مدیر اداره آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان از حال ناخوش مدارس استثنایی استان اصفهان و احتمال خانهنشینی ۵ هزار دانشآموز سخن گفت. بنا به این گزارش، دانشآموزان استثنایی شاید کمتر از دیگر دانشآموزان دیده شوند و بسیاری از مدارسشان در گوشه و کنار شهر پنهان شده تا کسی از حال آنها باخبر نشود. تعداد کم مدارس نیز نمکی بر زخم دانشآموزان استثنایی اصفهان است، این در حالی است که آموزشوپرورش حتی در تامین هزینههای رفت و آمد این دانشآموزان نیز مانده است. فاطمه ازغنده، مدیر آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان در پاسخ به این سوال مهر که چه تعداد دانشآموز استثنایی در مدارس استان اصفهان به تحصیل مشغول هستند؟ گفت: البته بهتر است از دانشآموزان مدارس ما به عنوان دانشآموزان با نیاز خاص نام برده شود، از این رو باید عرض کنم که در حوزه مدارس استثنایی 3 نوع آمار از دانشآموزان وجود دارد. وی افزود: در مجموع میتوان گفت کل دانشآموزان با نیازهای خاص استان به همراه دانشآموزان مرزی ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر هستند که از این تعداد 7 هزار و ۲۰۰ دانشآموز با نیازهای خاص هستند. همچنین 5 هزار و ۱۰۰ دانشآموز با نیازهای خاص در مدارس خاص تحصیل کرده و 2 هزار و ۱۰۰ نفر از این دانشآموزان نیز تحت طرح تلفیقی فراگیر در کنار دانشآموزان عادی مشغول به تحصیل هستند. وی تصریح کرد: به صورت میانگین میتوان گفت سالانه ۲۵۰ دانشآموز با نیازهای خاص وارد مدارس استثنایی استان اصفهان میشوند با این وجود این استان در حال حاضر ۱۳۶ مدرسه و فضای آموزشی ویژه و خاص و ۱۸۶ کد فضای آموزشی دارد. از طرفی از ۱۳۶ فضای موجود ۱۸ مرکز ویژه یادگیری است و مابقی مدارس آموزشی عمومی است. اما درباره استاندارد بودن و سلامت فضای فیزیکی ۱۱۸ مدرسه ویژه دانشآموزان خاص استان اصفهان نیز باید گفت که در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از این مدارس به استانداردهای تعریف شده نزدیک است و ۷۰ درصد از این مدارس به بازسازی، نوسازی و تعمیر اساسی نیاز دارند. برخی از این فضاهای آموزشی بخشهای اضافی و غیرقابل استفاده همچون انبار برخی مدارس بوده که در اختیار دانشآموزان با نیازهای خاص قرار گرفته است. همچنین باید توجه داشت که بسیاری از این مدارس نیز تخریبی بوده و باید به صورت کامل بازسازی شوند. وی در پاسخ اینکه آیا مدارس موجود پاسخگوی نیاز دانشآموزان با نیازهای خاص استان اصفهان است؟ گفت: این موضوع از 2 جنبه قابل بررسی است. در حال حاضر با جمعیت فعلی دانشآموزان خیلی از مدارس تخریبی بوده و نیاز به نوسازی دارند اما حتی اگر تخریبیها را هم حساب کنیم در بخش دانشآموزان آسیب جسمی- حرکتی در شهر اصفهان و در مناطق پرجمعیت مانند نجفآباد نیاز به مدرسه مناسبسازی شده داریم. همچنین دانشآموزان با آسیب بینایی در حال حاضر در مدارسی با شرایط بسیار نامناسب مشغول تحصیل هستند و نیاز به راهاندازی مجتمع آموزشی کامل و بزرگ دارند تا همه مقاطع تحصیلی را داشته باشد. مدیر آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان اظهار داشت: جمعیت فعلی که ما با عنوان دانشآموزان با نیاز ویژه میشناسیم حداقل دوسوم جمعیت واقعی دانشآموزان با این شرایط در استان اصفهان است. بنابراین ما هنوز نتوانستهایم یکسوم دانشآموزان استثنایی را وارد مدرسه کنیم. خیلی از این دانشآموزان در روستاها هستند و دسترسی به مدارس ویژه ندارند و معلمان تدریس عمومی نیز انگیزهای برای پذیرش این دانشآموزان ندارند، چرا که نه حقوق ویژه و نه مزایا دارند. همچنین بسیاری از والدین نمیخواهند بپذیرند که فرزندشان دچار آسیب است و با فعالیتهای بخش مدارس استثنایی آشنایی ندارند. وی بزرگترین چالش پیش روی دانشآموزان استثنایی در استان اصفهان را عدم دسترسی کافی به مدارس استثنایی و بالا بودن هزینههای ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی استان اصفهان عنوان کرد. ازغنده اضافه کرد: تنها 4 مدرسه برای گروهها با آسیبهای شنوایی و بینایی در استان اصفهان وجود دارد ضمن اینکه مجتمع شبانهروزی هنوز برای این دانشآموزان نداریم و از این رو دانشآموزان مجبورند هر روز برای دریافت خدمات آموزشی هزینه ایاب و ذهاب زیادی را پرداخت کنند.