printlogo


کد خبر: 162954تاریخ: 1395/6/10 00:00
بانک

رتبه‌بندی بانک‌ها از آبان‌ماه امسال
«رتبه‌بندی بانک‌ها آبان‌ماه آغاز می‌شود.» این خبری بود که دیروز معاون نظارتی بانک مرکزی در بیست‌وهفتمین همایش بانکداری اسلامی در جمع مدیران عامل بانک‌ها اعلام کرد. بنا به این گزارش، بیست‌وهفتمین همایش بانکداری اسلامی دیروز با عنوان «تعامل نظام بانکداری بدون ربا با بانکداری بین‌الملل» آغاز شد. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم حذف ربا از فعالیت‌های بانکی را مهم‌ترین رکن بانکداری اسلامی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، سعی در حذف ربا از فعالیت‌های بانکی خود کرده است. وی بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات را از ضرورت‌های تحقق دورنمای بلندمدت بانکداری اسلامی در نظام بانکی ایران دانست و افزود: وجود قوانین و مقررات مناسب، عنصری مهم در تحقق بانکداری اسلامی است که البته نیازمند سایر عناصر لازم برای اجرای درست و دقیق آن است. تنظیم و تدوین قوانین و مقررات مناسب برای انطباق فعالیت‌ها، محصولات و خدمات نظام بانکی با شریعت، رفع موانع قانونی و مقررات زائد در مسیر تحقق بانکداری اسلامی در شبکه بانکی و ارتقای بستر قانونی برای فعالیت گسترده‌تر در زمینه بانکداری بین‌المللی از جمله راهبردهای قابل اجرا در زمینه قوانین و مقررات است. در ادامه، فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی عدم کارایی مناسب نظارت است،‌ اظهار داشت: در همین راستا اقداماتی برای ارتقای سطح نظارت بانک مرکزی آغاز شده است. یکی از آنها ایجاد ساختار جدید نظارت بر سیستم بانکی براساس طرحی است که با همکاری پژوهشکده پولی یا بانکی بانک مرکزی طراحی شده است. وی افزود: در این طرح ۸ رکن نظارتی در نظر گرفته شده که با ابزارهای کمی و کیفی و اعداد و ارقام سطح استاندارد و ریسک بانک‌ها را مشخص می‌کند. معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: این ارکان عبارت است از: کربنکینگ، بنگاهداری، سودآوری یا پایداری سود، توان ایفای تعهدات، کیفیت دارایی‌ها و سود، اقدامات اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعات. حیدری با بیان اینکه ۱۶۸ سنجه برای رصد از عملیات بانک‌ها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این طرح بانک‌ها به 3 ‌دسته بانک‌های کم‌ریسک، بانک‌های با ریسک متوسط و بانک‌های با ریسک بالا تقسیم می‌شوند. عضو هیأت عامل بانک مرکزی گفت: این طرح از آبان‌ماه در سیستم بانکی اجرا می‌شود که براساس این طرح بانک‌ها رتبه‌بندی خواهند شد. وی تأکید کرد: با توجه به الزامات سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و لزوم دستیابی به رشد ۸ درصدی باید سیستم بانکی از استانداردهای روز برخوردار باشد. وی درباره ابلاغ صورت‌های مالی جدید افزود: براساس صورت‌های مالی جدید سود مشاع براساس قاعده استاندارد بین ذی‌نفعان بانک که سهامداران و سپرده‌گذاران هستند  تقسیم می‌شود.
 لازم نیست اسناد برنامه ششم تصویب شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این همایش اعلام کرد طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده نظام بانکی باید سالانه بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از منابع لازم برای رشد اقتصادی 8 درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه را تامین کند. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در همایش بانکداری اسلامی افزود: سالانه به ۷۲۳ هزار میلیارد تومان برای دسترسی به رشد افزایش مدنظر منابع نیاز است که در این بین سهم نظام بانکی حدود ۲۴ درصد پیش‌بینی شده است. وی در ادامه با بیان اینکه اسناد برنامه ششم بالغ بر ۲ هزار صفحه بوده و نیاز نیست نمایندگان مجلس همه آنها را تصویب کنند، گفت: در واقع نیازمند یکسری احکام هستیم که این احکام در لایحه‌ای که به مجلس ارسال شده در ۳۱ ماده بیان شده است. وی کرد: دولت در نظر دارد 37 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی را برای طرح‌های عمرانی در نظر بگیرد.

دولت بیشتر از سرمایه خود به بانک‌ها بدهکار است!
نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بیش از سرمایه خود، مطالبات معوق به سیستم بانکی دارد. محمود بهمنی در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت  با فعالان و نخبگان اقتصادی البرز با بیان اینکه دولت هنوز خود را رقیب بخش خصوصی می‌داند، افزود: توجه به بخش تولید از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مد نظر قرار گیرد. بهمنی با اعلام اینکه کشور بانک‌محور است، گفت: دولت بیش از سرمایه خود، مطالبات معوق به سیستم بانکی دارد. وی در ادامه گفت: لایحه مشکلات موجود در صنایع طی ۱۰ روز آینده به مجلس ارائه می‌شود. وی اضافه کرد: تمرکززدایی یکی از موثرترین راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است. بهمنی با تاکید بر لزوم بهبود رابطه دانشگاه و صنعت افزود: با تحقق این مهم بستر توسعه کشور بیش از پیش فراهم می‌شود.


Page Generated in 0/0137 sec