سالهاست که پروژه احداث راهآهن
میانه- تبریز کلید خورده ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است و فازهای اجرایی این طرح بهکندی پیش میرود. احداث راهآهن از تبریز به میانه یکی از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حملونقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شده و طی ۱۵ سال گذشته 3 رئیسجمهور وعدههای متفاوتی برای بهرهبرداری از آن دادهاند، ولی هیچ وعدهای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمهتمام است. راهآهن دوخطه
میانه- بستانآباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راهآهن موجود
تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج عبور میکند، به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود. سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن
میانه- بستانآباد- تبریز که ۱۰۰ کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از
7 ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت. این خط آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی شده است که 7 قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و 5 قطعه پایانی در محدوده بستانآباد- تبریز واقعشده است. بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه بهعنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور میشود و بدون شک رشد صنعت حملونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رشد تورم شده است، میتواند باعث حل برخی مشکلات حملونقل در این منطقه شود. در اینباره نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه پروژه راهآهن تبریز- میانه باید هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد، گفت: مردم منتظر این طرح بزرگ و ملی هستند تا افتتاح شود، بدون شک افتتاح این پروژه باعث توسعه و تحول اقتصادی در استان و شمال غرب کشور خواهد شد. مسعود پزشکیان با بیان اینکه تأخیر بیش از این در این پروژه جایز نیست، ادامه داد: باید بستری فراهم شود که این پروژه حملونقل ریلی کشور به بهرهبرداری برسد، همچنین دولت نیز باید نگاه ویژهای به این مسیر ریلی داشته باشد. این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: راهآهن میانه- تبریز ریل ترانزیتی کشور به شمار میرود و راهآهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل میکند و دارای اهمیت فراوانی است. وی سپس اظهار داشت: بهرهبرداری از راهآهن میانه- تبریز و اتصال آن به راهآهن نقاط دیگر دنیا از جمله به نخجوان، ایروان، تفلیس و دیگر مرزهای آبی و خاکی میتواند باعث تعاملات اقتصادی بیشتر شود و رونق استان و کشور را به همراه داشته باشد. معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی مشکل اصلی پروژه راهآهن تبریز- میانه است، گفت: با وجود کمبود اعتبارات ولی تاکنون زیرسازی ۱۳۰ کیلومتر از راهآهن
میانه- تبریز انجام شده است. محمدصادق پورمهدی با تأکید بر اینکه روسازی و ریلگذاری این مسیر
۱۳۰ کیلومتری آغاز شده است، افزود: این پروژه یکی از طرحهای ملی و مهم حملونقل ریلی کشور است و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم شاهد تسریع در روند اجرایی این پروژه بزرگ باشیم. وی با تأکید بر اینکه با احداث راهآهن میانه- تبریز شاهد کاهش چشمگیر مسیر قطارهای مسافری خواهیم بود، اظهار داشت: همچنین مسافت قطارهای باری و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیجفارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد. پورمهدی سپس در همینباره با تأکید بر اینکه این پروژه فرامنطقهای و مهم است، ادامه داد: پیشرفتهای خوبی در مسیر میانه به بستانآباد مشاهده میشود و تلاش میکنیم ادامه مسیر نیز به همین صورت تکمیل و به بهرهبرداری برسد. معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی سپس گفت: کارشناسان صنعت حملونقل درباره این پروژه معتقد هستند در صورت بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط 2 درصد ارزیابیشده حداقل به
۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
اعتبار یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در آذربایجانشرقی گفت: در حال حاضر زیرسازی قطعات یک، 4 و ۵ پروژه راهآهن میانه- تبریز تحویل داده شده و زیرسازی قطعه ۲ و ۳ نیز در شرف تحویل است. حمید علیمحمدزاده تصریح کرد: هدفگذاری شده در دولت تدبیر و امید یک خط از میانه تا بستانآباد ریلگذاری شود. وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی کل این طرح ۷۶ درصد است که البته از میانه تا بستانآباد در حدود ۹۰ درصد است، افزود: ۸۵۶ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۴ برای این پروژه تخصیص اعتبار شده است و برای اینکه طرح بهصورت کامل به اتمام برسد باید در حدود یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر تخصیص اعتبار شود. محمدزاده عمده مشکل این طرح را ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی عنوان کرد و ابراز داشت: برای اتمام کامل طرح حدود یکهزار و
۱۰۰ میلیارد تومان باید تخصیص یابد، در حالی که اعتبار مصوب سال ۹۵ حدود ۲۶۲ میلیارد تومان است. در صورتی که اگر این اعتبار بموقع تخصیص یابد کمک شایانی به هدفگذاری سال جاری این پروژه خواهد کرد. نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در آذربایجان شرقی درباره اهمیت این طرح نیز گفت: این طرح اولویتدارترین طرح راهآهن کشور است، هم از این نظر که مسافت سفر بین تهران و اروپا را حدود ۱۴۰ کیلومتر کاهش میدهد و در شرایط فعلی ناوگان مسافری و باری عبوری در این مسیر حدود 5/3 تا ۴ ساعت زمان سفر را کاهش خواهد داد و هم از این نظر که امکان استفاده از ناوگان پرسرعت نظیر قطار مغناطیسی یا قطار برقی را که حداقل سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است فراهم میکند.