printlogo


کد خبر: 162864تاریخ: 1395/6/8 00:00
اردوغان برای اشغال شمال سوریه جری‌تر شده است
کشتار غیرنظامیان کرد در حملات ترکیه

گروه بین‌الملل: در پی کشته شدن یک سرباز ترکیه و زخمی شدن 3 تن دیگر در شمال سوریه، بهانه دست ترکیه برای شعله‌ور کردن آتش جنگ در جبهه شمال سوریه افتاده به طوری‌که در موج جدید حملات توپخانه‌ای و هوایی صبح یکشنبه ارتش ترکیه به روستایی در جرابلس حدود ۷۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (نزدیک به معارضان) اعلام کرد: «در حمله توپخانه‌ای و هوایی ارتش ترکیه که صبح دیروز به روستای جب کوسا در جنوب جرابلس انجام داد، دست‌کم ۲۰ غیرنظامی کشته و حدود ۵۰ تن زخمی شدند».  آتش جنگ از روز شنبه شعله‌ورتر شده و درگیری‌های شدیدی بین نیروهای کرد سوریه و تانک‌های ترکیه در اطراف روستای العمارنه در جنوب جرابلس رخ داد که برای اولین بار از زمان آغاز عملیات زمینی ارتش ترکیه در شمال سوریه صورت گرفت. رامی عبدالرحمان به خبرگزاری فرانسه گفته است: درگیری‌ها در اطراف روستای العمارنه بین شورای نظامی جرابلس، مورد حمایت کردها و تانک‌های ترکیه بوده که به سمت این روستا پیشروی کرده بودند.  سخنگوی رسانه‌ای دولت فدرال کردهای سوریه نیز اعلام کرد، درگیری‌ها همچنان در اطراف روستا با صف تانک‌های ترکیه در جریان است. منابع محلی اعلام کردند درگیری‌ها بین نیروهای ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه در اطراف 2 روستای العمارنه و یوسف بیک در جنوب جرابلس در میان پوشش هوایی ترکیه رخ داد. این درگیری‌ها در پی کشته شدن اولین سرباز ارتش ترکیه در پی تجاوز به خاک سوریه بود. طبق این گزارش، در حمله موشکی افراد مسلح که 2 تانک ترکیه‌ای را در اطراف شهرک جرابلس هدف قرار داده بود یک سرباز ترکیه کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند. ترکیه، بامداد چهارشنبه گذشته پس از یکسری عملیات هوایی و آتش توپخانه از نقطه مرزی کارکامیش واقع در نقطه مقابل جرابلس سوریه، با حدود 20 دستگاه تانک و شماری نیروی ویژه وارد خاک سوریه شد.  هدف ادعایی ترک‌ها پاکسازی داعش از مرزهای ترکیه اعلام شده بود ولی گویا داعش پیش‌تر از این عملیات باخبر شده و شهر را ترک کرده بود؛ از این رو ورود ارتش ترکیه به منطقه با مقاومتی روبه‌رو نشد و درگیری خاصی نیز گزارش نشده است. گفته می‌شود ترکیه در نظر دارد منطقه امنی به عرض 70 و عمق 40 کیلومتر در خاک سوریه به شورشیان وفادار به خود یعنی «ارتش آزاد سوریه» که متشکل از گروه‌های عرب و ترکمن و همچنین حرکه نورالدین زنکی است، در این منطقه ایجاد کند. مقام‌های ترکیه می‌گویند اینها مردمان بومی منطقه هستند که به زور از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند.
منازل مردم  در تیررس جنگنده‌های ترکیه
پیش‌تر نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند جنگنده‌های ترکیه منازل غیرنظامیان و مقرهایی که این گروه در جنوب جرابلس تحت کنترل دارد را بمباران کرده‌اند. شورای نظامی جرابلس که جزئی از ائتلاف مورد حمایت کردهاست، اعلام کرد حمله جنگنده‌های ترکیه به روستای العمارنه منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده و این حمله خطری است که سرنوشت منطقه را تغییر خواهد داد. اما مقامات ترکیه هیچ اظهارنظری در این‌باره نکرده‌اند. در عین حال ارتش ترکیه مقرهای وابسته به شورای نظامی در منبج را هدف گرفت و این مساله همانطور که شورای نظامی منبج گفته منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد.  این شورا در بیانیه‌ای افزود:‌ این هدف قرار دادن موجب مانع‌تراشی در مسیر مبارزه با تروریسم می‌شود. در این بیانیه آمده است، شورا ناگزیر خواهد شد در صورت ادامه پیشروی نیروهای معارض مسلح و ارتش ترکیه، با آنها مقابله کند. اگر رویدادی رخ دهد این اولین بار است که این شورا بدون حمایت ائتلاف ضد داعش وارد 
درگیری می‌شود.
پیشروی معارضان سوری در جرابلس 
منابعی در میان معارضان سوری اعلام کردند، نیروهای معارض مسلح در پی درگیری‌هایی با داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه در 3 محور در غرب و جنوب غرب و جنوب جرابلس بر بیش از ۹ منطقه تسلط یافتند. معارضان مسلح مورد حمایت ترکیه همچنین در پی درگیری با داعش توانستند بر روستای حیمر در جنوب غرب جرابلس تسلط یابند. همچنین معارضان مسلح سوریه بر 6 روستا در بخش غربی جرابلس یعنی روستاهای الحلوانیه، تل شعیر، حمیر العجاج، البیر التحتانی، البیر الفوقانی و طریخم تسلط یافتند. این شورشیان همچنین بر 2 روستا در منطقه واقع در شرق شهرک الراعی از توابع منطقه الباب تسلط یافتند که به این ترتیب راهی را مقابل آنها باز می‌کند که مخالفان را به شهرک الراعی در شمال حلب وصل می‌کند. این تحول باعث می‌شود آنها به طور کامل بر نوار مرزی بین ترکیه و سوریه تسلط پیدا کنند.
حضور هلال‌احمر ترکیه در جرابلس
با گذشت 5 روز از تجاوز نظامی ارتش ترکیه به شمال استان حلب سوریه با استقرار نیروهای هلال‌احمر این کشور در شهر جرابلس گام دوم برای اشغال دائمی آن برداشته شده است.  بنابر این گزارش، شاخه رسانه‌ای گروه لشکر حمزه وابسته به تروریست‌های تکفیری ارتش آزاد با انتشار تصاویری از حضور 50 تن از عناصر هلال‌احمر ترکیه در شهر جرابلس سوریه تحت عنوان امدادرسانی به ساکنان آن خبر داده است. گفته می‌شود ده‌ها تریلی حامل تجهیزات پزشکی و تدارکات غذایی توسط ترکیه به داخل شهر جرابلس منتقل شده و همزمان ارتش ترکیه اقدام به انتقال 100 دستگاه تانک، نفربر و خودروی زرهی به آن کرده است. این در حالی است که براساس موازین حقوق بین‌المللی این اقدام ترکیه تجاوز رسمی و اشغال خاک کشور همسایه محسوب می‌شود. روز شنبه، بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه بر ادامه حضور در خاک سوریه به مدت نامحدود تاکید کرده بود. این در حالی است که در ابتدای ورود نیروهای نظامی این کشور به خاک سوریه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری آن از محدود بودن عملیات خبر داده بود.
هشدار فرانسه به ترکیه
همزمان با تشدید عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه، پاریس به آنکارا درباره اقدام علیه کردهای سوریه هشدار داد. ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه لوموند با بیان اینکه «ورود آشکار ترکیه به مبارزه علیه داعش و هدف قرار دادن آن، مساله مثبتی است»، افزود: اقدام ترکیه در تامین امنیت مرزهایش مشروع است اما باید به خشونت و وسوسه احتمالی اقدام علیه کردهای سوریه توجه شود. وزیر خارجه فرانسه گفت: ما پ‌ک‌ک و حملاتش را در ترکیه محکوم می‌کنیم اما در سوریه نیروهای نظامی کرد به شکل موثری با داعش مبارزه می‌کنند.
تظاهرات کردها علیه ترکیه
از سوی دیگر، صدها تن از کردهای ساکن شهر عین‌العرب با برگزاری تظاهرات گسترده حملات ترکیه به شمال سوریه را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با  سردادن شعار و حمل دستنوشته‌هایی حملات اخیر ارتش ترکیه به شمال سوریه را که از عصر شنبه شدت گرفته، محکوم کردند. تظاهرکنندگان با تجمع در نزدیک گذرگاه «مرشد پینار» در مرز سوریه با ترکیه تجاوزات ارتش ترکیه را محکوم کردند. خبرگزاری کردزبان هاوار نیز گزارش داد که در این تظاهرات شعارهایی برای آزادی عبدالله اوجالان، رهبر محبوس کردها نیز سر داده شد.

Page Generated in 0/0050 sec