printlogo


کد خبر: 162950تاریخ: 1395/6/10 00:00
سفر زن پرحاشیه به تهران

مجید مظفری: سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه که به دعوت معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به تهران سفر کرده است، سیاستمدار فرانسوی و از اعضای برجسته حزب سوسیالیست است.
وی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه (۲۰۰۷) نامزد حزب سوسیالیست بود و به همراه نیکلا سارکوزی به دور دوم راه یافت. در پایان وی با کسب ۴6 درصد آرا در مقابل ۵۳ درصد (برای سارکوزی) شکست خورد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه، پدر 4 فرزند رویال است. او از سال ۲۰۱۴ وزیر محیط زیست و انرژی است. تعدادی از رؤسای شرکت‌های مطرح فرانسوی در حوزه محیط زیست و انرژی بویژه انرژی‌های نو، آلودگی‌های زیست‌محیطی و آب، سگولن رویال را در این سفر 3 روزه همراهی می‌کنند. گفته شده است ملاقات با معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت در کارگروه ملی تغییرات آب و هوا، نشست با خبرنگاران و بازدید از دریاچه ارومیه بخشی از برنامه‌های سفر وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه به تهران است. این سفر در حالی است که رویال حاشیه‌های بسیار زیادی را در سال‌های اخیر در فرانسه داشته و مهم‌ترین آنها جدایی وی از فرانسو اولاند، رئیس‌جمهور این کشور و اتفاقاتی بود که پس از جدایی وی برای زندگی خصوصی اولاند رخ داد.
البته نکته‌ای که این موضوع را حساس‌تر کرده بذل توجهی است که بی‌بی‌سی فارسی به این موضوع نشان داده و انتشار این خبر و برنامه‌هایی را که سگولن رویال در ایران دارد در صدر اخبار خود قرار داده و خود به خود این سوال را پدید می‌آورد که چرا سفر چنین شخصی به ایران آن هم در این زمان می‌تواند برای شبکه‌ای شبه‌جاسوسی مثل بی‌بی‌سی اهمیت داشته باشد؟
البته چیزی که در این ایام سفر این زن مرموز دولت فرانسه و مطلقه فرانسوا اولاند را جالب‌تر می‌کند، تحرکات چند وقت اخیر سفارت فرانسه و شخص سفیر است که کمتر از 3 ماه از مدت ماموریت وی در ایران می‌گذرد.
«فرانسوا سِنِمو»ی ۵۹ ساله که یک دیپلمات کارکشته و مجرب فرانسوی است قبل از آمدن به ایران ۴ سال مدیر کل اطلاعات سازمان اطلاعات خارجی فرانسه بوده و در این مدت در ایران تحرکات مشکوکی از طرف این سفارت بروز کرده است به عنوان مثال چند هفته پیش یکی از دیپلمات‌های سفارت فرانسه در یکی از استان‌های مرزی از پادگان‌های نظامی اقدام به عکسبرداری کرده‌ است یا اخیرا خبری در برخی خبرگزاری‌ها درباره برنامه‌های فرهنگی سفارت فرانسه برای هنرمندان ایرانی و جذب و بورسیه آنها برای سفر به فرانسه منتشر شد که در جای خود بسیار سوال‌برانگیز بود؛ اقدامی که اولا باعث می‌شود سفارت فرانسه یک پایگاه داده کامل از رزومه‌های هنرمندان ایرانی داشته باشد تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کند و به نوعی برنامه نفوذ فرهنگی و اجتماعی را تسهیل می‌کند، ثانیا آن دسته از هنرمندانی که بورسیه می‌شوند پس از بازگشت از فرانسه تحت تاثیر آموزش‌ها و فرهنگ غربی، با استحاله‌ای که ممکن است برای ایشان در اعتقادات و باورهای‌شان رخ دهد تبدیل به پیاده‌نظام دشمن در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی خواهند شد.
این اقدامات و همچنین نشست سران گروهک تروریستی منافقین در فرانسه و حمایت‌های بی‌دریغ مادی و معنوی دولت فرانسه از منافقین در طول سال‌های گذشته را اگر در کنار هم قرار دهیم، پازلی تکمیل می‌شود که شاید توجیه و استدلال مناسبی برای حضور و سفر این عضو دولت فرانسه به ایران داشته باشیم، البته لازم به ذکر است چند سال پیش در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری فرانسه که رویال هم نامزد حزب سوسیالیست بود منافقین در مقر خود در پادگان اشرف عراق طی همایشی حمایت‌های بی‌شائبه‌ای را از وی به عمل آوردند و مبالغ کلانی را برای هزینه تبلیغاتی وی صرف کردند. با این تفاسیر پرسش اصلی از سرکار خانم ابتکار که متاسفانه در طول دوره تصدی ایشان بر مسند ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، سیاسی‌کاری جای خود را به وظیفه اصلی این سازمان یعنی حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست داده، این است که آیا واقعا سفر چنین شخصی و در مقطع زمانی فعلی گامی برای حفظ محیط زیست کشور است یا پوششی برای حضور یک شخصیت سیاسی برای نفوذ و اقدامات ضدامنیتی در کشور؟


Page Generated in 0/0052 sec