printlogo


کد خبر: 163059تاریخ: 1395/6/13 00:00
چهارگوشه

مرگ رئیس‌جمهور ازبکستان
سرانجام دولت ازبکستان پس از 4 روز شایعه مرگ رئیس‌جمهور این کشور را که از اواسط ماه پیش مشاهده نشده بود رسما تایید کرد. به گزارش رویترز، مقامات تاشکند عصر دیروز اعلام کردند که «اسلام کریم‌اف» بر اثر سکته مغزی درگذشته است. او نخستین رئیس‌جمهوری ازبکستان بود که از زمان استقلال این کشور در ربع قرن پیش، در راس قدرت باقی مانده بود. دوشنبه هفته گذشته دختر کریم‌اف از خونریزی مغزی پدرش و بستری شدن او خبر داد اما بعد اعلام کرد وضعیت او پایدار است. این در حالی است که از همان زمان مخالفان دیکتاتور ازبکستان مرگ او را اعلام کرده بودند.

حمله تروریستی به عزاداران امام جواد در بغداد
روز جمعه در حالی‌که سیل مشتاقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت از نقاط مختلف پایتخت و استان‌های عراق برای ابراز عشق و علاقه خود به درگاه پیشوای نهم آسمان ولایت و امامت در میان تدابیر شدید امنیتی در حال عزیمت به سوی کاظمین بودند، انفجاری در شهرک صدر، در شرق بغداد، به‌وقوع پیوست. در این اقدام تروریستی در اثر انفجار یک بسته منفجره، شماری از زائران زخمی شدند. تلویزیون السومریه نیوز ضمن اعلام این مطلب از اصابت گلوله‌های خمپاره به 3 منطقه در شرق بغداد خبر داد.

شیخ عیسی قاسم تهدید به مرگ شد
یکی از اعضای خاندان حکومتی آل‌خلیفه در بحرین با انتشار تصویری در شبکه‌های اجتماعی، شیخ عیسی احمد قاسم، رهبر معنوی شیعیان این کشور را به طور ضمنی تهدید به مرگ کرد. طبق این گزارش، خالد بن احمد آل خلیفه، برادر معاون اداره امنیت بحرین، تصویری از خود در حالی که سلاحش را به سمت عکس آیت‌الله عیسی قاسم گرفته، در اینستاگرام منتشر کرد. منابع داخلی می‌گویند عکس آیت‌الله عیسی قاسم نزدیک منطقه مسکونی عالی که نزدیک به منازل افرادی خاص از خاندان حکومتی است نصب شده بود. خلیفه بن احمد آل‌خلیفه، معاون اداره امنیت بحرین نیز پیش‌تر در شبکه اجتماعی اینستاگرام با توهین به شیعیان، رسوایی جدیدی را برای این خاندان به بار آورده بود چنانکه بعد از به کار بردن الفاظ رکیک و توهین‌آمیز، با سیلی از انتقاد بحرینی‌ها در صفحه‌اش مواجه شد و در نهایت به ناگزیر صفحه‌اش را بست.


دیدار اردوغان با پوتین و اوباما در اجلاس چین
ولادیمیر پوتین که هفته گذشته برنامه سفرش به ترکیه برای تماشای دیدار تیم ملی روسیه با کشور میزبان را به هم زد، در اجلاس گروه 20 در چین با همتای ترک خود دیدار خواهد کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد به‌رغم بهبود روابط 2 کشور، کاخ کرملین از تجاوز ارتش ترکیه به شمال سوریه به بهانه مبارزه با کردها عصبانی شده است. پس از آنکه اواسط هفته گذشته دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خبر لغو سفر پوتین به ترکیه و  رد هرگونه ملاقات با رجب طیب اردوغان در آینده نزدیک را اعلام کرد، سرانجام یوری یوشاکف از مقامات کرملین با اشاره به «فرآیند عادی‌سازی روابط» میان 2 کشور گفت پوتین 13 شهریور در حاشیه اجلاس گروه 20 در هانگژوی چین با اردوغان دیدار خواهد کرد. اغلب اندیشکده‌های غربی هشدار داده‌اند که پوتین با دیدارهای متوالی‌اش با اردوغان در تلاش است ترکیه را از ناتو خارج کند و آمریکا و اتحادیه اروپایی نباید در این باره دست روی دست بگذارند. اما اردوغان در اجلاس جی20 چین برای اولین بار پس از کودتایی نافرجام که دولت او آن را کار آمریکایی‌ها می‌داند، با باراک اوباما دیدار خواهد کرد. علاوه بر این، رئیس‌جمهور روسیه 14 شهریور با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار و درباره بهبود «روابط دوجانبه» گفت‌وگو می‌کند. پوتین همچنین با محمد بن سلمان، وزیر دفاع و پسر پادشاه سعودی، برای بحث درباره بحران سوریه ملاقات خواهد کرد. از طرف دیگر به گفته یوشاکف، به دلیل بالاگرفتن تنش‌ها در اوکراین، نشست سه‌جانبه‌ای که قرار بود میان سران روسیه، آلمان و فرانسه بر سر بحران اوکراین برگزار شود، لغو شده است. در عوض پوتین با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به طور جداگانه دیدار خواهد کرد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز گفت‌وگو می‌کند.


Page Generated in 0/0042 sec