printlogo


کد خبر: 162988تاریخ: 1395/6/11 00:00
تجلیل از گرافیست فرهیخته انقلاب اسلامی در عصرانه ادبی فارس
استاد نجابتی گرافیک مذهبی را چند قدم جلو برده است

محمد‌علی رجبی‌دوانی گفت: قصه آقای نجابتی از قصص ربانی است و فرق قصص ربانی با اسطوره‌ها و رمان‌ها در این است که در قصص ربانی حقیقت ثابت وجود دارد که همیشه قابل تکرار است، این قصه‌ها از حقیقت و ذات انسان سخن می‌گویند. به گزارش فارس، عصرانه هنری فارس با تجلیل از استاد فرهیخته «مسعود نجابتی» بعدازظهر سه‌شنبه در خبرگزاری فارس برگزار شد. محمدعلی رجبی‌دوانی در ابتدا و آغاز این مراسم تجلیل، ضمن ارائه تعاریفی از هنر انقلاب گفت: چندی پیش به حوزه هنری رفتم و دیدم آثار اولیه هنر انقلاب در جایی نگهداری می‌شود که سقفش در حال ریختن بود، این آثار اسناد انقلاب ما است و تاریخ احوالات انقلاب را روایت می‌کند، حال چرا باید در وضعیت اینچنینی نگهداری شود؟! وی افزود: ما هنری را هنر انقلابی می‌دانیم که توسط هنرمندان نیک‌نفسی که با انقلاب زندگی کرده‌اند خلق شود، کسانی مثل آقای نجابتی که با انقلاب زندگی و با آثار هنری که خلق می‌کنند، جلوه‌های زندگی خودشان را برای مردم ارائه می‌کنند. رجبی‌دوانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی را می‌توان در کارهای آقای نجابتی دید که این آثار سبب ماندگاری انقلاب می‌شود. این استاد دانشگاه ادامه داد: ما ایرانی‌ها معنای انقلاب را بهتر از واژه عربی آن استفاده کردیم، در عربی معمولاً انقلاب را برابر با شورش می‌دانند اما تعریف ما از انقلاب چیز دیگری است. انقلاب امری است قلبی که باید از ورای آن قلب‌ها با حقیقت آشنا شوند تا در نهایت انقلاب درونی ایجاد شود. در فرهنگ ما همواره هنر در مقام کسب فضائل دانسته شده و در حقیقت انسان‌ها سعی می‌کنند نفس‌شان را از طریق هنر پاک کنند.
آثار استاد نجابتی هم ویژگی مدرن را دارد و هم به هنر سنتی وفادار است
در ادامه این مراسم علیرضا ذاکری اظهار داشت:  در گذشته شاهد بودیم خوشنویسان و هنرمندان زیادی در کنار فعالیت‌های هنری خود قرآن را قرار می‌دادند تا به سلوکی برسند؛ این سلوک را در آثارشان می‌توانیم ببینیم. اما در دوران پهلوی دوم دیدیم که هنر تجسمی در برابر هنر غرب شکست خورد. ذاکری  افزود: امروز آثار استاد نجابتی به مکتبی رسیده که تاثیر آن را سال‌ها بعد خواهیم دید. آثار استاد نجابتی هم ویژگی مدرن دارد و هم به هنر سنتی و بومی وفادار است.
استاد نجابتی فضای گرافیک مذهبی را چند قدم جلو برده است
محمد صمدی از شاگردان استاد نجابتی در این مراسم گفت: بنده در نهضت پوستر انقلاب شاگردی استاد را کردم و احساس می‌کنم با فضایی که استاد نجابتی ایجاد کرده گرافیک مذهبی ما چند قدم جلو رفته است. وی ادامه داد: در فضای گرافیک اساتید و هنرمندان دیگر به اندازه استاد نجابتی موثر نبوده‌اند که این مساله را نسل‌های بعد طی سال‌های آینده متوجه خواهند شد که چه اتفاقی در حوزه گرافیک رخ داده است اما آنطور که شایسته است فعالیت‌های استاد نجابتی دیده نشده که شاید از کم‌کاری دستگاه‌های ذی‌ربط و شاگردان او باشد.
آرزوی پایان کار طراحی فونت قرآن کریم را دارم
استاد مسعود نجابتی در این مراسم با اشاره به ورود خود به عرصه گرافیک به پروژه‌هایی که در دست دارد و آرزوی انجام آن را داشته اشاره کرد و گفت: در فضای تلویزیون احساس می‌کنم جای ساخت گرافیک متحرک اذان خالی است و آرزوی ساخت پروژه اذان همچنان با من باقی است. همچنین کار جدی طراحی فونت برای قرآن نیز دنبال می‌شود که مدتی است صحبت کرده‌ایم اما هنوز این کار آغاز نشده است. پروژه بعدی صفحه‌آرایی از مفاتیح‌الجنان است که اگر عمری باقی باشد این کار را انجام می‌دهیم. در پایان این مراسم، لوح تقدیر و تابلوی پرتره استاد نجابتی که توسط علیرضا ذاکری طراحی شده بود، به وی تقدیم شد.


Page Generated in 0/0057 sec