printlogo


کد خبر: 163089تاریخ: 1395/6/13 00:00
پاسخ خسرو معتضد به اصلاح‌طلبان درباره انتقاداتش از ظریف
داوری تاریخی می‌کنم

گفت‌وگوی خسرو معتضد، مورخ سرشناس با «وطن امروز» درباره ضعف دیپلماتیک محمدجواد ظریف در برجام، باعث عصبانیت حامیان دولت حسن روحانی شد. معتضد در این گفت‌وگو ضمن حمایت از ظریف، به خاطر نگرفتن تضمین‌های محکم از آمریکایی‌ها در برجام انتقاداتی را مطرح کرد و با ذکر نمونه‌های تاریخی مذاکره با طرف خارجی، خواستار توجه وزیر امور خارجه به این نمونه‌های تاریخی شد. معتضد همچنین با اشاره به واقعیات معیشتی جامعه، آمارها و ادعاهای اقتصادی دولت را قابل قبول ندانست. این اظهارات خسرو معتضد با عصبانیت حامیان دولت مواجه شد و سعید لیلاز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، ادعاها و اتهاماتی را علیه معتضد مطرح کرد. این روزنامه نیز ادبیاتی دون ‌شأن، علیه این مورخ سرشناس به کار برد. در همین راستا خسرو معتضد جوابیه‌ای برای «وطن امروز» ارسال کرده که در ادامه می‌آید.
***
1- در روزنامه اعتماد به نقل از آقای لیلاز که مصاحبه شونده هستند، نوشتند روزنامه
«وطن امروز» به من وعده داده است عکس من در صفحه اول روزنامه چاپ شود. نه چنین وعده‌ای به من داده شده و نه من چنین خواستی داشته‌ام. سردبیر این روزنامه تشخیص داده است عکس من در صفحه اول باشد. من حتی تا امروز روزنامه را هم ندیدم و تصادفا در‌ آی‌پد آن را نگاه کردم. پس این اتهام دروغ است که روزنامه به من گفته شما این چنین صحبت کنید تا عکس‌تان در صفحه اول چاپ شود. عکس من روی بسیاری از نشریات مثل مثلث، همشهری جوان و نسیم بیداری چاپ شده و این موضوع برای من مهم نیست. من نه شهرتی می‌خواهم و نه دنبال پستی هستم. من کار خودم را می‌کنم. به نظرم این ادبیات و این قبیل اظهارنظرها شایسته افراد و جراید نیست.
2- مصاحبه شونده روزنامه اعتماد در گفت‌وگوی خود گفته است که «آقای معتضد به اعتبار عکس یک شدن در یک نشریه، به این دام افتاده است». کدام دام؟ معتضد 50 سال است روزنامه‌نگار است. خواهش می‌کنم به شعور مخاطبان خود
احترام بگذارید.
3- نوشتند «معتضد به مدد صداوسیما و برنامه‌هایی از قبیل پلی به گذشته، شهرتی برای خود ایجاد کرده است» به هیچ وجه این‌طور نیست؛ شهرت من 150 جلد کتابی است که برخی به تیراژ دوازده بار چاپ رسیده است. البته خودشان هم به صورت تلفنی از این حرف‌شان عذرخواهی کردند. فردی از روزنامه اعتماد که با من صحبت می‌کرد می‌گفت این از دست من در رفته است.
4- نوشتند «خسرو معتضد به یمن برنامه‌های به اصطلاح تاریخی صداوسیما...»چرا به اصطلاح؟ صداوسیما الان برنامه‌ای ندارد به جای آنچه که من اجرا می‌کردم. شهرت من به خاطر روزنامه‌نگاری‌ام از سال 1343 است. بنده بین سال‌های 1343 تا 1345 سردبیر روزنامه ترقی بودم. از سال 1371 هم مرتب در روزنامه‌ها نوشته‌ام.
5- نوشتند که «معتضد به جرگه دلواپسان پیوسته است» من به جرگه دلواپسان نپیوستم. اصلا معنی این را نمی‌فهمم. من در کسوت یک کارشناس اقتصادی ظاهر نشدم. من مسائلی که گفته می‌شود و مردم در کوچه‌ها و خیابان‌ها و... می‌گویند را منعکس می‌کنم. هرکسی می‌تواند این کار را بکند.
6- نوشته‌اند «معتضد آمارهای بانک مرکزی را زیر سوال می‌برد». این آمارها را خیلی‌ها زیر سوال می‌برند. آقای محمدعلی نجفی که مشاور آقای رئیس‌جمهور و از اصلاح‌طلبان است هم اخیرا ایراد گرفته که برجام چندان تحولی در زندگی ما ایجاد نکرده است. بارها هم مقام معظم رهبری سوال کردند. و من هم سوال می‌کنم. لازم نیست برای یک سوال انسان اقتصاددان باشد. الان شما در جامعه نگاه کنید و ببینید مردم چه وضعیتی دارند. من فیلمی را دیدم که مردی در آن به خاطر وضعیت اقتصادی گریه می‌کند! مردی که می‌گوید دختر 17 ساله دارد! مردم از وضعیت معیشتی می‌نالند! خب! پس دستاورد برجام چیست؟ الان در خیابان بروید و ببینید مردم در جنوب تهران چه می‌گویند؟ مگر با آمار می‌شود کار را درست کرد؟ مگر باید اقتصاددان بود تا وضعیت معیشت جامعه را فهمید؟
7- آقای لیلاز گفته تمام کشورهای غربی طرفدار قوام‌السلطنه بودند. این دروغ است و اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد. تمام مکاتبه‌های آنها منتشر شده است. «جورج کنان» سفیر آمریکا در مسکو نوشته قوام افسرده نزد من آمد. «استالین» نهایت بی‌احترامی را به او کرده بود. آقای «کری» و «ظریف» که فقط می‌خندیدند؛ خنده، شادی، شوخی، پسته‌خوران و پاستیل‌خوران، شب، ناهار، شام و... داشتند و اوضاع خیلی خوب بود.
آقای لیلاز آدم باسوادی است و من به ایشان احترام می‌گذارم ولی در رشته خودش. ایشان در تاریخ اطلاعاتی ندارند. ایشان در تاریخ پیاده هستند. من تاریخ‌دانم و داوری تاریخی می‌کنم.
من نمی‌خواهم بین ظریف و قوام‌السلطنه مقایسه کنم. حرفم این است که قوام تضمین‌های قشنگی گرفت یعنی گفت مجلس باز می‌شود و ان‌شاءالله نفت را به شما می‌دهیم. ما هم باید قبول این برجام را به مجلس محول می‌کردیم. آقای ظریف باید زرنگی می‌کرد و می‌گفت برجام باید در مجلس بحث شود و بعد تصویب شود. نه اینکه 20 دقیقه‌ای در مجلس تصویب شود.


Page Generated in 0/0053 sec