printlogo


کد خبر: 162795تاریخ: 1395/6/7 00:00
عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به سخنان زنگنه:
قانع‌شدن منتقدان قراردادهای نفتی کذب است

گروه اقتصادی: با وجودی که نمایندگان مجلس از دفاع وزیر نفت در توضیح محتوا و جزئیات قراردادهای نفتی قانع نشدند اما زنگنه در نشستی خبری اعلام کرده است که نمایندگان سوال‌کننده قراردادهای نفتی از توضیحات ارائه شده وی در جلسه غیرعلنی اخیر مجلس قانع شده‌اند.  بنا به این گزارش، وجود ایرادات فراوان قراردادهای نفتی با شرکت‌های خارجی طوری است که چنانچه این قراردادها بدون اصلاح و بررسی موشکافانه تایید و عملیاتی شود تبعات زیانبار آن دامنگیر کشور خواهد شد و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را زیر سوال می‌برد. خیلی از کارشناسان و نمایندگان مجلس قراردادهای نفتی اخیر کشور با شرکت‌های خارجی را ناقض حاکمیت ملی می‌دانند و با جدیت خواستار شفاف‌سازی، تعامل، رفع ابهام‌ها و رعایت منویات مقام معظم رهبری در قراردادهای جدید نفتی هستند، موضوعی که زنگنه را برای رفع پاسخ به ابهام‌ها و انتقادها درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی به مجلس کشاند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره به سخنان وزیر نفت در نشست خبری خود مبنی بر قانع شدن نمایندگان منتقد قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: حرف‌های زنگنه در رابطه با اینکه نمایندگان منتقد این الگوی قراردادهای نفتی قانع شدند را رد می‌کنم. هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به سخنان زنگنه درباره منتقدان قراردادهای نفتی اظهار داشت: وزیر نفت گفته اگر لازم باشد، دلیل مخالفت منتقدان با این الگوی قرارداد نفتی را بیان می‌کنم، امیدوارم که آقای وزیر هر چه زودتر شفاف‌سازی کند. وی افزود: همانطور که منتقدان حرف‌های خود را به صورت شفاف بیان کردند زنگنه نیز از این سخنان پر از ابهام دست بردارد و بیان کند که منتقدان چه کسانی هستند و به کجا وابستگی دارند، تهمت‌های تیم رسانه‌ای زنگنه به نمایندگان منتقد تاسف‌برانگیز است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وزیر نفت به صورت علنی در مجلس سخنرانی نمی‌کند، تصریح کرد: امیدوارم وزیر نفت در یک جلسه علنی حاضر شوند و موافقان و مخالفان این قراردادها صحبت‌های خود را انجام دهند و مردم کشورمان متوجه شوند چه کسانی به فکر منافع ملی هستند و چه افرادی می‌خواهند با این الگوی قراردادها تمام داشته‌های ایران اسلامی را بر باد دهند. نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به سوالی مبنی بر اینکه آیا منتقدان قراردادهای نفتی با سخنان آقای زنگنه در مجلس قانع شدند، تاکید کرد: مطمئن باشید نمایندگان مخالف این الگوی قرارداد نفتی قانع نشدند و اگر ما در مجلس هستیم می‌گوییم  تعداد نمایندگان منتقد نیز بیشتر از قبل شده است و بعید می‌دانم چنین قراردادی بسته شود تا اینکه 15 بند ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اصلاح نشود. عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به وزارت نفت زنگنه در دولت یازدهم چه نمره‌ای می‌دهید؟ تصریح کرد: به‌اصطلاح کشاورزان، وزارت نفت
 3 شخمه شده است، یعنی کاملا زیر و رو شده و وزارت نفت راه درستی در پیش نگرفت و حرف کارشناسان را قبول ندارد و حتی حرف معاون‌های خود را هم نمی‌پذیرد چرا که اگر اظهارنظری کنند از سمت خود عزل می‌شوند. خادمی بیان کرد: به دوران گذشته وزارت زنگنه بر نفت می‌توان نمره 13 داد اما در حال حاضر متاسفانه باید نمره صفر به عملکرد آقای زنگنه داد.  شما ببینید در 3 سال گذشته هیچ‌گونه پروژه‌ای را شروع نکردند. وی در پایان یادآورشد: منتقدان این الگوی قرارداد نفتی هیچ وقت قانع نشدند و روی دیدگاه‌هایشان همچنان هستند و نمی‌دانم چرا دوستان وزارت نفت این اشکالات موجود را با وجود چندین نماینده منتقد نمی‌پذیرند. بنا به این گزارش، وزیر نفت در نشست خبری خود که در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شده بود، بیان کرد: نمایندگان سوال‌کننده قراردادهای نفتی از توضیحات ارائه شده در جلسه غیرعلنی مجلس قانع شده‌اند.
ضرورت تشکیل هیأت نظارت بر قراردادها
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: حفظ منافع ملی کشور و اسناد بالادستی، انتظار نمایندگان از دولت در راستای اجرای ماده 7 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است. علی ادیانی با بیان اینکه دولت باید 15 نکته کلیدی منویات مقام معظم رهبری در الگوی قراردادها را رعایت کند، افزود: محورها به دولت ابلاغ شده اما در مصوبه اصلاحی دولت بر الگوی قراردادها 10 مورد فنی و 4 مورد اقدامی در حوزه ساختاری لحاظ نشده است که وزیر نفت در این باره اظهار داشت در صدد اعمال 15 دغدغه مقام معظم رهبری در اصلاحیه الگوی قراردادهاست و نمایندگان نیز انتظار دارند در اصلاحیه سوم این نکات کلیدی رعایت شود. وی با بیان اینکه دلسوزان نظام و منتقدان دغدغه‌های خود را به مقام معظم رهبری منتقل کرده‌اند، یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز با توجه به دغدغه‌های کارشناسان 15 نکته کلیدی را به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ابلاغ کردند. ادیانی با تاکید بر ضرورت تشکیل یک هیات نظارت با ترکیب تخصصی حقوقی، مالی، فنی و امنیتی برای بررسی دقیق قراردادهای جدید نفتی، افزود: نظرات شورایعالی امنیت ملی درباره قراردادهای جدید گرفته و همچنین سازوکارهایی توسط دولت پیش‌بینی می‌شود که در دفاع از منافع ملی در برابر شرکت‌های طرف قرارداد کوتاهی نشود. همچنین بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه تکلیف چند موضوع مهم در الگوی قراردادهای جدید نفتی باید مشخص شود، افزود: یکی از موضوعات اضطراری مطرح شده در الگوی قراردادها این است که اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد، پیمانکار مسؤولیتی در این زمینه ندارد اما اگر موضوعی همانند تحریم‌ها اعمال شود در هر صورت شرکت پیمانکار انتخاب شده باید به تعهدات خود پایبند بوده و با مطرح کردن مسائلی همچون اضطراری بودن، پروژه‌ها را رها نکند. نعمتی با تأکید بر اینکه حفظ حاکمیت ملی در قراردادهای جدید باید مهم‌ترین اولویت باشد، ادامه داد: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در مشارکت با خارجی‌ها از مباحث بسیار مهم است، چرا که باید تکنولوژی‌ به کشور انتقال پیدا کند تا بتوان فناوری را بومی کرد.


Page Generated in 0/0069 sec