printlogo


کد خبر: 162805تاریخ: 1395/6/8 00:00
اخبار

جشنواره فیلم مقاومت در پردیس سینمایی «ملت» و سینما «فلسطین»
پردیس سینمایی «ملت» به عنوان مکان اصلی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت انتخاب شد. همچنین مجموعه سینمایی «فلسطین» برای استفاده مخاطبان مردمی معرفی شده است. به گزارش تسنیم، محمد صنعتی، قائم‌مقام دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر، اضافه کرد: پردیس سینمایی ملت طی روزهای 2 تا 9 مهرماه سال جاری میزبان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی با محوریت سینمای مقاومت می‌شود و ده‌ها برنامه شامل: نمایش فیلم‌های بخش‌های مختلف مسابقه، نشست‌ها و میزگردها، ورک‌شاپ و فضاهای آموزشی، تشریفات میهمانان و خبرنگاران، محل استقرار گروه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سخنرانی‌های استراتژیک و... اجرا می‌شود. قائم‌مقام دبیر جشنواره مقاومت خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت در این دوره شامل 23 بخش است که یکی از گسترده‌ترین جشنواره‌های سینمایی با ابعاد وسیع اجرایی در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌آید. وی همچنین برگزاری همزمان در مناطق مختلف کشور و هفته‌های فیلم در دیگر کشورها را از دیگر ویژگی‌های این رویداد مهم بین‌المللی عنوان کرد و افزود: پردیس سینمایی ملت با 5 سالن و فلسطین با 3 سالن به عنوان میزبانان جشنواره در تهران تعیین شدند و در صورت ارزیابی و نیاز قطعاً سالن‌های دیگری هم به جمع مکان‌های برگزاری جشنواره اضافه می‌شوند.
 
«شب چهلم» در بازار نشر
خاطرات شهید زنده غلامرضا عالی در قالب کتابی با عنوان «شب چهلم» منتشر شد. به گزارش مهر، گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی کتاب «شب چهلم» را با موضوع زندگینامه شهید زنده غلامرضا عالی روانه بازار کتاب کرد. در این کتاب زندگی عجیب و پرفراز و نشیب غلامرضا عالی از جانبازان انقلاب اسلامی از زبان خود، خانواده و همسر وی روایت شده است. این کتاب با ماجرای مفقود شدن غلامرضا عالی در ۲۱ بهمن‌ماه سال ۵۷ شروع می‌شود و در ادامه ماجرای ظن و گمان خانواده وی مبنی ‌بر شهادتش و حتی برگزاری مراسم ختم و چهلمین روز درگذشت وی به عنوان شهید گمنام را روایت می‌کند. 
 
«خوجه ممد» و نوشته ضرغامی برای داوود رشیدی
عزت‌الله ضرغامی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: مرحوم داوود رشیدی، بیش از 100 اثر نمایشی دارد که برخی از آنها جایگاه ویژه‌ای دارند. از جمله کارآکتر «خوجه ممد» در فیلم سینمایی شیلات. معتقدم شیلات جزو 10 اثر برجسته سینمای انقلاب است. قصه‌ای خوب و جذاب با شخصیت‌پردازی قابل تحسین و استفاده بجا از برجستگی‌های ملی و قومیتی و نیز بهره‌گیری هوشمندانه از عنصر عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی فارغ از نگاه‌های کلیشه‌ای، شیلات را از بسیاری تولیدات سینمای ایران ممتاز می‌کند. مرحوم داوود رشیدی با ایفای نقش خوجه ممد؛ پیرمرد مبارز و مورد احترام و علاقه مردم ترکمن یکی از ماندگارترین شخصیت‌های سینمای ایران را خلق کرده است. سکانس آخر فیلم که وابستگان رژیم را در سردخانه ماهی‌ها حبس کرده و با سایر مردم در پایکوبی و سرودخوانی حماسی به زبان ترکمنی است، از خاطره‌ها محو نمی‌‌شود.  متأسفانه مدیریت ‌گلخانه‌ای سینمای دهه 60 با محور قراردادن سینمای شبه‌روشنفکری و جشنواره‌پسند، انگیزه‌های سینمای ملی کشور در تولید فیلم‌هایی چون شیلات را از بین برد و با این کار مرتکب خطای بزرگ راهبردی در انحراف سینما از مسیر انقلاب و مردم شد. در این روزها، برخی رسانه‌های داخلی همصدا با شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند شخصیت «آقاحسینی» در فیلم کندو را بیشتر مورد توجه قرار دهند. «آقاحسینی» شمایلی است از مردان خوشگذران زمانه که رنج زندان را تحمل کرده و حالا در عیش و نوش است. این شخصیت نه به دلیل ترویج ابتذال در رفتارهای غیراخلاقی بلکه به لحاظ حرفه‌ای، با خوجه ممد و مفتش شش‌انگشتی هزاردستان فاصله زیادی دارد. در حق بازیگر رشید سینمای ایران ظلم نکنیم!... شادی روحش صلوات

Page Generated in 0/0051 sec