printlogo


کد خبر: 163238تاریخ: 1395/6/16 00:00
تشدید مبارزه با فساد دولتی در حزب کمونیست چین
ژنرال‌ها در چنگ شی

گروه بین‌الملل: هفته پیش 2 ژنرال ارشد چینی به دلیل آنچه «نقض انضباط حزبی» خوانده شده، توسط مقامات قضایی این کشور بازداشت شدند. این عنوانی مودبانه برای اتهام «فساد مالی» اعضای حکومت در چین است.
به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ‌کنگ، ژنرال «وانگ جیان‌پینگ» 62 ساله، معاون ستاد مشترک ارتش آزادی‌بخش خلق چین PLA (که زیر نظر کمیسیون مرکزی نظامی، عالی‌ترین هیات نظامی چین فعالیت می‌کند) پنجشنبه پیش در شهر «چنگدو» استان «سیچوان» بازداشت شد. ژنرال وانگ از متحدان سیاسی چهره مخوف و قدرتمند سابق تشکیلات امنیتی و پلیسی چین، ژنرال «ژو‌‌ یونگ‌کانگ» محسوب می‌شود.
علاوه بر وانگ، همسر، منشی و منشی سابق او خانم «سو هایهوی»- که اکنون معاون اداره آموزش پلیس مسلح چین است- نیز دستگیر شده‌اند.
یک منبع ناشناس به روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفت: «ژنرال وانگ توسط دادستان‌های نظامی در جریان یک سفر کاری به چنگدو بازداشت شد».
وانگ نخستین ژنرال مشغول به کار ارتش چین است که در چارچوب «کارزار ضدفساد» رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ دستگیر شده است. ماه گذشته، یک ژنرال برجسته بازنشسته به نام «تیان شیوسی» کمیسر سیاسی پیشین نیروی هوایی ارتش خلق چین و عضو قدرتمندترین شورای اداره‌کننده چین، کمیته مرکزی حزب کمونیست، دستگیر شد.
ژنرال تیان 66 ساله، توسط تیم ضداختلاس ارتش بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت. تیان پیش از دستگیری با درجه ژنرالی از ارتش بازنشسته شده بود.
وانگ جیان‌پینگ اواخر 2009 بعد از 15 سال خدمت، تا رده فرماندهی پلیس مسلح خلق (PAP) ارتقا یافته بود. او و متحد سیاسی‌اش، ژنرال «هو‌‌‌ یائویوان» کمیسر سیاسی نیروی پلیس، مستقیما به رئیس مقتدر سابق تشکیلات پلیسی و امنیتی حزب کمونیست «ژو یونگ‌کانگ» گزارش می‌دادند. «ژو» رئیس «کمیته مرکزی امور سیاسی و قضایی» چین بود که همه امور قضایی، امنیتی و پلیسی این کشور را زیر نظر دارد.
خود «ژو» سال 2012 بازنشسته شد و از ریاست کمیته مزبور کنار رفت. او در سال 2013 به اتهام اختلاس بازداشت و سال گذشته به حبس ابد محکوم شد. وی بالاترین مقام دولتی چین از زمان انقلاب فرهنگی این کشور در دهه 1960 بود که حکم مجازاتی به این سنگینی
دریافت کرد.
بعد از دستگیری ژو، در میان تعجب ناظران، متحدان او در نیروی پلیس مسلح خلق، یعنی ژنرال وانگ و ژنرال «هو» از این نیرو به نیروهای دیگر انتقال یافتند. یک منبع ناشناس دیگر به روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» در این‌باره گفت: «دلیل اصلی این جا‌به‌جایی‌ها، جدا کردن وانگ و هو از پایگاه اصلی قدرت‌شان یعنی پلیس مسلح خلق بود، چون آن دو همدستان «ژو یونگ کانگ» و غول‌های امنیتی دیگری همچون «گو بوکزیونگ» و «هو کایهو» بودند».
کایهو و بوکزیونگ، 2 معاون سابق کمیسیون مرکزی نظامی حزب کمونیست، بالاترین مقامات نظامی هستند که تاکنون صابون کارزار ضدفساد دبیرکل حزب، شی جین‌پینگ، به تن آنها خورده است.
هو کایهو، نایب‌رئیس پیشین کمیسیون مرکزی نظامی به دریافت رشوه در دادن درجات نظامی و ترفیعات افسران متهم شد ولی سال گذشته به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت و پایش به زندان باز نشد. ژنرال «گو بوکزیونگ» ماه پیش به زندان رفت تا حکم حبس ابد خود را بگذراند. او ارشدترین ژنرال ارتش آزادیبخش خلق چین است که از 1949 به این سو به جرم فساد مالی به زندان افتاده است.
کارزار بزرگ ضدفساد، از کنگره هجدهم حزب کمونیست در نوامبر 2012 و انتخاب شی جین‌پینگ به عنوان دبیرکل حزب، رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی کلید خورد و بزرگ‌ترین مبارزه سیستماتیک با فساد مالی حکومتی در تاریخ چین است.
شی جین‌پینگ در سخنرانی انتخاب خود در همان کنگره هجدهم حزب گفت مبارزه با فساد یکی از سخت‌ترین چالش‌های تاریخ حزب کمونیست چین است. او یک راهنمای 8 ماده‌ای به عنوان سرفصل‌های این کارزار تعیین کرد. شی ریشه‌کنی فساد «ببرها و مگس‌ها»- کنایه از رده‌بالاترین اعضای حزب تا اعضای معمولی- را شعار این کارزار بزرگ قرار داده است.
مخالفت چین با استقرار سامانه تاد
رئیس‌جمهوری چین در دیدار با همتای کره‌جنوبی خود تاکید کرده است که پکن مخالف اقدام آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاک کره‌جنوبی است. از زمانی که آمریکا و کره‌جنوبی در ماه جولای اعلام کردند که تصمیم نهایی را برای استقرار سامانه موشکی تاد گرفته‌اند، چین بارها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده است. آمریکا و کره‌جنوبی مدعی هستند که این سامانه دفاع موشکی تنها با هدف مقابله با تهدیدات موشکی کره‌شمالی مستقر خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0067 sec