printlogo


کد خبر: 163132تاریخ: 1395/6/14 00:00
چهارگوشه

12 کشته در انفجار فیلیپین
بامداد شنبه انفجاری در شهر داوائو در جنوب فیلیپین به‌وقوع پیوست که در پی آن، دست‌کم 12 تن کشته و 60 تن زخمی شدند. این انفجار زمانی به‌وقوع پیوست که رودریکو دوئرته، رئیس‌جمهوری فیلیپین در این شهر حضور داشته ولی به او آسیبی نرسیده است. گروه افراطی ابوسیاف که با داعش مرتبط است در فیلیپین فعالیت دارد. دوئرته که یک شخصیت ضدآمریکایی است از 4 ماه پیش زمام قدرت در فیلیپین را به دست گرفته است. از طرف دیگر، همزمان شدن انفجار با حضور دوئرته در این شهر نشان می‌دهد که آمریکا تلاش دارد با به خدمت گرفتن داعش، فیلیپین را تهدید کند.

مرگ 10 سرباز ترک
به گزارش رسانه‌های ترکیه، شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (‌پ‌ک‌ک) در حملات شنبه خود
 10 سرباز و یک نگهبان روستایی را کشته‌اند. دفتر استاندار وان گزارش داد در جریان این درگیری‌ها
8 سرباز نیز زخمی شدند. مقام‌های استانداری وان همچنین اعلام کردند جنگنده‌های ارتش ترکیه با حمله به منطقه کوهستانی تندورک 13 عنصر پ‌ک‌ک را کشته‌اند. از زمان وقوع درگیری‌ها میان  نیروهای ارتش علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در ترکیه و عراق، بیش از 7 هزار عضو این گروه و بیش از 600 نیروی دولتی کشته شده‌اند.

آغاز دوباره حکومت نظامی در کشمیر
با وجود آنکه حکومت نظامی در کشمیر به پایان رسیده بود اما اعتصاب سراسری مردم که از روز چهارشنبه آغاز شده ارتش هند را مجبور به برقراری مجدد حکومت نظامی کرد. 2 روز پیش مردم کشمیر بعد از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها ریختند و ضمن درگیری با نظامیان، آنها را وادار به عقب‌نشینی از برخی خیابان‌ها کردند. در مقابل، ارتش و نیروهای امنیتی از سلاح جنگی استفاده می‌کنند که دیروز سبب کشته شدن یک نوجوان 12 ساله شد. در مجموع تعداد قربانیان اعتصاب سراسری مردم کشمیر به 88 نفر رسیده است.

فرمانده جدید تیپ گولانی تعیین شد
رژیم صهیونیستی سرهنگ شلومی بیندر را به عنوان فرمانده جدید تیپ گولانی منصوب کرد. براین اساس، بیندر جایگزین غسان علیان شده، فرمانده‌ای که در جنگ 51 روزه علیه نوار غزه بشدت زخمی شده بود. برخی رسانه‌های صهیونیستی علت عدم اعلام نام بیندر تا انتصاب رسمی وی را طبیعت وظیفه مهمش در ارتش این رژیم اعلام کردند و نوشتند او تا امروز شخصیتی پیچیده، فرمانده‌ای محترم و دارای قدرت بسیار در«سایرت مَتکَل» یگان تکاوران ویژه ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی بوده، یگانی که اجازه انتشار اسامی افسران و اعضای آن وجود ندارد.

چرخش مرکل علیه پناهجویان
به دنبال انتشار نظرسنجی جدید در آستانه انتخابات روز یکشنبه شهرداری‌ها در آلمان که حکایت از عقب افتادن حزب محافظه‌کار حاکم «دموکرات مسیحی» از رقیب ملی‌گرایش دارد، آنگلا مرکل به صورت ناگهانی مواضع خود در قبال پناهجویان را تغییر داد. صدراعظم آلمان با چرخشی قابل توجه در رویکرد حمایت از مهاجران، از مقامات مسؤول خواست به استرداد پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده است، سرعت بخشند. این در حالی است که درست یک سال از اعلام سیاست درهای باز توسط دولت آلمان می‌گذرد، سیاستی که باعث شد این کشور ظرف چند هفته یک میلیون پناهجوی آسیایی و آفریقایی گرفتار در شرق اروپا را بپذیرد. توماس دمایزیر، وزیر کشور آلمان، اعلام کرد سال جاری میلادی دست کم 100 هزار پناهجو باید به کشورشان بازگردانده شوند.

دیدار اسد و اردوغان تکذیب شد
یک مقام ترکیه‌ای گزارش روزنامه السفیر لبنان درباره احتمال دیدار رؤسای‌جمهور ترکیه و سوریه را رد کرد. به نوشته
«لیز اسلای» خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در بیروت، این مقام ترکیه‌ای که نامش منتشر نشده، این گزارش را «چرند» خوانده است. السفیر در گزارش خود مدعی شده است که آنکارا و دمشق با میانجیگری مسکو در حال تدارک دیدار رودرروی رجب طیب‌اردوغان و بشار اسد طی اواخر ماه جاری هستند.


Page Generated in 0/0064 sec