printlogo


کد خبر: 162868تاریخ: 1395/6/9 00:00
آخرین پایش‌های حیات‌وحش حاکی از باقی‌ماندن تنها 2 ماده یوزپلنگ ایرانی در کشور است
یوز ایرانی در آستانه انقراض
ارسال نامه به رئیس‌جمهور برای انجام اقدامات حفاظتی به شکل اورژانسی

گروه اجتماعی: «وضع یوزپلنگ ایرانی بسیار نگران‌کننده و در یک قدمی انقراض است». مرتضی اسلامی‌دهکرد، مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی با بیان این مطلب عنوان کرد: برخلاف آنچه فکر می‌کنیم وضع یوزپلنگ ایرانی بسیار نگران‌کننده است. وی خاطرنشان کرد: از سال 90، برنامه پایش حمایت از یوزپلنگ ایرانی در حال انجام است که هر 2 سال یکبار این پایش صورت می‌گیرد و بهترین روش استفاده از دوربین‌های تله‌ای است.
شناسایی تنها 2 ماده یوز!
به گزارش «وطن‌امروز» اسلامی با اشاره به تعداد یوزهای ماده در کل کشور ادامه داد: در حال حاضر در کشور 2 یوز ماده شناسایی شده و یوز ایرانی یک گام تا انقراض فاصله دارد. مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی با اشاره به زیستگاه‌های یوزهای ایرانی یادآور شد: زیستگاه‌های شمالی کشور وضع بهتری نسبت به زیستگاه‌های جنوبی دارد، چرا که در زیستگاه جنوبی استان یزد در 3 سال گذشته هیچ زادآوری از یوزها گزارش نشده است. وی تصریح کرد: در زیستگاه شمالی نیز سال گذشته 7 یوز شناسایی شده که در ابتدای امسال یک ماده یوز با اهمیت در حاشیه جاده تصادف کرد و کشته شد. به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی، با توجه به این شرایط در 3 تا 4 سال آینده به طور قطع یوز ایرانی منقرض خواهد شد. اسلامی‌دهکرد افزود: فعالیت‌های زیادی در این سال‌ها برای جلوگیری از انقراض یوز ایرانی شکل گرفته است که اگر این فعالیت‌ها نبود به طور قطع تاکنون یوزپلنگ ایرانی منقرض شده بود.
درخواست از رئیس‌جمهور
وی با اشاره به عوامل انقراض این‌گونه بیان داشت: مهاجرت و جابه‌جایی یوزپلنگ یکی از عوامل انقراض این‌گونه است که به لحاظ ژنتیکی برای یوزپلنگ‌ها مناسب است اما برای حفاظت آنها مناسب نیست. همچنین وجود جاده و فعالیت معادن زغال‌سنگ و سنگ آهن در مناطق حفاظت شده از دیگر عوامل انقراض این‌گونه ملی است. مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی با اشاره به راه‌اندازی کمپین حمایت از یوزایرانی و ثبت یوزایرانی در تقویم ملی خاطرنشان کرد: امسال کمپینی در زمینه حمایت از یوزایرانی راه‌اندازی کرده‌ایم و طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست کردیم برای این‌گونه در حال انقراض، اقدامات حفاظتی به شکل اورژانسی انجام شود.
پویش حفاظت از یوزپلنگ ایرانی
انجمن یوزپلنگ ایران «پویش مردمی یوزپلنگ ایرانی» را با هدف جمع‌آوری امضا در حمایت از این‌گونه نادر جانوری برای ارسال به مدیران مربوط ایجاد کرده و خواستار پیوستن دوستداران محیط‌زیست به این پویش شده است.
اسلامی در این‌باره عنوان کرد: با توجه به وضعیت نگران‌کننده یوزپلنگ‌ها در کشور انجمن یوزپلنگ ایرانی نامه‌ای در قالب کمپین مردمی حفاظت از یوزپلنگ تهیه کرده و آن را در سایت این پویش به نشانی http://cheetahday.com قرار داده است. وی از مردم و دوستداران محیط‌زیست درخواست کرد وارد این سایت شوند و نامه را امضا کنند تا به دست مدیران برسد تا برای نجات این گربه‌سان ارزشمند اقدامی انجام شود.
مهلت یک ماهه برای جمع‌آوری امضا
اسلامی افزود: این نامه به مدت یک ماه روی این سایت قرار دارد و مهلت امضا تا 9 مهرماه است و پس از آن، یک رونوشت از امضاهای جمع‌آوری شده برای دفتر ریاست‌جمهوری، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند عربستان، عراق، ایران، ترکمنستان، افغانستان و هندوستان زمانی میزبان یوزپلنگ آسیایی بودند اما متاسفانه به دلیل شکار و تخریب زیستگاه، این دونده زیبا در تمام کشورهای آسیایی منقرض شده و اکنون تعداد بسیار اندکی از آنها تنها در کشور ما باقی مانده است که آن نیز رو به انقراض است. به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی، در این نامه اتخاذ تدابیری مانند ممانعت از احداث و اجرای هرگونه طرح عمرانی و بهره‌برداری از قبیل جاده و معدن در زیستگاه‌های یوزپلنگ، افزایش تعداد محیط‌بانان و بهبود تجهیزات آنها در زیستگاه‌های یوزپلنگ، تحت حفاظت قراردادن مسیرهای مهاجرتی یوزپلنگ، ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها برای جلوگیری از تصادف یوزپلنگ با خودروهای عبوری، مشارکت دادن جوامع محلی در موضوع طبیعت‌گردی و حفاظت از زیستگاه‌ها مورد درخواست قرار گرفته است.


Page Generated in 0/0070 sec