printlogo


کد خبر: 162707تاریخ: 1395/6/6 00:00
چهارگوشه

تلفات زلزله ایتالیا به 300 نفر رسید
زلزله چهارشنبه گذشته در مرکز ایتالیا نه تنها تاکنون حدود 300 کشته قطعی برجای گذاشته، بلکه روستای باستانی مشهور آماتریچه در منطقه لاتیوم را به طور کامل تخریب کرد. این زمین‌لرزه 2/6 ریشتری  جاده‌های استان لاتیوم را  تخریب کرده و باعث قطع برق شده است. با توجه به اینکه در زمان وقوع زمین لرزه، هزاران گردشگر ایتالیایی و خارجی در مناطق زلزله‌زده حضور داشتند، تعیین آمار دقیق قربانیان این واقعه هنوز ممکن نیست. ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا قرار روز پنجشنبه خود برای شرکت در نشست سوسیالیست‌های اروپا در پاریس را لغو کرد و به این منطقه سفر کرد تا به ایتالیایی‌ها بگوید باید به جای مجادله، حرکتی واقعی برای جبران خرابی‌ها انجام دهند.

پاکستان عامل حمله به دانشگاه آمریکایی کابل؟
حمله عصر چهارشنبه گذشته مردان مسلح به دانشگاه آمریکایی کابل، 13 کشته برجای گذاشته است. به گفته عبدالرحمان رحیمی، رئیس پلیس پایتخت افغانستان، 7 دانشجو، 3 مامور پلیس و 3 محافظ کشته و ۳۵ دانشجو و ۹ مامور زخمی شدند و حدود ۷۵۰ دانشجو و خدمه نجات یافتند. به گزارش پلیس 2 مهاجم هم توسط نیروهای امنیتی کشته شدند که تقریبا ۱۰ ساعت پس از شروع حمله هنوز مقاومت می‌کردند. تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت حمله به دانشگاه آمریکایی در منطقه دارالامان در غرب کابل را که دومین حمله طی هفته‌های اخیر محسوب می‌شود بر عهده نگرفته است اما اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان مدعی است طرح‌ریزی حمله در پاکستان
انجام شده است.

وزیر دفاع عراق برکنار شد
پارلمان عراق، روز پنجشنبه از خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور سلب اعتماد کرد. یک منبع پارلمانی عراق گفت: 142 نماینده به سلب اعتماد رأی دادند و 102 نفر دیگر نیز با استیضاح وزیر مخالفت کردند و 18 نماینده هم رای ممتنع دادند. پارلمان عراق در آغاز ماه جاری خالد العبیدی را استیضاح کرده بود. وی با رد اتهامات فساد، گفت برای تایید برخی قراردادها «که از فساد به دور نبودند»، تحت فشار سلیم الجبوری، رئیس پارلمان بوده است.


سازمان ملل جنایات سعودی‌ها را تأیید کرد
تهدید آمریکا
 به دخالت در جنگ یمن
گروه بین‌الملل: در حالی‌که جنگ یمن تاکنون هیچ‌گونه نتایج ملموسی برای ائتلاف سعودی نداشته است، آمریکا در تلاش است راه‌حلی برای بیرون کشیدن همپیمان سعودی خود از باتلاق یمن ارائه کند. در همین چارچوب، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه پس از دیدار با همتای عربستانی خود در جده طرح جدیدی برای حل بحران یمن ارائه کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از تکمیل این طرح جدید ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: طرح حل بحران یمن شامل همه طرف‌های بحران می‌شود و در این طرح جدید نیروهای انصارالله باید اسلحه‌های خود را در شهر صنعا زمین بگذارند. وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه هیچ راه‌حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد، افزود: طرح جدید شامل تشکیل دولت وحدت ملی است. جنایات رژیم سعودی علیه غیرنظامیان یمنی صدای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را درآورده است. زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تشکیل یک هیات بین‌المللی مستقل برای تحقیق در زمینه جنایات صورت گرفته در یمن شد. در بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل آمده است: حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان‌سعودی به یمن عامل عمده قتل 3 هزار و 799 غیرنظامی و زخمی شدن 6 هزار و 711 شهروند یمنی دیگر بوده است.  پیش از این سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره بمباران و جنایات ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن شده بودند. سازمان ملل متحد ائتلاف به سرکردگی عربستان را به دلیل ارتکاب جنایات کشتار جمعی در فهرست سیاه قرار داد اما این سازمان بعد از تهدیدات سعودی‌ها از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. در تازه‌ترین اقدام از این دست، نیروهای یمنی بامداد جمعه یک فروند موشک بالستیک به تأسیسات شرکت آرامکو در منطقه جیزان در خاک عربستان شلیک کردند که باعث وارد آمدن خسارات فراوانی به این شرکت شد.
 


Page Generated in 0/0055 sec