printlogo


کد خبر: 163256تاریخ: 1395/6/16 00:00
رفسنجانی: ما باید اول به سمت سعودی‌ها دست دوستی دراز کنیم
هوس بوسه کرده‌ای؟

حجت‌الاسلام اکبر هاشمی ‌رفسنجانی که مدتی به خاطر فاجعه برجام و افتضاح فیش‌های نجومی سر به لاک خود برده بود و کمتر اظهارنظر می‌کرد، طی روزهای اخیر با اظهارنظر‌های جنجالی سعی می‌کند بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شود. به گزارش «وطن امروز»، این هفته گفت‌وگوی رفسنجانی با سایت خودش منتشر شده که در آن، او در اظهارنظری عجیب گفته است در شرایط فعلی ایران باید دست دوستی به سمت عربستان‌سعودی دراز کند.  در این گفت‌وگو یکی از اطرافیان رفسنجانی از او می‌پرسد: «با توجه به تجربه‌ای که جنابعالی در جذب و همراه کردن عربستان بعد از پذیرش قطعنامه 598 داشتید، آیا امکان تکرار آن تجربه بعد از برجام وجود دارد؟ (آن هم در این شرایط) اگر وجود دارد چه کسی باید اول دست دوستی را دراز کند؟ چون شما درباره مرحوم(!) ملک عبدالله چند بار فرمودید که من با تأسی از سیره نبوی و تواضع و حکمت اسلامی دست اول را به سمت آنها دراز کردم و آنها هم بخوبی گرفتند. آیا درباره برجام هم این اتفاق ممکن است بیفتد؟» و رفسنجانی نیز در جواب گفت: می‌تواند بیفتد. اگر من رئیس‌جمهور بودم-البته نه الان، آن موقع رئیس‌جمهور بودم- مشکلی را جلوی خودم نمی‌دیدم. وقتی چیزی را می‌فهمیدم که مصلحت است، عمل می‌کردم. الان آقای روحانی به آن وضعی که من بودم، نیست.
این جواب عجیب رفسنجانی با تعجب خبرنگار سایت او مواجه شد و او از رفسنجانی پرسید: جسارتاً صریح‌تر سوال را بگویم؛ به نظر جنابعالی باز هم ما باید دست اول را به سمت آنها دراز کنیم؟ و رفسنجانی جواب داد: اگر لازم باشد، چه اشکالی دارد؟ قبلاً این کار را کردیم. آقای ظریف مکرر گفته که ما آماده‌ایم هرجا که لازم باشد، مذاکره کنیم. ولی آنگونه که من می‌کردم، یک مقدار فرق داشت. من خودم می‌کردم و گفتن هم لازم نداشت. من در سنگال وقتی با ملک عبدالله حرف زدم، اوضاع مناسب نبود. یک سخنرانی که من در آنجا کردم، همه رؤسای کشورهای اسلامی به صف ایستاده بودند تا نوبت آنها شود که با من مصافحه کرده و «طیب‌‌الله» بگویند. در آن سخنرانی ایران عظمت پیدا کرد، ملک عبدالله هم در آنجا بود. به نظرم مسائل سخت نیست.
به گزارش «وطن امروز»، این اظهارنظر هاشمی‌رفسنجانی در شرایطی مطرح شده که اختلافات ایران و عربستان پس از جنگ‌های نیابتی اکنون به مرحله خرج‌های کلان سعودی برای انجام انفجارهای تروریستی در ایران رسیده است و حکام سعودی حالا با استخدام منافقین علنا به دنبال اعلان جنگ رسمی علیه ایران هستند. طی 3 سال اخیر انفعال، رخوت و دیپلماسی التماس در دولت روحانی نیز نتوانست کمترین تاثیری بر تغییر رفتار توهین‌آمیز و دشمنی آل‌سعود علیه ایران بگذارد. در چنین شرایطی این اظهارنظر رفسنجانی این شائبه را ایجاد کرده که شاید او به اندازه کافی توان ارزیابی و فهم واقعیات مناسبات میان ایران و عربستان را ندارد. از سوی دیگر او در حالی از روابط حسنه خود با آل‌سعود در زمان ملک عبدالله صحبت می‌کند که در زمان پادشاهی عبدالله، سفیر سعودی در تهران را به خاطر بوسیدن پیشانی رفسنجانی عزل کردند!  حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق
عربی- آفریقای وزارت امور خارجه ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: سفیر عربستان بعد از معرفی، استوارنامه خود را گرفت، وارد کشور شد و کارش را شروع کرد. آنچه مقامات عربستان درباره ترک تهران توسط ایشان به طور رسمی به ما گفتند این بود که وی برای ماموریت دیگری تعیین شده و از این تاریخ ماموریتش در تهران خاتمه پیدا می‌کند. وی افزود: رفتارشان، رفتار متعارفی نبود. ضمن اینکه برخی سفرای کشورهای عربی در تهران همچنین برخی مقامات کشورهای عربی در منطقه از چند هفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های کشور خود و سوالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده است. ظاهرا سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتند، در پایان این دیدار، پیشانی آقای هاشمی‌رفسنجانی را بوسیده‌اند. آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح دادند که این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی‌شان و حفظ شؤونات کشورشان سوالاتی در ریاض ایجاد کرده به این دلیل این فرد را بازگردانده‌اند.
 با توجه به این وقایع که جایگاه رفسنجانی را نزد حکام سعودی نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد هاشمی‌رفسنجانی هنوز در توهم تاثیرگذاری بر مناسبات سیاست خارجی ایران بویژه مناسبات با عربستان سعودی است.


Page Generated in 0/0052 sec