printlogo


کد خبر: 162686تاریخ: 1395/6/6 00:00
داوود رشیدی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت
آمدم، دیدم و رفتم

گروه فرهنگ و هنر:‌ داوود رشیدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح دیروز در ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.  داوود رشیدی تیرماه سال 1312 در تهران متولد شد و فعالیت‌های هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و پایه‌گذار گروه «تئاتر امروز» بود؛ گروهی که نسل تازه‌ای از بازیگران همچون مهدی هاشمی، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، داریوش فرهنگ و... از آن شکل گرفت. رشیدی در سینما و تلویزیون نیز سال‌ها ایفاگر نقش‌های برجسته‌ای بود که یکی از مهم‌ترین‌هایش، ایفای کاراکتر مفتش شش‌انگشتی در مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» به کارگردانی زنده‌یاد «علی حاتمی» بوده است. همچنین این هنرمند که دارای نشان عالی فرهنگ و هنر بود، در آثار ماندگار و خاطره‌انگیزی چون «گل پامچال»، «کوچک جنگلی»، «امام علی(ع)»، «ولایت عشق»، «هزاردستان»، «آوای فاخته»، «عطر گل یاس»، «کلاه پهلوی»، «تنهاترین سردار» و «مختارنامه» ایفای نقش کرده بود. رشیدی در سریال «مختارنامه» نقش «نعمان بن بشیر انصاری» و در سریال «امام علی(ع)» نیز نقش «ابن جبله» را ایفا کرد. از فیلم‌های سینمایی جذاب داوود رشیدی، فیلم سینمایی «گل‌های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی بوده که بارها از تلویزیون پخش شده است. آخرین فیلمی که آن زنده‌یاد بازی کرد نیز «اکباتان» به کارگردانی مهرشاد کارخانی بود. طبق این گزارش، مراسم تشییع پیکر داوود رشیدی یکشنبه ۷ شهریورماه ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت انجام می‌شود. همچنین مراسم ختمی در تاریخ سه‌شنبه ۹ شهریورماه ساعت ۶ بعدازظهر در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.
پیام‌های تسلیت مسؤولان، بازیگران و جامعه هنری در پی درگذشت داوود رشیدی
جمشید مشایخی، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی 3 تن از بازیگران سرشناس و هم‌نسلان داوود رشیدی در تئاتر و سینما با ابراز تاسف از فقدان رشیدی، درباره ویژگی‌های شخصیتی این بازیگر صحبت کردند. به گزارش مهر، جمشید مشایخی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و از دوستان زنده‌یاد داوود رشیدی گفت:  ما در آثار زیادی با یکدیگر همکاری داشتیم ولی از زمانی که گروه‌بندی‌های سینمایی و تلویزیونی ایجاد شد، همکاری ما کم شد. مشایخی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی داوود رشیدی گفت: داوود یک فرد شوخ و بذله‌گو بود به طوری که وقتی با او همکاری می‌کردم، بسیار لذت می‌بردم. ما در آثار علی حاتمی بویژه «هزاردستان» مدت زیادی را کنار یکدیگر بودیم. هنگامی که خبر فوت او را شنیدم حالم بسیار بد شد. فوت داوود رشیدی من را بشدت متأثر کرده است. این ضایعه را به تمام هنردوستان تسلیت می‌گویم.
عزت‌الله انتظامی نیز با ابراز تاسف از درگذشت داوود رشیدی گفت: من ارادت زیادی به او داشتم. او یکی از بهترین همکاران من بود که همکاری نزدیکی با او داشتم، متاسفانه زود ما را ترک کرد. وی افزود: داوود رشیدی اطلاعات بسیاری داشت. زبان فرانسه را هم بخوبی بلد بود، شخصیتی داشت که با همه کنار می‌آمد و درصدد رفع مشکلات دیگران برمی‌آمد. او یکی از عزیزترین همکاران من بود، وقتی خبر فوت او را شنیدم بسیار غمگین شدم، او یکی از افرادی بود که من با او زندگی کردم و دوستی زیادی با او داشتم. ما ناگهان او را از دست دادیم، پیدا کردن چنین دوستی در این زمانه دیگر ممکن نیست، امیدوارم غم آخر همه دوستان و هنردوستان این کشور باشد.  همچنین علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت با تجلیل از تلاش‌های داوود رشیدی درباره وی گفت: داوود رشیدی تحصیلکرده اروپا بود و وقتی به ایران آمد تمام تلاش خود را کرد تا تئاتر ایران را متحول کرد. نصیریان، رشیدی را یکی از پیشگامان تئاتر جدید ایران دانست و گفت: او تئاتر مدرن اروپا را وارد ایران کرد. کارهای ارزشمندی در دهه 40 خورشیدی انجام داد و با ارائه تئاترهای تازه خود، تئاتر جدید ایران را قوت بخشید. پرویز پرستویی نیز درگذشت داوود رشیدی را پرواز یکی از ستون‌های 5 تن سینما دانست. وی ادامه داد: در طول ساخت سریال «آوای فاخته» 6 ماه با ایشان در کرمان زندگی کردم و بسیار آموختم. هم بازیگری و هم منش و معتقدم انسان شریفی را از دست دادیم. بازیگر، مترجمی خوب و کارگردان متبحر تئاتر که برای حرفه‌اش ارزش قائل بود. پرویز پرستویی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال گذشته پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، این سیمرغ را به 5 استاد سینمای ایران؛ عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی تقدیم کرده بود.
رئیس مجلس، مسؤولان وزارت ارشاد، مدیران صداوسیما، خانه سینما و اهالی هنر در پی درگذشت استاد داوود رشیدی با انتشار پیام، همدردی خود را با خانواده این هنرمند پیشکسوت  و اهالی هنر اعلام کردند.
پیام تسلیت علی لاریجانی در پی درگذشت داوود رشیدی
در پیام علی لاریجانی به مناسبت درگذشت داوود رشیدی آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت استاد ارجمند، بازیگر پرتوان و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون آقای داوود رشیدی موجب تاسف و تاثر گردید. مرحوم رشیدی از چهره‌های ماندگار هنر بازیگری کشور بود که در طول عمر خویش، نقش‌آفرینی‌های درخشانی برجای گذاشت و بدون شک فقدان ایشان برای جامعه هنری، جبران‌ناپذیر خواهد بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به مردم هنردوست ایران و خانواده این هنرمند توانا، برای مرحوم داوود رشیدی رحمت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت می‌کنم. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی».
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تماس تلفنی با خانواده داوود رشیدی، ضمن ابراز ناراحتی به جهت از دست دادن یکی از بهترین هنرمندان پرتوان، با دانش و خوش‌ذوق کشور، برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت کرد. همچنین معاون سیما در پی درگذشت زنده یاد داوود رشیدی پیام تسلیتی صادر کرد. متن کامل پیام مرتضی میرباقری به شرح زیر است:
«هوالباقی؛ با تأثر فراوان خبر در گذشت یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان فاخر عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما «استاد داوود رشیدی» را دریافت کردم. بی‌شک ایشان خالق یکی از تأثیرگذارترین و ماناترین آثار نمایشی در این سرزمین بوده است. ویژگی‌های بارز شخصیتی آن عزیز در وجه هنری ایشان به روشنی جلوه‌گر بود. اینجانب فقدان آن استاد را خدمت همسر فداکار و خانواده هنرمند ایشان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم جامعه شاهد پرورش هنرمندانی شایسته همچون او باشد. سیدمرتضی میرباقری».
غروب ستاره درخشان از آسمان فرهنگ و هنر
حجت‌الله ایوبی نیز در پیامی درگذشت این بازیگر پیشکسوت را تسلیت گفته و نوشت:
«بر زمینى که نشان کف پاى تو بود
سال‌ها سجده صاحبنظران خواهد بود
چه غم‌انگیز است غروب ستاره‌ای درخشان از آسمان فرهنگ و هنر ایران. و چه دردناک است خداحافظی با مردی فرهیخته و مهربان. چهره آرام و دلنشینی که می‌ماند برای همیشه در خاطره تاریخی یک ملت. او همیشگی است چون از جنس بودن است و روشنایی. از این پس هر جا نور هست، هر جا روشنایی و ستاره هست می‌توان از او سراغ گرفت. در باغ و بوستان هنر ایران، در لابه‌لای شقایق‌ها آنجا که به احترام بالا می‌رود پرچم سینمای ایران، داوود رشیدی را می‌شود دوباره دیدار کرد. در قله‌ها، در سینه‌های مالامال از عشق و ایمان، آنجا که سخن می‌رانیم از اراده، خودباوری، اعتماد و گفته می‌شود واژه زیبای پدر، همسر، خانواده و انسان، داوود رشیدی هست. باغبان پیر گلشن رازهای ناب انسانی از میان‌مان رفت اما او هست و همیشه خواهد ماند در خاطرمان. این غروب غم‌انگیز را تسلیت می‌گویم از صمیم قلبم به همسر بی‌مانندش بانو احترام برومند، فرزندان داغدارش، جامعه سینما و تئاتر و همه مردم ایران. حجت الله ایوبی».
خانه سینما نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با نهایت تاثر و تاسف، اعلام می‌کنیم هنرمند نازنین و دوست داشتنی میهن‌مان، استاد داوود رشیدی، بازیگر ارزشمند و پیشکسوت سینمای ایران دارفانی را وداع گفت. هیات‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما در کنار تمام اعضای جامعه اصناف سینمای ایران ضمن آرزوی شکیبایی برای خانواده هنرمند و ارجمند ایشان بانو احترام برومند و سرکار خانم لیلی رشیدی، این مصیبت بزرگ را به سینمای کشور تسلیت می‌گوید.
همچنین موزه سینما نیز در پیامی اعلام کرد: «خبر کوچ اساتید فرهنگ و هنر تلخ است و با رفتن هر هنرمندی، بخش بزرگی از هنر این سرزمین به خاطره تبدیل و در نهایت برگی از دفتر تاریخ هنر ایران‌زمین کم می‌شود. خبر درگذشت داوود رشیدی، هنرمند ارزنده تئاتر و سینما سخت و باورنکردنی است و متاسفانه باید پذیرفت که دری گرانبها از هنر تئاتر و سینما از میان ما رفته است».
آمدم، دیدم و رفتم
داوود رشیدی سال‌ها قبل در کتاب «سنگ قبر هنرمندان» نوشته بود: اولا من که روی سنگ قبرم را نمی‌نویسم ولی اگر قرار باشد خودم نوشته‌اش را انتخاب کنم، شبیه جمله سزار خواهد بود. این بازیگر، در این کتاب نوشته بود: «از مرگ برای خودم نمی‌ترسم، مرگ واقعیتی است که آدم باید آن را قبول کند. وقتی به مرگم فکر می‌کنم بغض امانم را می‌گیرد. به خاطر درد و غمی که خانواده و نزدیکانم تحمل می‌کنند. ناراحت می‌شوم. مخصوصا برای نوه‌ام «سینا» که خیلی به من وابسته است و نمی‌تواند مرگ را بفهمد و باور کند. دوست دارم سرپا بمیرم مثل پدرم. دوست دارم تلپ بیفتم. اولا من که روی سنگ قبرم را نمی‌نویسم ولی اگر قرار باشد خودم نوشته‌اش را انتخاب کنم، شبیه جمله سزار خواهد بود. او گفته:
«   VENI, VIDI, VICI»  یعنی «آمدم، دیدم و پیروز شدم.» من هم روی سنگ قبرم می‌نویسم: «آمدم، دیدم و رفتم».


Page Generated in 0/0069 sec