printlogo


کد خبر: 162703تاریخ: 1395/6/6 00:00
آمریکا الگوی ترکیه در نقض حاکمیت سوریه است
تعویض داعش با جفش در جرابلس

گروه بین‌الملل:‌ ارتش ترکیه در ادامه اقدامات تجاوزکارانه خود در شمال سوریه حملات توپخانه‌ای را علیه مواضع نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه انجام داد. به دنبال انتشار اطلاعاتی درباره عقب‌نشینی نکردن کردهای سوریه به شرق رود فرات و ادامه پیشروی‌شان در مرزهای سوریه و ترکیه، ارتش ترکیه حملات توپخانه‌ای را به مقرهای آنها در نزدیکی شهر منبج واقع در حومه حلب انجام داد.  ترکیه تانک‌های جدیدی را به شمال سوریه فرستاد. به گفته منابع سوری، شورشیان همچنان با کمک ارتش ترکیه در حال پیشروی در محورهای جنوبی و شرقی حومه جرابلس هستند و جنگ آنها محدود به این شهر و اطراف آن نخواهد بود بلکه محور غربی این شهر تا شهرک الراعی از توابع شهر الباب را نیز از وجود داعش پاکسازی خواهند کرد. ارتش ترکیه اعلام کرده که همچنان به حملات علیه کردهای سوریه تا زمان عقب‌نشینی کامل آنها ادامه می‌دهد. وزیر دفاع ترکیه پنجشنبه اعلام کرد که احتمالا نیروهای ترکیه در شمال سوریه می‌مانند تا گروه شورشی «ارتش آزاد سوریه» بتواند کنترل کامل مناطق مرزی با ترکیه را از دست داعش خارج کند. شورشیان سوری نیز به نیروهای کرد 3 روز مهلت دادند تا از غرب رود فرات در شمال سوریه عقب‌نشینی کنند. این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که شورشیان سوری با کمک ارتش ترکیه شهر جرابلس را تصرف کردند. پنجشنبه، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در هماهنگی با مطالبات آنکارا، از نیروهای کرد خواست که به شرق رود فرات عقب‌نشینی کنند. این در حالی مطرح می‌شود که بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه دیروز مدعی شد: اینکه گفته می‌شود عملیات نیروهای ترکیه در سوریه، کردها را هدف گرفته، دروغی بی‌شرمانه است. ما می‌خواهیم مردم کرد را از شر گروه‌های تروریستی نجات دهیم.
حمله داعش به کردها
در ادامه درگیری کردهای سوریه با ارتش سوریه در استان حسکه، گروه تروریستی داعش از فرصت استفاده کرده و از منطقه الشدادی در جنوب استان حسکه به مواضع کردها حمله کرد. نیروهای کرد پیش‌تر با پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی این منطقه را از اشغال داعش آزاد کرده بودند. طی روزهای گذشته کردها تلاش کردند تا کنترل کامل استان حسکه را که به صورت مشترک به دست نیروهای دولت سوریه و نیروهای کرد اداره می‌شد، به دست بگیرند.
واکنش احزاب مخالف به دخالت نظامی ترکیه
احزاب مخالف ترکیه، دخالت نیروهای نظامی این کشور در اراضی سوریه به بهانه مبارزه با تروریست‌های گروه داعش را به منزله نقض قوانین بین‌المللی دانستند.  سیلین سایاک، سخنگوی حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه گفت: «با قاطعیت به نقض حاکمیت سوریه از سوی ترکیه اعتراض داریم و همچنین از حمایت دولت آنکارا از گروه‌های تروریستی مسلح در داخل اراضی ترکیه انتقاد می‌کنیم». وی افزود: «اگر دولت ترکیه در مبارزه با داعش صادق است، در وهله اول از آن می‌خواهیم که از حمایت مالی و تسلیحاتی داعش و عناصر داوطلب ترک دست بردارد». ایهان بیلگان، سخنگوی رسمی حزب خلق‌های دموکراتیک ترکیه نیز گفت: «حال که آزادسازی جرابلس از دست داعش به این سادگی و آسانی بود، سوال اینجاست که چرا ترکیه از مدت‌ها پیش به فکر مبارزه با داعش در مرزهایش نیفتاده بود. آنچه اکنون روی می‌دهد، تغییر نقش است یعنی پایان یافتن نقش داعش در مرزها و تحویل آن به گروه‌های تروریستی است که تحت حمایت ترکیه قرار دارند و از این کشور دستور می‌گیرند».
بازی مخفیانه واشنگتن با جبهه النصره
اما واکنش کرملین به ورود ارتش ترکیه به خاک ترکیه نیز حاکی از نگرانی است، اگرچه طرف هشدار مسکو بیشتر واشنگتن بوده است نه آنکارا. وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه پیش از دیدار دیروز سرگئی لاوروف با همتای آمریکایی‌اش در ژنو به منظور هماهنگی برای مبارزه جدی‌تر با تروریسم، اعلام کرد آمریکا با خودداری از اجرای تعهدهای خود در سوریه، شرایط جدیدی را مطرح می‌کند که در واقع فراهم کردن فرصت‌های نو برای تجدید قوای گروه تروریستی جبهه النصره و متحدان آن برای مبارزه علیه نظامیان سوری است.  در این بیانیه، با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا در سوریه مبهم و سردرگم است، آمده است: با وجود اینکه واشنگتن موافقت می‌کند، جبهه النصره همچنان تروریستی است، اما به این گروه حمله نمی‌کند. وزارت خارجه روسیه همچنین در رابطه با عملیات ترکیه در خاک سوریه اعلام کرد که مسکو از ورود نیروها و تانک‌های ارتش ترکیه به شهر جرابلس واقع در شمال سوریه بشدت نگران است. نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس هیات سوریه در مذاکرات صلح ژنو، از عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور انتقاد کرد. بشار الجعفری گفت: اگر آمریکا با تاسیس ائتلاف بین‌المللی ظرف 2 سال گذشته تمامیت ارضی ما را نقض نمی‌کرد، ترکیه جرات نمی‌کرد حاکمیت ما را نقض کند و در واقع آنکارا در این زمینه از واشنگتن الگو گرفته است.
تعویض پست داعش با جفش در جرابلس
آنچه روشن است اینکه حمله ترکیه به جرابلس جلوگیری از نفوذ هماهنگ تروریست‌های موسوم به آسایش وابسته به «پ‌ک‌ک»، گردان‌های مدافع خلق کردهای سوریه «ی‌پ‌ژ» و نیروهای موسوم به دموکراتیک تحت حمایت آمریکا، به ساحل غربی فرات و مرزهای خود بوده است نه بیرون کردن داعش از این شهر راهبردی شمال سوریه. بسیاری از شاهدان محلی ورود تروریست‌های ارتش آزاد به جرابلس را با وجود حمایت تانک‌ها و جنگنده‌های ترکیه از زمین و آسمان فاقد برخوردی جدی یا یک جنگ حقیقی علیه تکفیری‌های داعش در این شهر دانسته‌اند. حتی برخی رسانه‌ها با اشاره به بازگشت داعشی‌های فرار کرده از جرابلس به خاک ترکیه، این حمله را به کنایه، تعویض پست تروریست‌های جفش یا جبهه النصره
سابق- که در حقیقت ارتش آزاد را تشکیل می‌دهند- بجای همتایان داعشی خود برشمرده‌اند.
عربستان از بازی جاماند
به نظر می‌رسد عربستان با از دست دادن پایگاه تروریستی خود و همین طور اتحاد سیاسی با ترکیه و قطر، دیگر بازیگر مهمی جز شورشیان کرد در بحران سوریه ندارد که آنها هم عملا به دنبال دغدغه‌ها و منافع قومی خودشان هستند نه مطامع سعودی‌ها. به همین دلیل پس از حمله اخیر ارتش ترکیه به جرابلس در آن سوی مرز سوریه که هدف اصلی آن مبارزه با پیشروی
3 گروه شورشی کرد بود، سعودی‌ها که همیشه ایده دخالت خارجی در شام را پشتیبانی کرده‌اند، این‌بار به شکلی جالب مایوس شده‌اند و لحن رسانه‌های آنها کاملا حاکی از آن است که از بازی جنگ نیابتی جا مانده‌اند. طبق مقاله‌ای که اخیرا در روزنامه الشرق‌الاوسط لندن، متعلق به خاندان سلطنتی ریاض منتشر شده،  مقامات سعودی مدعی شده‌اند به اسنادی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ایران و روسیه از یک سو و از سوی دیگر ترکیه و آمریکا درباره آینده سوریه به توافق رسیده‌اند. نویسنده روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، همپیمانی ایران-روسیه و ترکیه-آمریکا را اضلاعی شکست خورده نامیده که پایان خوشی برای اعراب منطقه ندارد! البته برخی منابع مستقل هم ‌عقیده دارند لشکرکشی‌های کردی-ترکی-تکفیری روزهای اخیر در شمال سوریه نشانه آن است که 4 کشور مذکور با همکاری بشار اسد خواهان پایان دادن به بحران هستند.

تروریست‌ها داریا را ترک کردند
 عناصر مسلح تروریست بالاخره پس از 4 سال محاصره شهر داریا، سرانجام به شکست تن دادند و ضمن مذاکره با ارتش سوریه، توافق کردند که در قبال خروج از این شهر، تنها یک تفنگ به همراه خود حمل کرده و شهر را تحویل دهند. براین اساس، روز جمعه تعدادی اتوبوس که به همراه خودروهای هلال‌احمر برای انتقال عناصر مسلح وارد داریا شده بودند، پس از سوار شدن افراد مسلح به همراه خانواده‌های‌شان از این شهر خارج شدند. عناصر مسلح که تعداد آنها 700 نفر است به همراه خانواده‌های‌شان از داریا به ادلب منتقل خواهند شد. اجرایی شدن این توافق، به مثابه یک پیروزی بزرگ برای ارتش سوریه به شمار می‌رود، زیرا داریا واقع در غوطه غربی که در فاصله
7 کیلومتری از دمشق قرار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برای گروه‌های مسلح تروریست برخوردار بود.
 


Page Generated in 0/0054 sec