printlogo


کد خبر: 162966تاریخ: 1395/6/10 00:00
مهندس چمران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره حواشی انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر:
دنبال انحلال شورا هستند

صادق امامی: انتخابات هیات رئیسه سال چهارم و آخر دوره چهارم شورای شهر تهران روز سه‌شنبه برگزار شد و لیست اصولگرایان برای هیات رئیسه با کسب اکثریت آرا پیروز شد. بنابراین اصولگرایان به ریاست مهندس مهدی چمران مدیریت سال پایانی پارلمان شهری چهارم را برعهده خواهند داشت. سالی که آنقدر برای دولتی‌ها و دوستان اصلاح‌طلب‌شان حساس و مهم است که از روزنامه‌های داخلی تا بی‌بی‌سی فارسی بر تغییر هیات رئیسه پارلمان شهری در این سال تاکید داشتند. روز گذشته پس از انتخابات هیات رئیسه شورای شهر، فرصت کوتاهی دست داد تا با مهندس چمران درباره این انتخابات و حواشی آن  گپی بزنیم.
***
  اعضای شورای شهر تهران برای سومین بار در دوره چهارم، رای به ریاست شما دادند؛ دلیل رای اعتماد مجدد به شما از نظر خودتان چه بوده است؟
دلیل اعضا برای رای دادن به خودم را نمی‌دانم ولی شاید سیاسی‌کاری بلد نبودند. [باخنده]
  این سوال را از این جهت پرسیدم که طی چند روز گذشته تلاش‌هایی از خارج از شورا برای تغییر هیات رئیسه صورت گرفت و جلساتی با برخی اعضای شورا هم برگزار شد.
قاعدتا برای برخی، فضای قبل از انتخابات همچون فضای جنگ است. در جنگ یک عده آتش تهیه می‌ریزند و بعد حمله را شروع می‌کنند. این هجمه‌ها و فضاسازی‌ها نیز در همین راستا و با هدف تحت تاثیر قرار دادن انتخابات صورت گرفته است. البته من از اعضای شورا چنین چیزی ندیدم و انتظار هم نداشته و ندارم که در این زمین بازی کنند. متاسفانه این پروژه با محوریت دیگرانی که  خارج از شورا بودند، کلید زده شد. همان‌هایی که اعلام کردند با ورزشکاران جلسه و دیدار برگزار کردند. این اقدامات برای بنده تعجب‌آور بوده و هست که چطور می‌شود از بیرون شورا بیایند و چنین ملاقات‌هایی را با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات انجام دهند.
  شما در این زمینه اقدام خاصی انجام داده‌اید؟
ما قطعا این مساله را دنبال خواهیم کرد. طبق اطلاع بنده بعضی از اعضای شورا نیز شکایت کرده‌اند. اینکه یک نامه که در آن از برخی افراد درباره املاک سوال شده، به مساله قطعی تبدیل می‌شود و از رسانه‌ها به این شکل سر در می‌آورد که برخی این املاک را گرفته‌اند، درست نیست؛ این تهمت است. اینکه به جای سوال از افراد در این باره، موضوع به واقعیت تبدیل شود و روی آن مانور داده شود و بعد نیز عنوان «نجومی» بر آن بگذارند، انسان فکرهای دیگری می‌کند. به نظر بنده باید سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه به این مساله ورود کنند. قوه قضائیه باید بررسی کند چطور یک سوال، به خبر رسمی تایید شده تبدیل می‌شود و هزاران تحلیل روی آن گذاشته می‌شود.
 بالاخره دستگاه‌های نظارتی به این ماجرا ورود کرده‌اند.
بنده از سازمان بازرسی انتظار داشتم در این زمینه بیانیه صادر کند اما گفتند آقای اژه‌ای در این‌باره سخن خواهند گفت. آقای اژه‌ای نیز در نشست خبری خود به این مساله اشاره کردند و گفتند هیچ گزارشی در این زمینه وجود ندارد.
  شما معتقدید  اعضای شورای شهر در این پرونده نقش نداشتند؟
شاید بعضی در این ماجرا نقش داشته باشند ولی من نمی‌توانم قاطعانه در این باره سخن بگویم.
  با توجه به جنجال‌سازی اخیر آیا رای به ریاست شما بر شورای شهر تهران را می‌توان اعتماد به صداقت تفسیر کرد؟
این رای‌ها، رای اعتماد عمومی است. بر همین اساس نمی‌توان گفت آنهایی که رای نمی‌آورند، چنین شرایطی ندارند. اینطور بگویم که اعضا در رای‌گیری براساس تفکرات سیاسی رای می‌دهند. دوستان دیگر هم همگی شایستگی عضویت را داشتند که انتخاب شدند.
  در آستانه انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران، بی‌بی‌سی فارسی به نقل از یکی از اعضای شورای شهر دوره اول تهران اعلام کرد باید در سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان شورای شهر را در دست بگیرند. دلیل این اهمیت و اصرار بر تصاحب شورای شهر تهران چیست؟
می‌خواهند بار دیگر شورا را منحل کنند. اینها شورای  دوره اول را هم با همین نگاه  منحل کردند. دیدند شورای دوره چهارم با اینکه تقریبا وزن جناح‌ها با هم در حد متعادلی است، سرپاست بنابراین گفتند بیایید شورای دوره چهارم را همچون شورای دوره اول منحل کنیم. با این کار می‌خواهند اعتماد مردم از شوراها سلب شود و مشارکت مردم در انتخابات شوراها کاهش پیدا کند. اینها می‌خواهند همه آن نتایج بدی را که در انحلال شورای اول داشتند دوباره تکرار کنند.
  ماجرای اخیر درباره واگذاری مسکن در شهرداری تهران بسیار مهم است.  گویا شما معتقدید استفاده از واژه «نجومی» برای این ماجرا، با فیش‌های نجومی ارتباط دارد.
بعضی تلاش کردند از این فضا بهره‌برداری کنند. هدف آنها این بود که این بحث فیش‌های نجومی و آن جایگاه تنفرآمیزی را که بین مردم داشت، کمرنگ کرده و تحت تاثیر قرار دهند. توسط رسانه‌های‌شان مانور دادند که واگذاری نجومی املاک رخ داده است. من گفتم اگر اینها دنبال نجومی می‌گردند، مسکن‌مهر هم پروژه نجومی است و تعداد آن بسیار زیاد است! بالاخره مردم با قرض و بدهی 30 یا 40 میلیون تومان جور کردند و منزلی را تحویل گرفتند و الان این منزل بیش از 100 میلیون می‌ارزد. پس طبق تعریف و ادعای آنان این رشد هم نجومی است.
  مردم در دوره سوم و چهارم شوراها، کارآمدی مدیریت پارلمان شهری را مشاهده کردند و به این ساختار اعتماد کردند؛ شاخصه‌ها و اصول این مدیریت شهری چه بوده است؟
ما در این سال‌ها تلاش کردیم شورا بدون حاشیه و تاثیرپذیری از مسائل سیاسی روز به کار و فعالیت جدی و تخصصی خود بپردازد. ما در دوره سوم شورای شهر تهران، سال 88 و حوادث آن را گذراندیم. با اینکه در آن دوران همه به هم ریختند اما شورا در شرایطی که برخی اعضا ناراحت بودند، تصمیم گرفت با انسجام به کار خود ادامه دهد. من معتقدم باید برای همان کاری که برگزیده شدیم، تلاش کنیم و وظیفه خود را انجام دهیم. دیگران نیز وظایف خود را در بیرون شورا انجام می‌دهند.


Page Generated in 0/0140 sec