printlogo


کد خبر: 162733تاریخ: 1395/6/6 00:00
اخبار

نزدیک‌شدن 2 قایق تندرو سپاه به ۲۷۰ متری ناو آمریکا در تنگه هرمز
4 فروند قایق تندرو متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوالی تنگه هرمز به یک فروند ناو آمریکایی به نام یواس‌اس نیتز (USS Nitze) نزدیک شدند. به گزارش تسنیم، شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری رویترز به نقل از مقام رسمی ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند این اقدام قایق‌های تندرو سپاه،‌ روز سه‌شنبه هفته گذشته اتفاق افتاده است و این قایق‌ها چندین بار به نزدیکی ناو آمده و ما را اذیت کرده‌اند. بنابر اعلام همین مقام ارتش آمریکا، 2 فروند از این قایق‌ها تا فاصله 270 متری ناو نزدیک شدند و با وجود اینکه چندین‌بار به آنها هشدار دادیم به ناو نزدیک نشوند اما باز هم به ناو نزدیک شده و تا فاصله‌ 270 متری که می‌رسیدند، دور می‌زدند. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند فرماندهان سپاه پاسداران به تحرکات ارتش آمریکا در خط مرزی آب‌های ایران، حساس هستند و به هر فعالیت ارتش آمریکا در این خط سریعاً واکنش نشان می‌دهد. مقام ارتش آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفته فرماندهی ناو 12 بار تلاش کرده با قایق‌ها تماس برقرار کند اما پاسخی نگرفته و مجبور شده 10 فلیر (فلیر: گلوله‌های آتشینی هستند که برای ایجاد انحراف در موشک‌های حرارتی پرتاب می‌شود) در مسیر 2 قایقی که به فاصله 270 متری ناو رسیده بودند، پرتاب کند تا از نزدیک شدن بیشتر قایق‌ها به ناو جلوگیری کند. شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز گزارش داده ناو نیتز برای جلوگیری از درگیری، مسیر خود را تغییر داده است. فیلم منتشره توسط ارتش آمریکا اگر چه خیلی واضح نیست اما بررسی آن نشان می‌دهد احتمالا 2 فروند از قایق‌های استفاده‌شده توسط سپاه در این عملیات، قایق‌های کلاس عاشورا مسلح به راکت‌های 107 م‌م و دوشکا است.

مبادله اطلاعات با آژانس مشروط به اجرای ضمیمه صیانتی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است دستگاه دیپلماسی می‌تواند در قالب توافق برجام، ضمیمه صیانتی و امنیتی برای مبادله اطلاعات با آژانس بخواهد و حتی این اقدام را مشروط به تایید و اجرای این ضمیمه کند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خانه ملت ضمن محکوم دانستن درز اطلاعات برنامه هسته‌ای 10 سال آینده کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها به صورت رسمی و اطلاعاتی و بازیگرانی مثل رژیم صهیونیستی در گزینش و بهره‌برداری از کارکنان آژانس حداکثر استفاده را می‌کنند. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها در تمام نقاط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نفوذی دارند، گفت: از سال 1990 میلادی تاکنون از طریق نفوذی‌ها، اطلاعات هسته‌ای به آمریکا می‌رسد لذا دولتمردان این کشور در درز دادن اطلاعات خلاف برجام عمل کرده‌اند.

آمریکا مانع رفع تحریم‌ها شده است
معاون وزیر امور خارجه گفت: مقدار زیادی از تحریم‌ها برداشته شده و مقدار دیگری نیز وجود دارد که ما با مشکلات و موانعی مواجه هستیم و علت اصلی آن بدعهدی و بدحسابی طرف‌های غربی بویژه آمریکاست. به گزارش تسنیم، سیدعباس عراقچی در حاشیه همایش «برجام، گذشته، حال و آینده» که در محل فرهنگسرای آریو مصلی‌نژاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعلل‌ها و کوتاهی‌هایی را که در اجرای بهینه آثار رفع تحریم‌ها داشتیم در حال پیگیری هستیم که رفع شود. معاون وزیر امور خارجه درباره آخرین پیگیری کمیته اجرایی برجام درباره بدعهدی‌های آمریکا گفت: رفتار طرف مقابل و کوتاهی‌ها و بدعهدی آنان به‌دقت توسط وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای امنیت ملی رصد و نتایج آن به هیات نظارت گزارش می‌شود و هیات نظارت به‌دقت بررسی می‌کند و هر موقع نیاز باشد تصمیم لازم را می‌گیرد. عراقچی درباره اظهارنظرهایی که درباره عبدالرسول دری‌اصفهانی یکی از اعضای تیم هسته‌ای مطرح شده است، گفت: در این زمینه فقط حرف و شایعه شنیده‌ام و امیدوارم مراجعی که باید پاسخگو باشند رسماً در این زمینه توضیح دهند، چرا که اگر جاسوسی دستگیر شده یا نشده باید قوه قضائیه و نهادهایی که دخیل هستند درباره آن توضیح دهند. معاون وزیر امور خارجه درباره تایید و صحت دستگیری دری‌اصفهانی گفت: من در مقامی نیستم که تایید کنم کسی دستگیر شده یا خیر بلکه قوه قضائیه و نهادهای امنیتی باید در این رابطه اظهار نظر کنند.
 


Page Generated in 0/0069 sec