printlogo


کد خبر: 162921تاریخ: 1395/6/9 00:00
حقوق‌بان!
حسن روحانی: اگر کسی حقوق غیرعادلانه گرفته است نباید در قوه‌قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم!

گروه سیاسی: در شرایطی که ماجرای فیش‌های نجومی به مرحله برخورد قانونی رسیده و این مطالبه حداکثری مردم در این پرونده است، به نظر می‌رسد دولت و شخص حسن روحانی تمایلی به برخورد قضایی با صاحبان فیش‌های آلوده ندارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، روحانی صبح دیروز در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی به موضوع فیش‌های نجومی اشاره کرد. او این بار نیز به گونه‌ای سخن گفت که نمی‌توان از آن اراده دولت برای برخورد قاطع با صاحبان فیش‌های نجومی را برداشت کرد. روحانی در این بخش از اظهاراتش به نوعی به قوه‌قضائیه نیز حمله کرد. رئیس‌جمهور گفت: دولت در برخورد با فساد به ریشه‌ها می‌پردازد و در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز دولت به ریشه‌ها پرداخت تا ضمن وجود قانونی شفاف، مقام  ذی‌نفع نتواند تصمیم‌گیر باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند. با بگیر و بند و اینها فساد حل نمی‌شود، باید با ریشه‌های فساد برخورد کنیم. اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است، فکر نکنیم باید در قوه‌قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم! اول از چوبه‌ دار شروع می‌کنیم بعد پایین می‌آییم، در حالی که باید قانون را درست کنیم. او ادامه داد: مشکل حقوق‌هایی که مطرح شده، مشکل یک قوه یا 2 قوه نیست، بلکه سراسری است و تا زمانی که در کشور قوانین، مقررات، پرداخت‌ها و درآمدها شفاف نیست و همچنین بخش‌های خصولتی وجود دارد، فساد و مشکل نیز وجود خواهد داشت و حل نمی‌شود. ضروری است سیستم را از بنیان اصلاح کنیم.
این اظهارات حسن روحانی در حالی است که روز یکشنبه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه از عدم برخورد قاطع دولت با پدیده فیش‌های حقوقی بشدت انتقاد کرد و گفت دولت هنوز حتی یک پرونده نیز در این‌باره به قوه‌قضائیه ارسال نکرده است.  اژه‌ای درباره آخرین وضعیت بررسی فیش‌های حقوقی گفت: براساس آنچه نقل شده، دولت اظهار داشته الان مجموعاً 15 نفر را عزل یا جابه‌جا کرده یا از آنها خواسته استعفا کنند. همچنین یکی دیگر از کارهای دولت این بود که مصوبه‌ای را برای تعدادی از مسؤولان و مدیران بخشنامه کرد که حق ندارند بیشتر از یک سقف مجاز دریافتی داشته باشند. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه دولت گفته بود سعی می‌کنیم کسانی را که متخلف هستند و جرمی مرتکب شده‌اند به دستگاه قضا معرفی کنیم، گفت: تا این لحظه یک مورد هم از سوی دولت به دستگاه قضا معرفی نشده و گزارشی هم نیامده مبنی بر اینکه کسی پولی را که به‌ناحق دریافت کرده بازگردانده باشد. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: حداقل برای من این سوال مطرح است: واقعاً 15 نفر بودند که حقوق غیرشرعی و غیرقانونی دریافت کرده بودند؟ من نمی‌گویم 15 نفر بیشتر است یا کمتر، سوال من این است ملاک انتخاب برای این 15 نفر چیست؟ اگر ملاک فقط مبلغ بالا بوده که ما خبر داریم تعداد این افراد بیشتر است، اگر ملاک دریافت حق‌الجلسه یا وام‌های سنگین با بهره یک درصد بوده که باز هم تعداد بیشتر از 15 نفر است. اژه‌ای گفت: اگر هیچکدام از اینها ملاک نبوده، بیان کنند تا من که امروز مسؤول جزئی در این کشور هستم برایم شفاف‌سازی شود، چرا که تا الان چیزی برای من روشن نشده است. اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: به نظر من قوه‌قضائیه هم در این موضوع شتابی را که باید داشته باشد نداشته و کار ویژه‌ای که باید انجام می‌شده صورت نگرفته است. وی گفت: قوه‌قضائیه اقدامی کرد و نامه‌ای به دستگاه‌های مختلف نوشت که لیست افرادی را که دریافت‌های بالا داشتند ارائه کنند، برخی دستگاه‌ها گزارش‌هایی دادند اما دیدیم مثلاً فلان فرد فیش حقوقی یک جا را داده در حالی که از 3 جای دیگر هم حقوق می‌گیرد. وی ادامه داد: به همین جهت سازمان بازرسی کل کشور وارد شد تا هم در مقام راستی‌آزمایی خوداظهاری‌ها برآید و هم اسناد و مدارک جدیدی به دست آورد. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: گاهی دریافت‌های حقوقی به دلیل یکسری اقدامات متقلبانه صورت می‌گیرد، البته من براساس فرضیات می‌گویم؛ مثلاً شرکت یا بانکی سودده نیست و مدیران آن با یک فعل و انفعالاتی تراز آن بانک یا شرکت را مثبت نشان می‌دهند تا بتوانند پاداش بگیرند که اگر این باشد جرم و خلاف قانون است. وی کار دیگر قوه‌قضائیه را بررسی آیین‌نامه‌های تنظیم‌شده عنوان کرد و گفت: باید مشخص می‌شد آیین‌نامه‌هایی که برای ارائه حقوق‌ها تنظیم شده قانونی بوده یا خیر. زمانی که سقف و کف برای پرداخت حقوق مشخص می‌شود یعنی اگر کسی کار فوق‌العاده‌ای انجام داد باید به او سقف را پرداخت کنند، به همین دلیل قوه‌قضائیه بررسی می‌کند چرا همه باید سقف حقوق را دریافت کنند. سخنگوی قوه‌قضائیه تاکید کرد: به نظرم می‌رسد فرصت کافی بوده و ما هم نامه نوشتیم اگر کسانی فکر می‌کنند پول ناحق دریافت کرده‌اند آن را بازگردانند، بنابراین اگر دستگاه قضا وارد شد، عده‌ای را احضار کرد و گفت باید مجازات شوند گله‌ای نشود و نگویند می‌خواستند با دولت یا یک جناح برخورد کنند. اژه‌ای خاطرنشان کرد: به نظرم یک اتمام حجت کافی در بحث فیش‌های حقوقی صورت گرفته است.
به‌رغم اظهارات صریح معاون اول قوه‌قضائیه درباره برخی اهمال‌کاری‌های دولت در راستای رسیدگی قانونی به پرونده فیش‌های نجومی اما به نظر می‌رسد دولت تمایلی برای رسیدگی قضایی به این ماجرا ندارد. اگرچه به نظر نمی‌رسد قوه‌قضائیه به دنبال تنبیه بدنی صاحبان فیش‌های نجومی با چوب و شلاق باشد اما این اظهار نظر روحانی که نباید صاحبان فیش‌های نجومی را با چوب و شلاق زد یا اظهارنظر اغراق‌آمیز او درباره دار زدن صاحبان فیش‌های نجومی نشان می‌دهد آقای رئیس‌جمهور به نوعی در مقابل برخورد قضایی با صاحبان فیش‌های نجومی ایستاده است.
کفران برجام = عذاب الهی!
حسن روحانی در ادامه این سخنرانی یک اظهارنظر قابل تامل دیگر درباره برجام مطرح کرد. او این بار گفت که برجام به عنوان دستاورد دولت او طی 3 سال گذشته کفایت می‌کند. روحانی طی ماه‌های اخیر و همزمان با اوج گرفتن اعتراضات داخلی نسبت به بی‌نتیجه بودن برجام، شیب حمایت‌ها از برجام را بیشتر کرده است. به گزارش فارس،  پس از آشکار شدن ماجرای ضعف تیم مذاکره‌کننده ایرانی در گرفتن تضمین‌های محکم از طرف مقابل برای برداشته شدن تحریم‌های بانکی، مسؤولان دولتی تلاش کردند برای برجام کسب وجهه کنند. آنها ابتدا مدعی شدند برجام سایه جنگ را از سر کشور دور کرد و در ادامه حسن روحانی درباره فضایل اخلاقی(!) برجام مطالبی را مطرح کرد. روحانی دیروز نیز درباره برجام صحبت کرد و گفت برجام  حتی اگر تنها دستاورد دولت او طی 3 گذشته بوده باشد، باز هم برای دولت او کفایت می‌کند. روحانی البته این بار نیز منتقدان را مورد هجمه قرار داد و آنها را حسود و کودک نامید! او با اشاره به اینکه اگر دولت کاری جز برجام یا طرح تحول سلامت نکرده بود، برای دستاورد 3 ساله کافی بود، اظهار داشت: معنای برجام این است که قدرت سیاسی‌مان را به رخ دنیا و قدرت‌های بزرگ کشیدیم. اینکه دیپلمات‌های کشور موفق شدند قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کنند، برای تاریخ کشور بس است. روحانی ادامه داد: کدام کشور بوده است که 7 قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت را بدون اینکه یک روز اجرا کند، با قدرت دیپلماسی آنها را لغو کند؟ باید به ایستادگی ملت و کار مخلصانه دیپلمات‌های کشورمان افتخار کنیم و رفتار کودکانه، از روی حسد و حزبی و جناحی عمل کردن ما را از وظایف اصلی منحرف نکند. وی با تأکید بر اینکه اگر کفران نعمت کنیم عذاب خدا نازل می‌شود، ادامه داد: مگر می‌شود انسان در برابر خدمت عده‌ای مخلص شکرگزار نباشد؟ امروز دیوارهای تحریم خراب شده و شرایط بانکی و مالی سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات کالا و خدمات سهل و آسان‌تر شده است. اگر 100 مشکل وجود داشت امروز 90 تای آنها
حل شده است.
رضایت از وضعیت اقتصادی!
این نوع نگاه روحانی به برجام و نیز پدیده فیش‌های نجومی به مقوله بازار هم رسید. او در این‌باره به‌گونه‌ای سخن گفت که نشان می‌دهد از وضعیت بازار و اقتصاد رضایت دارد. روحانی  با اشاره به ثبات اقتصادی و همچنین آرامش بازار سهام، ارز، طلا و کالا، ادامه داد: اگر در این دولت هیچ کاری صورت نگرفته بود جز ثبات و آرامش بازار کافی بود. باید قدردان آرامش کنونی در بخش اقتصادی و مالی کشور باشیم. در طول 3 سال گذشته نرخ تورم ماه به ماه کاهش یافت و از تورم 45 درصد به زیر 8 درصد در نقطه به نقطه رسیدیم که این امر عظیم و بزرگ در تاریخ کشور سابقه نداشته است. روحانی با اشاره به آمار رشد اقتصادی 4/4 درصدی در 3 ماهه نخست سال جاری، افزود: ان‌شاءالله در سال 95 شاهد رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود. روحانی پس از این تصویرسازی از وضعیت کشور، آنگاه به رسانه‌های منتقد پرداخت و مانند همیشه از آنها بشدت انتقاد کرد. او در این سخنرانی با بیان اینکه چرا عده‌ای به امید مردم لطمه می‌زنند، گفت: چرا عده‌ای با پول بیت‌المال و از روزنامه و خبرگزاری‌ که با پول بیت‌المال است به امید ملت لطمه می‌زنند، این به نفع چه کسی جز دشمن است؟


Page Generated in 0/0051 sec