجربیات قابل توجهی که در نگارش داستان‌های معمایی و کارآگاهی داشته سعی کرده با زبانی جذاب به انتقال داده‌هایی کاربردی به خواننده کتاب بپردازد.  پاتریشیا‌ های اسمیت را در ایران بیشتر به خاطر نگارش داستان اثری برجسته در سینما با نام «آقای ریپلی با استعداد» می‌شناسند که داستانش جایزه ادگار آلن پو گرفت و اقتباس‌های بسیاری از آن توسط فیلمسازانی چون رنه کلمان و ویم وندرس و آنتونی مینگلا ساخته شد اما شاهکار پاتریشیا‌ های اسمیت، رمان معمایی «بیگانگان در قطار» بود که ریموند چندلر، جنایی نویس شناخته شده از آن فیلمنامه‌ای برای آلفرد هیچکاک عاشق تعلیق نوشت.  پاتریشیا‌ های اسمیت در مقدمه کتاب «طراحی و نوشتن داستان‌های معمایی»، مخاطبان کتابش را نویسنده‌های جوان و تازه‌کار دانسته و بازگویی اتفاقات عجیب زندگی را منبعی مناسب برای الهام خالق داستان‌های معمایی می‌داند.
«میان ستاره‌ای» نوشته جاناتان و کریستوفر نولان
حالا دیگر تولید هر اثری از سوی برادران نولان در جهان سینما اتفاق ویژه‌ای محسوب می‌شود، چرا که جهان فراگستر و چندلایه آثارشان در وجوه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی، اذهان کاوشگر را به خود معطوف می‌کند. «میان ستاره‌ای» محصول سال 2014 بوده که فیلمنامه کاملی از آن بتازگی توسط «چترنگ» منتشر شده است. ویژگی اصلی این کتاب، برخوردار بودن از همه نیازهای ممکن برای مخاطبان بوده که از گفت‌وگو با خالقان اثر تا انتشار تحلیلی فیلمنامه و انعکاس استوری بورد است که می‌تواند جوانب مختلف این اثر متمایز علمی- تخیلی را به شکلی گسترده بازتاب دهد.
 


Page Generated in 0/0048 sec