printlogo


کد خبر: 163239تاریخ: 1395/6/16 00:00
چهارگوشه

احتمال ازسرگیری محاکمه سارکوزی
منابع نزدیک به پرونده تحقیق درباره پرونده فساد مالی نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012  فرانسه موسوم به «بیگمالیون»، دوشنبه از درخواست دادگاه قانون اساسی پاریس برای محاکمه سارکوزی خبر دادند. سارکوزی متهم است که طی سال‌های 2007 تا 2012 با سوء‌استفاده از نفوذ خود در تلاش برای دریافت اطلاعاتی از یک قاضی ارشد درباره یک پرونده قضایی مربوط به خود بوده است و در ازای دریافت این اطلاعات به این قاضی وعده سمتی بالاتر و معتبرتر را داده بوده است.
 
سقوط جرثقیل در تل‌آویو با 2 کشته
پلیس تل‌آویو، دوشنبه از ریزش یک ساختمان چند طبقه که تحت ساخت بود در این شهر خبر داد. در این حادثه که بر اثر سقوط یک جرثقیل ساختمانی رخ داده، چندین نفر زخمی شده و تعداد زیادی نیز زیر آوار مانده‌اند. شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از «مایکی روزنفیلد» نوشت در این حادثه دست‌کم 2 تن کشته و حداقل 30 نفر مجروح شده و احتمالا بیش از 20 نفر نیز زیر آوار مانده‌اند. منابع دیگری می‌گویند حداقل 10 کارگر ساختمانی هم در آوار گرفتار شده و سرنوشت آنها هنوز مشخص نیست.

عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق
یک منبع آگاه گفت در جریان جلسه فوق‌العاده سران ائتلاف ملی عراق، عمار حکیم به ریاست این ائتلاف برگزیده شد. مقام‌های رسمی در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند. ائتلاف ملی عراق یا ائتلاف عراق یکپارچه بزرگ‌ترین ائتلاف شیعیان عراق است که در سال ۲۰۰۵ به فرمان آیت‌الله سیستانی شکل گرفت. در این ائتلاف گروه‌ها و افراد مختلفی همچون مجلس اعلای اسلامی عراق، جنبش صدر، حزب الدعوه، ابراهیم جعفری و برخی سران سنی‌مذهب عراق گرد هم آمده‌اند. پیش از این، ابراهیم جعفری، وزیر فعلی خارجه عراق ریاست ائتلاف ملی را برعهده داشت.

تظاهرات خشونت‌آمیز مخالفان تمر
مقام‌های سائوپائولو گفتند پس از آنکه تظاهرات صلح‌آمیز اولیه علیه میشل تمر، رئیس‌جمهوری برزیل به خشونت کشیده شد، نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های دودزا و آب پرفشار برای متوقف کردن خرابکاران استفاده کردند. اوایل روز یکشنبه نیز مردم در ریودوژانیرو تجمع کرده و خواستار برکناری میشل تمر و برگزاری انتخابات جدید شدند. روسف نیز متعهد شده علیه تمر یک اپوزیسیون قوی تشکیل دهد. تمر پیش‌تر معاون روسف بود.

شلیک 3 موشک بالستیک کره‌شمالی
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد کره‌شمالی صبح دوشنبه 3 موشک بالستیک را از ساحل شرقی‌اش به سمت دریا پرتاب کرده است؛ آزمایشی که چند ساعت پس از مذاکره بر سر تهدید پیونگ یانگ در بین قدرت‌های منطقه‌ای در نشست گروه 20 در چین صورت گرفت. آزمایش روز گذشته تازه‌ترین آزمایش در سری‌ آزمایش‌های بالستیک کره‌شمالی است که از آغاز سال جاری به بیش از 10 مورد می‌رسد. ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد هر 3 موشک از نوع موشک‌های میان‌برد کلاس رودونگ بودند و حدود یکهزار کیلومتر پرواز کرده‌اند.

ناکامی مجدد راخوی در اسپانیا
به دنبال دومین ناکامی نخست‌وزیر موقت اسپانیا در کسب رای اعتماد از مجلس برای تشکیل دولت اقلیت، بحران سیاسی این کشور وارد مرحله تازه‌ای شد. مایانو راخوی، رهبر حزب راستگرای مردمی که همچنان به طور موقت زمام امور دولت را دست دارد در جلسه با سران حزب به دنبال راهبرد جدیدی برای خروج از بن‌بست است. این در حالی است که از آبان سال گذشته تاکنون، ظرف کمتر از یک سال 2 انتخابات سراسری در این کشور بدون نتیجه مشخصی برگزار شده است. جمعه گذشته در دومین جلسه اخذ رأی‌ اعتماد به راخوی، 170 نماینده به نفع او و ۱۸۰ نماینده علیه او رأی دادند که نمایندگان مخالف عمدتا از احزاب سوسیالیست، پودموس و باسک و کاتالونیا بودند. در صورت ادامه بن‌بست فعلی در پارلمان تا 10 آبان و عدم تشکیل دولت جدید، احتمالاً سومین انتخابات پارلمانی اسپانیا ظرف یک سال اخیر برگزار خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0059 sec