printlogo


کد خبر: 163271تاریخ: 1395/6/16 00:00
معاون وزیر راه‌وشهرسازی:
هزینه‌ نگهداری جاده‌ها را مردم باید بپردازند!

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه منابع پایدار نگهداری راه‌ها باید از جیب مردم تأمین شود، گفت: اگر به ازای هر لیتر سوخت 100 تومان عوارض از مردم بگیریم سالانه 6 میلیارد تومان منابع پایدار نگهداری راه‌ها خواهیم داشت. به گزارش فارس،‌ داوود کشاورزیان در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور اظهار داشت: بیش از یک دهه است که در وزارت راه به دنبال راه‌اندازی این سامانه بودیم که امروز به نتیجه رسید. وی با تأکید بر اینکه منابع نگهداری راه‌ها محدود است، ‌اظهار داشت: 85 هزار کیلومتر راه شریانی و 120 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که باید به بهترین وجه نگهداری شوند در حالی که منابع موجود در این حوزه بسیار محدود است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: سالانه 2 میلیارد دلار برای نگهداری راه‌ها اعتبار لازم داریم در حالی که سال گذشته با در نظر گرفتن همه منابع مالی و استانی 2 هزار میلیارد تومان به بهسازی راه‌ها اختصاص یافت و همین میزان هم بدهی بالا آوردیم. کشاورزیان با تأکید بر اینکه باید به دنبال منابع پایدار برای نگهداری راه‌ها باشیم، تأکید کرد: همانگونه که وزیر راه‌وشهرسازی هم قبلاً اعلام کرد باید هزینه نگهداری راه توسط مردم و کاربر پرداخت شود زیرا مصرف‌کننده نهایی مردم هستند. وی ادامه داد: در دنیا مردم عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده پرداخت می‌کنند و به نظر من در ایران هم باید در قالب عوارض سوخت، اعتباری پایدار برای نگهداری راه‌ها تأمین شود. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اگر به ازای هر لیتر سوخت 100 تومان عوارض فرض کنیم سالانه 6 میلیارد تومان منابع پایدار برای نگهداری سوخت‌ها تأمین می‌شود و در نهایت مردم منفعت آن را خواهند دید. کشاورزیان تأکید کرد: باید یک روز تسلیم این تصمیم عاقلانه شویم و پرداخت و تأمین منابع نگهداری راه‌ها را از محل عوارض انجام دهیم. همچنین وزیر راه‌وشهرسازی نیز در این مراسم گفت: مردم فقط افتتاح پروژه را مورد توجه قرار می‌دهند در حالی که نگهداری پروژه‌های موجود امری ضروری‌تر است و باید در این حوزه امانتدار بزرگ باشیم. عباس آخوندی اظهار داشت: بازآفرینی و آغاز تحول جدید در حوزه راهداری خروجی راه‌اندازی سامانه مذکور است؛ این سامانه مرکز داده‌ها و بزرگ‌ترین ابزار کار سازمان راهداری خواهد بود تا برای تخصیص منابع مناسب از اطلاعات به‌روز در این حوزه استفاده کند. رئیس تحقیقات راه و مسکن هم گفت: حداقل اعتبار لازم برای نگهداری سالانه راه‌ها، 1/2 میلیارد دلار است که یک سوم آن را هم نمی‌دهند.


Page Generated in 0/0057 sec