printlogo


کد خبر: 162923تاریخ: 1395/6/9 00:00
صدور ویزای اربعین در 20 نقطه کشور

گروه اجتماعی: تمهیدات سازمان حج و زیارت برای جلوگیری از آشفتگی و ناهماهنگی در اعزام زائران به عتبات در ایام اربعین اعلام شد. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره برنامه‌های مراسم اربعین امسال و تمهیدات اندیشیده شده، بیان داشت: به منظور ارتقای خدمات‌دهی، مراسم اربعین ۳ سال گذشته را آسیب‌شناسی کردیم و با شناسایی نقاط ضعف، برای هر کدام راهکاری در نظر گرفتیم. به عنوان مثال معابر مرزی کشور ما با کشور عراق محدود است، بنابراین با دریافت آمار از نیروی انتظامی، وزارت کشور و مرزبانی، از ظرفیت هر یک از مرزها آگاه شدیم، با مطلع شدن از این ظرفیت‌ها، داده‌های آماری را در قالب نرم‌افزار سماح ارائه کردیم. به گزارش ایلنا، وی خاطرنشان کرد: زائرانی که ثبت‌نام می‌کنند باید تاریخ ورود و خروج خود را مشخص کنند؛ در این بین اگر تاریخی که زائر مشخص می‌کند در پیک ترافیک جمعیتی در مرز مورد نظر باشد، سامانه سماح با پردازش اطلاعات و داده‌ها، تاریخ جدیدی را به صورت خودکار به زائر پیشنهاد می‌کند که این کار از بروز مواردی مانند ازدحام جمعیت در مرزها جلوگیری خواهد کرد.
20 محرم آغاز اعزام زائران
وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که امسال حدود ۲ میلیون نفر از ایران به عتبات مشرف شوند، افزود: توصیه ما این است که زائران ثبت‌نام را موکول به روزهای آخر نکنند. در حال حاضر ظرفیت مرزها  آزاد است و زائر می‌تواند مرز مورد نظر خود را برای خروج و بازگشت مشخص کند.  اوحدی درباره زمان آغاز اعزام‌ها گفت: اعزام‌های ما امسال از ۲۰ محرم شروع می‌شود و تا ۱۷ صفر ادامه خواهد داشت و به همان میزان موکب، ایستگاه صلواتی و خدمات بهداشتی- درمانی در نظر گرفته‌ایم. رئیس سازمان حج و زیارت درباره صدور ویزای زائران یادآور شد: فرآیند صدور ویزا با وزارت امور خارجه است و هنوز تفاهمنامه با وزارت امور خارجه به امضا نرسیده است. ما جدول زمانبندی و پیشنهادی خود را ارائه داده‌ایم که زمان پیشنهادی ما  از اول مهر، یعنی ۲ ماه پیش از  اربعین است و امیدواریم با امضای تفاهمنامه در ۲۰ نقطه کشور ویزا صادر شود. این در حالی است که سال پیش در ۱۲ نقطه ویزا صادر شد.
مرز مهران مختص تردد زائران13 استان
اوحدی همچنین اظهار داشت: 75 درصد از زائران عتبات عالیات مرز مهران را به عنوان مرز تردد خود انتخاب می‌کنند و به همین دلیل لازم بود برای ساماندهی حجم عظیم زائران و برای ارائه خدمات مطلوب‌تر سهمیه‌بندی صورت گیرد. رئیس سازمان حج و زیارت کشور تصریح کرد: با توجه به سیل عظیم متقاضیان تصمیم گرفته شد تنها زائران 13 استان کشور بتوانند برای شرکت در مراسم اربعین این مرز را انتخاب کنند. وی افزود: برای استقرار کنسولگری عراق در ایلام رایزنی‌هایی انجام شده است که براساس وعده‌های داده شده این کنسولگری تا نیمه دوم مهرماه در ایلام مستقر می‌شود. بنا بر اظهارات اوحدی، هم‌اکنون در سامانه سماح که سامانه رسمی برای ثبت‌نام شرکت در مراسم اربعین است بیش از 100 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: 3 مرز مهران، چزابه و شلمچه برای اعزام زائران در ایام منتهی به اربعین در نظر گرفته شده است. اوحدی یادآور شد: مراحل صدور ویزا در کنسولگری‌های عراق در شهرهای مشهد، اهواز، کرمانشاه و تهران نیز در چند روز آینده آغاز می‌شود و امیدواریم تا نیمه دوم مهرماه براساس رایزنی‌های انجام شده کنسولگری عراق در شهر ایلام نیز استقرار یابد.


Page Generated in 0/0054 sec