printlogo


کد خبر: 162884تاریخ: 1395/6/9 00:00
«شب شاعر» به پاسداشت بیژن ارژن رفت
سالک واصل و نیمای رباعی

بیست‌وهفتمین نشست از ‌برنامه‌های «شب شاعر» اختصاص به بیژن ارژن داشت که عصر روز یکشنبه در سازمان
هنری- رسانه‌ای اوج برگزار شد. به گزارش مهر، در این برنامه شاعران هر کدام از نگاه و زاویه‌ای متفاوت به شاعرانگی و زندگی شاعری پرداختند که احساسی شیرین را در مجموعه رباعی‌هایی چون «چهل کلید» به وجود آورد.
تجسم رباعی در بیژن ارژن
مصطفی علیپور نخستین شاعری بود که در وصف بیژن ارژن گفت: بیژن ارژن رباعی مجسم است و نمی‌دانم از کجای رباعی‌اش بگویم. آنهایی که او را می‌شناسند، می‌دانند که فقط رباعی نگفته و در قالب‌هایی چون شعر نیمایی هم سروده ولی نمی‌دانم چرا برای من مساوی با رباعی است. این شاعر ادامه داد: از دهه ۶۰ و سال‌های بعد از انقلاب که شاعران ما گونه‌ای از تحول را وارد قالب رباعی کردند، می‌توانم با قاطعیت بگویم اگر تاریخ ادبیات معاصر ما بخواهد سیر تحول رباعی را بررسی کند با هیچ عذری نمی‌تواند از رباعی‌های بیژن ارژن بگذرد. علیپور افزود: اگر رباعی‌سرایان ما در سال‌های بعد از انقلاب با حکمت و اندیشه نقطه عطفی در این قالب درست کردند، مرکز تاثیرگذارتر از این نقطه عطف، بیژن ارژن است و تردید ندارم یکی از موثرترین رباعی‌سرایان شعر امروز ما است. گزینش رباعی‌های او بسیار سخت است چون در هر کدام یک کار فرمی و محتوایی جدید انجام داده است.
سالک واصل و نیمای رباعی
کیومرث عباسی‌قصری شاعری دیگر بود که به خوانش غزلی درباره ارژن پرداخت و سپس مهدی مظاهری از دوستان این شاعر گفت: شخصیت بیژن ارژن به قدری بزرگ است که گاهی شعر را در حاشیه قرار می‌دهد. برخی او را به عنوان سالک واصل می‌شناسند، هم در حوزه فردی، هم اخلاق عمومی. وی افزود: ارژن نیمای رباعی است و اندیشه، خیال و تصویرگری‌ای که از او می‌شناسیم نه پیش از او سراغ داریم و نه در کسی در این روزگار یافته‌ایم. ارژن در مواجهه با رباعی روشی دارد که افرادی را که به سرودن رباعی مشهورند، به خود مشغول کرده است.
کلاهی که بر سر روشنفکرها رفت!
در ادامه نشست «شب شاعر» در پاسداشت بیژن ارژن، نوبت به یوسفعلی میرشکاک رسید که عنوان کرد، ارژن احیاکننده تفکر عرفانی قرن‌های چهارم و پنجم است. میرشکاک درباره شاعر رباعی‌ها افزود: ارژن با رباعی‌ها و اشعارش بر سر حجم‌گراها و روشنفکرها کلاهی گذاشته که ۲۰۰ سال طول می‌کشد از آن دربیایند. میرشکاک در ادامه سخنانش به زبان لری سخنانی گفت و شعری درباره شخصیت حضرت زهرا(س) خواند.
شاعری متواضع
میلاد عرفان‌پور نیز در این برنامه گفت: از وقتی آقای ارژن را می‌شناسم تواضع و کوچک‌نوازی‌اش از ویژگی‌های ثابت او بوده و هست و امروز هم یکی از متواضع‌ترین شاعران ایران است. او در رباعی یکی از سرمشق‌های من است و سرمایه‌ای که به ثروت این قالب شعری اضافه کرده بیش از دیگران است. وی افزود: باید بیژن ارژن و امثال او را به نسل جوان معرفی کنیم.
یک هیچ درشت
سخنران پایانی این برنامه بیژن ارژن بود که گفت: من واقعا حرفی برای گفتن ندارم و خجالت می‌کشم و برای‌تان یک رباعی می‌خوانم:
من نیستی است در جهانی که منم
یک هیچ درشت آن چنانی که منم
دره یعنی نیستی بین دو هست
این است تمام داستانی که منم
در پایان برنامه توسط وهب همدانی، فرزند سردار شهید حسین همدانی که در مراسم حضور داشت، از بیژن ارژن تقدیر به عمل آمد و سپس وهب همدانی طی سخنانی گفت: طی سال‌های گذشته مفهوم ارزشمندی به نام مدافعان حرم به ارزش‌های انقلاب اضافه شده است. وی افزود: این مفهوم جای کار بسیاری در حوزه ادبیات و هنر دارد. بسیاری از مدافعان حرم از همین جوانانی هستند که خیلی‌ها آنها را متهم می‌کنند آداب و رسوم را زیر پا می‌گذارند. در این مراسم، فاضل نظری، علیرضا قزوه، یوسفعلی میرشکاک، مصطفی علیپور، کیومرث عباسی‌قصری، میلاد عرفان‌پور، کامران شرفشاهی، وهب همدانی و... حضور داشتند. گفتنی است بیست و هفتمین شب شاعر در حالی برگزار شد که پیش از این بسیاری از چهره‌های فرهیخته هنری و ادبی نظیر مرتضی امیری‌اسفندقه، ناصر فیض، محمدحسین جعفریان و... در این مراسم مورد تکریم و پاسداشت قرار گرفته‌اند.
نگاهی به شاعر از دریچه شعر
کامران شرفشاهی، یکی از شاعران به مناسبت بزرگداشت بیژن ارژن طی یادداشتی از این شاعر به عنوان انسانی متعهد یاد کرد. به گزارش مهر، در متن این یادداشت آمده است: بیژن ارژن از شاعران نام‌آشنای دیار کرمانشاه است که نام او با رباعی گره خورده است و این نکته بی‌تردید به سبب شیوه بیان و مضمون‌پردازی‌های خاص اوست. رباعیات ارژن نخستین بار به همت روانشاد دکتر قیصر امین‌پور در نشریه سروش به چاپ رسید و از همان آغاز با استقبال اهل قلم روبه‌رو شد. در سال ۱۳۷۷ نخستین مجموعه شعر او که دفتری از رباعی‌های برگزیده‌اش بود، با عنوان «پیراهنی از آه برایت دارم» توسط نشر باغ ابریشم کرمانشاه چاپ و منتشر شد و پس از آن کتاب‌های «رنگ انار ۱۳۸۲» (رباعی، غزل و فراغزل)، «بی‌هم‌شدگان ۱۳۸۴» (رباعی)، «چهل کلید» (گزیده اشعار) و «چارانه‌ها» (رباعی) از او چاپ و منتشر شده است.


Page Generated in 0/0059 sec